Obce a regiony ve sjednocující se Evropě. Význam obcí a regionů v současné Evropě státy delegujívýznamné kompetence na nadnárodní sdružení na územní samosprávné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
EU a Česká republika Instituce EU
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Předsednictví ČR v Radě EU Agenda a Priority
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
ESVA. Lisabonská smlouva ER – oficiální EU instituce Úroveň hlav států a vlád Stanovuje cíle a dává obecné směry SZBP – závěry ER Stálý předseda ER zajišťuje.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 7 Strukturální fondy EU Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Strukturální politika
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Evropská Unie.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
Regionální politika RP ČR.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
1 VŠFS KS LS 2006/ Strukturální fondy a kohezní fond Konzultace 2.
EVROPSKÁ UNIE.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Územní agenda Evropské unie Odbor rozvoje a strategie regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské náměstí Praha 1.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regionální politika EU v období
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Sociální zabezpečení v EU
Rozpočtová a fiskální politika
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Přehled orgánů Evropské unie
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Rozpočtová a fiskální politika
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Rozpočtová a fiskální politika
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Renata Pitrová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Obce a regiony ve sjednocující se Evropě

Význam obcí a regionů v současné Evropě státy delegujívýznamné kompetence na nadnárodní sdružení na územní samosprávné součásti (obce a regiony) hodnocení tohoto jevu se liší: Eroze nebo naplnění státní suverenity? nezbytnost zastoupení obcí a regionů v nadnárodních sdruženích

Obce a regiony v EU nezbytnost zapojit obce a regiony do vládnutí v EU vyvěrá ze dvou zásad zásady subsidiarity zásada participace (Bílá kniha o evropském vládnutí) EU se obrací k regionům v rámci budování hospodářské a měnové unie – regionální politika

Zastoupení obcí a regionů v EU Výbor regionů – charakteristika konzultativní partner Evropské komise, Rady a Evropského parlamentu Zastupuje zájmy regionálních a místních vlád. zřízen Maastrichtskou smlouvou o Evropské unii z roku 1992, fakticky ustaven v roce 1994.

Zastoupení obcí a regionů v EU Výbor regionů – složení v současnosti činí 347 členů a stejný počet náhradníků (ČR 12 míst) počet členů nesmí překročit 350 členů členy Výboru i náhradníky jmenuje Rada na 5 let, a to na základě návrhů vlád členských států EU, opětovné jmenování je přípustné.

Zastoupení obcí a regionů v EU Výbor regionů – požadavky na členy jmenováni mohou být pouze členové regionálního či místního orgánu, který je přímo volen občany anebo je přímo odpovědný volenému shromáždění neslučitelnost s mandátem poslance Evropského parlamentu

Zastoupení obcí a regionů v EU orgány Výboru regionů plenární shromáždění, předseda a předsednictvo a komise členové organizováni v národních delegacích a politických skupinách plénem 5 x ročně těžiště práce v komisích Komise pro politiku územní soudržnosti (COTER) Komise pro hospodářskou a sociální soudržnost (ECOS) Komise pro udržitelný rozvoj (DEVE) Komise pro kulturu a vzdělávání (EDUC) Komise pro ústavní záležitosti a vládu v Evropě (CONST) a Komise pro vnější vztahy (Relex).

Zastoupení obcí a regionů v EU pravomoci výboru regionů výhradně konzultativní, dává poradní stanoviska k návrhům legislativních aktů povinné konzultace: v otázkách místní a regionální správy - školství, kultury, zdravotnictví, sociální politiky, dopravy, telekomunikací, energetiky a životního prostředí fakultativní konzultace: ve všech případech, kdy to některý z hlavních orgánů Evropské unie bude pokládat za vhodné pokud konzultován Hospodářský a sociální výbor, nutné uvědomit i Výbor regionů, může přijmout stanoviska Výbor regionů může též přijmout stanoviska z vlastního podnětu

Zastoupení obcí a regionů v EU Komise předkládat roční zprávu o aplikaci principů subsidiarity a proporcionality nejen Radě a Evropskému parlamentu, ale též Výboru regionů Výbor regionů má postavení poloprivilegovaného žalobce u žaloby na neplatnost

Regionální politika EU oficiální název - hospodářská, sociální a územní soudržnost obecný účel - snižování ekonomických rozdílů mezi jednotlivými regiony v rámci EU, důraz se klade na pomoc regionům hospodářsky zaostávajícím povaha – sdílená politika co regionální politika není – EU neusiluje o harmonizaci regionálního práva v členských státech, nijak nezasahuje do vnitřního uspořádání členských států

Regionální politika EU - pokračování Proč regionální politika? návaznost na projekt společné měny historie vzniku Thomsonova zpráva zveřejněná Komisí v roce 1973, navrhla – koordinaci regionálních politik vytvoření společného regionálního fondu summit Evropské rady v Paříži v roce 1974 – dohoda o zřízení Evropského fondu pro regionální rozvoj 1. ledna 1975 – fond zahájil činnost

Regionální politika EU - pokračování definice regionu – problematická, není v žádném závazném dokumentu, nýbrž pouze v rezoluci Evropského parlamentu, přebírá definici z nezávazných dokumentů Rady Evropy: region=územní společenství na úrovni teritoriální jednotky, která má blíže k centru než k místním územním celkům tato definice není všeobecně uznávaná

Regionální politika EU - pokračování kategorizace regionů metodika Eurostatu – regiony NUTS 1 – NUTS 5, pro regionální politiku jsou určující regiony NUTS 2 Komise vyčlenila 6 typů problematických regionů, na které by se pomoc měla zaměřit: 1. zaostalé regiony 2. regiony poznamenané průmyslovým úpadkem, 3. periferní regiony 4. pohraniční regiony 5. regiony poznamenané urbanistickými problémy 6. venkovské regiony skutečný význam statisticky vytvořených regionů je ve mlhavý

Regionální politika EU - pokračování Základní nástroj regionální politiky - strukturální fondy Evropský fond pro regionální rozvoj: základním úkolem je napomáhat odstraňování zásadních regionálních rozdílů v EU, pomoc mohou čerpat pouze regiony, kde HDP na obyvatele nepřesahuje 75% průměru EU, kvóty pro členské státy, zvláštní část (12%) pod přímou kontrolou Komise

Regionální politika EU - pokračování Fond solidarity: finanční příspěvky na projekty ve sféře životního prostředí a transevropských sítí v oblasti dopravní infrastruktury, prostředky mohou čerpat členské státy s nižším HDP na hlavu, než je 90% průměru EU Evropský zemědělský orientační a záruční fond: přispívá na projekty modernizace a diverzifikace zemědělské výroby a na projekty vytváření nových pracovních míst v zemědělském sektoru na financování některých projektů se podílí též Evropská investiční banka

Regionální politika EU - pokračování zásady regionální politiky zásada koncentrace: zaměření na základní cíle zásada programového plánování: víceleté programy Komise (iniciativy), financovány z té části rozpočtu Evropského fondu pro regionální rozvoj, kterým disponuje přímo Komise a který nepodléhá kvótám pro členské státy zásada partnerství: Komise usiluje o vytvoření vazeb mezi jednotlivými úrovněmi vládnutí, problematické zásada přídatnosti: projekty financovány členskými státy, EU na ně přispívá

Současnost regionální politiky (po Agendě 2000) konkrétní dílčí cíle podpora hospodářsky zaostalých regionů na úrovni NUTS 2 (pod 75%) 2. podpora regionů na úrovni NUTS 3, které procházejí hospodářskou a sociální restrukturalizací 3. rozvoj lidských zdrojů iniciativy Komise Komise sleduje vlastní dlouhodobé priority, řešení závažných problémů společného trhu, resp. jejich regionálních dopadů technická asistence, 2. zajištění přístupu k financím pro mikrofirmy a malé a střední podniky v regionech 3. udržitelný rozvoj pro městské oblasti.

Zastoupení obcí a regionů v Radě Evropy zájem Rady Evropy o kvalitu místní demokracie od roku 1957 pravidelné konference místních orgánů od roku 1974 pravidelné konference regionálních orgánů institucionalizace – Stálá konference místních a regionálních orgánůod roku 1994 Kongres orgánů místní a regionální samosprávy

Kongres orgánů místní a regionální samosprávy charakteristika stálá poradní organizace místních a regionálních vlád reprezentuje víc než 200 tisíc samosprávných celků přijímá konzultativní a doporučující rezoluce, jež se obracejí k Výboru ministrů a Parlamentnímu shromáždění RE složení Komora místních orgánů a Komora regionů Celkem 286 delegátů a stejný počet náhradníků delegáti nominováni z řad volených zástupců obcí, měst a krajů. Francie, Itálie, Německo, Rusko a Velká Británie po18 delegátech. ostatní státy méně

Kongres orgánů místní a regionální samosprávy - pokračování 5 základních úkolů: zapojit regionální a místní vlády do procesu evropského sjednocení navrhovat Výboru ministrů Rady Evropy opatření k podpoře místní a regionální samosprávy, posilovat přímou spolupráci místních a regionálních orgánů, udržovat v oblasti své působnosti kontakty s mezinárodními organizacemi v rámci politiky vnějších vztahů Rady Evropy a být partnerem národních a evropských sdružení místních a regionálních orgánů.

Kongres orgánů místní a regionální samosprávy - pokračování hlavní činnosti: rozvoj struktur místní a regionální samosprávy ve všech členských státech Rady Evropy, zvláště v nových demokraciích, posuzování stavu místní a regionální demokracie v členských a kandidátských státech, rozvoj iniciativ umožňující účinné zapojení občanů do místní a regionální demokracie, zastupování zájmů místní a regionální samosprávy při přípravě evropské politiky, podpora zřizování euroregionů a činnost pozorovatelů při místních a regionálních volbách