IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FF MU SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita a společenství průmyslových podniků Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
1 Grantové schéma Spolupráce výzkumných a vývojových pracovišť s podnikatelskou sférou, podpora inovací Národní vzdělávací fond.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Ing. Jan Světlík Prezident MSSK. Vybrané ukazatele – makroekonomického prostředí ČR Současný stav klastru Nová vize rozvoje Nové Vítkovice.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Transfer technologií na Technické univerzitě v Liberci Pavel Němeček.
Spolupráce firem s výzkumnými organizacemi - možnosti a jejich úskalí I. neformální setkání Vladimíra Zádová Technická univerzita v Liberci SVOC ROBOTIKA.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
Technology Transfer Offices can help disseminate IP knowledge Jaroslav Burcik Czech Technical University in Prague Centre for Business cooperation, CTU.
Michal Pazour MPO © 2007 Ministerstvo průmyslu a obchodu Spolupráce vysokých škol & podnikatelského sektoru (VŠB-TU Ostrava, )
Třetí role vysokých škol
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
CZ / /0048 Centrum pro transfer technologií Technologické centrum AV ČR SSŠ AV ČR, VŠE, VŠCHT, ÚPV, ZeNTIVA, a.s., ČKD Nové Energo, a.s.
PROJEKT INNONET Seminář Inovační potenciál ČR Praha,
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Projekt CZ / /0052 Komplexní program Univerzity Karlovy v Praze pro vzdělávání v řízení přenosu znalostí a výchovu v inovačním podnikání.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Rizika technologického transferu v oblasti medicínských biotechnologií doc. RNDr. Evžen Amler, CSc. Oddělení tkáňového inženýrství Ústav experimentální.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
STAV A VÝHLED TRANSFERU TECHNOLOGIÍ NA ZČU doc. Ing. Jan Horejc, PhD., prorektor pro spolupráci s praxí Mgr. Jaroslav Šíp, asistent prorektora.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
1 Společnost vědeckotechnických parků ČR Projekt SPINNET CZ.1.07/2.4.00/ Pavel Švejda Praha, INOVACE 2011, Týden výzkumu, vývoje a inovací.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
PRIORITNÍ OSA 1 Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora VaVaI v rámci Operačního programu Podnikání.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Transfer technologií v podmínkách VŠ INOVACE 2015 Miroslav Mašláň Univerzita Palackého v Olomouci Praha,
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Od „Transferu technologií“ k „Managementu znalostí
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Transkript prezentace:

IVA BUREŠOVÁ, PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV FF MU SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU

ZÁKLADNÍ SCHÉMA SPOLUPRÁCE VŠ, VÝZKUMNÉ INSTITUCE SPOLUPRÁCE APLIKAČNÍ SFÉRA

KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT A VZDĚLÁVÁNÍ STUDENTŮ, ŠKOLENÍ ZAMĚSTNANCŮ KOMERCIALI- ZACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI (LICENCE AJ.) KONZULTAČNÍ SLUŽBY (EXPERTÍZA V ODBORNÝCH ZÁLEŽITOSTECH) SPOLUPRÁCE VE VÝZKUMU A VÝVOJI (ZAKÁZKY, SPOLEČNÉ PROJEKTY, SPOLEČNÉ LABORATOŘE AJ.) SK VK Zdroj: HEFCE, 1998

KATEGORIZACE SPOLUPRÁCE – KONCEPT B SPOLUPRÁCE TVORBA ZNALOSTÍ (VÝZKUM+VÝVOJ) KODIFI-KACE ZNALOSTÍ (PATENTY, KONZULTACE) LIDSKÝ FAKTOR (MOBILITY STUDENTŮ A ZAMĚSTNANCŮ) VĚDECKÉ PARKY (INKUBÁTORY, RIZIKOVÝ KAPITÁL…) Charles, Howels, 1992

STRUČNÝ HISTORICKÝ EXKURZ KOŘENY SPOLUPRÁCE SPADAJÍ DO PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE V USA 1862 NA SPOLUPRÁCI JSOU ZALOŽENY Massachusetts Institute of Technology, Cornell University V ANGLIIUNIVERZITY: Birmingham, Bristol, Leeds, Liverpool, Manchester, Newcastle, Sheffield

1. SVĚTOVÁ VÁLKA – INTENZIVNÍ SPOLUPRÁCE VE VOJENSKÉ OBLASTI (Německo, Anglie) POVÁLEČNÝ TECHNOLOGICKÝ ROZVOJ PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE DALŠÍ BOOM V 80. LETECH 20. STOL. – USA, VB, ZÁPADNÍ EVROPA

ÚSPĚCHY NA POLI SPOLUPRÁCE ČÍNA USA VB na seznamu 50 nejlepších univerzit světa je 8 britských

PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE DODATEČNÉ PROSTŘEDKY NA VÝZKUM A VÝVOJ MOŽNOST PODÍLET SE O VÍCE VEŘEJNÝCH ZDROJŮ PŘÍSTUP K NOVÉMU VYBAVENÍ

PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE INFORMACE O NEJNOVĚJŠÍM STAVU V „REÁLNÉM“ SVĚTĚ ZVÝŠENÍ UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ DODATEČNÝ PŘÍJEM Z KONZULTAČNÍ ČINNOSTI

PŘÍNOS SPOLUPRÁCE PRO VYSOKÉ ŠKOLY A VĚDECKÉ INSTITUCE ZVÝŠENÍ PRESTIŽE VŠ JAKO JEDNOHO Z FAKTORŮ ROZVOJE EKONOMIKY … …

PŘÍNOS PRO APLIKAČNÍ SFÉRU PŘÍSTUP K ABSOLVENTŮM … PŘÍSTUP K EXPERTNÍM ZNALOSTEM A NOVÝM MYŠLENKÁM … ZVÝŠENÍ PRESTIŽE …

ÚSPĚŠNÉ INOVACE PROSTŘEDNICTVÍM SPOLUPRÁCE INOVACE JSOU ÚKOLEM CELÉ SPOLEČNOSTI – NEJEN PODNIKŮ VŠ SE MUSÍ NAUČIT UPLATŇOVAT APLIKOVANÉ VÝSTUPY VĚDY TRANSFER TECHNOLOGIÍ A DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ ZAKLÁDÁNÍ INOVATIVNÍCH SPOLEČNOSTÍ A PRODEJ LICENCÍ OBLASTI SPOLUPRÁCE: PRŮMYSL, SLUŽBY

PODMÍNKY VZNIKU ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE JASNÝ LEGISLATIVNÍ RÁMEC POUZE KVALITNÍ VZDĚLÁNÍ JE ZÁKLADEM VÝZKUMU POTŘEBA JEDNOTNÉ VLÁDNÍ RADY PROSAZUJÍCÍ VĚDU A VÝZKUM POUZE KVALITNÍ VÝZKUM JE ZDROJEM INOVACÍ EFEKTIVNÍ ADMINISTRAT IVA STÁTNÍ SPRÁVY ROZVOJ VZDĚLÁNÍ A MOTIVACE STUDENTŮ

VYBRANÉ PŘEKÁŽKY SPOLUPRÁCE HODNOTOVÝ KONFLIKT OMEZENÝ PŘENOS INFORMACÍ DUŠEVNÍ VLASTNICTVÍ GEOGRAFICKÁ VZDÁLENOST NEDOSTATEČNÁ FLEXIBILITA VŠ NEPOCHOPENÍ ZPŮSOBU FUNGOVÁNÍ VŠ ZE STRANY APLIKAČNÍ SFÉRY JINÁ ČASOVÁ MĚŘÍTKA PŘEKÁŽKY SPOLUPRÁCE

MODELY TRANSFERU VĚDOMOSTÍ SERVISNÍ MODEL (NAPLŇUJE POTŘEBY UNIVERZITY) ZISKOVÝ MODEL (CÍLEM JE MAXIMALIZACE ZISKU) ROZVOJOVÝ MODEL (CÍLEM JE EKONOMICKÝ ROZVOJ REGIONU)

SERVISNÍ MODEL HLAVNÍM CÍLEM JE USPOKOJOVAT POTŘEBY UNIVERZITY VŠEM INOVACÍM SE DOSTÁVÁ STEJNÉ POZORNOSTI A STEJNÝCH ZDROJŮ + ROZHODNUTÍ NEJSOU ČINĚNA KOMERČNĚ - NÍZKÁ ZISKOVOST A POTŘEBA VÝZNAMNÉ FINANČNÍ PODPORY

ZISKOVÝ MODEL HLAVNÍM CÍLEM JE MAXIMALIZACE ZISKU NEZBYTNÍ JSOU ZKUŠENÍ ZAMĚSTNANCI EXISTUJÍ PŘÍSNÁ VÝBĚROVÁ KRITÉRIA A ZAMĚŘENÍ POUZE NA ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY A SELEKCI VÍTĚZŮ

ROZVOJOVÝ MODEL HLAVNÍM CÍLEM JE EKONOMICKÝ ROZVOJ A NÁVRAT INVESTIC REGIONU, NEBO STÁTU PROVÁDÍ SE TRANSFER TECHNOLOGIÍ MÍSTNÍM PODNIKŮM ZA NIŽŠÍ, NEŽ KOMERČNÍ CENY ZAMĚŘENÍ NA VYTVÁŘENÍ NOVÝCH PRACOVNÍCH MÍST A PODPORY PODNIKÁNÍ UNIVERZITA PLNÍ FUNKCI ROZVOJE REGIONU

ROLE STÁTU VE SPOLUPRÁCI ZÁSADNÍ ROLI V POSÍLENÍ SPOLUPRÁCE MEZI VŠ A VÝZKUMNÝMI INSTITUCEMI HRAJE STÁT „Higer education should serve the economy more effectively and to have closer links with industry and commerce, and to promote enterprise.“ GB, 1987

SOUČASNÝ KONTEXT STRUKTURÁLNÍ FONDY STÁT EU JAK DLOUHO JE UDRŽITELNÁ KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉ VĚDY???

SOUČASNÝ KONTEXT 80 % INOVACÍ VZNIKÁ V DODAVATELSKÝCH ŘETĚZCÍCH 20 % INOVACÍ MÁ SOUVISLOST S VŠ ÚZKÁ SPOLUPRÁCE S APLIKAČNÍ SFÉROU VYŽADUJE: ZMĚNU MYŠLENÍ A OSOBNÍ ZODPOVĚDNOST

SOUČASNÝ KONTEXT STÍRÁ SE HRANICE MEZI ZÁKLADNÍM A APLIKOVANÝM VÝZKUMEM V MNOHA OBORECH JE VÝZKUM VYTLAČEN Z VŠ (CHEMIE, FARMACIE, ELEKTROTECHNIKA, BIOTECHNOLOGIE…) VE VYBRANÝCH OBLASTECH JE PRŮMYSL NAPŘED JAK V APLIKOVANÉM, TAK V ZÁKLADNÍM VÝZKUMU

SOUČASNÝ KONTEXT PRŮMYSL JE HLAVNÍM MOTOREM INOVACÍ – UNIVERZITY HRAJÍ OKRAJOVOU ROLI ZÁKLADNÍM POSLÁNÍM VŠ JE PRÁCE S TALENTY VELMI MÁLO VÝSLEDKŮ AKADEMICKÉHO VÝZKUMU KONČÍ ÚSPĚŠNOU REALIZACÍ

SOUČASNÝ KONTEXT K INOVACÍM DOCHÁZÍ ČASTĚJI PŘI PRÁCI S PRODUKTY K ÚSPĚŠNÉMU PŘENOSU TECHNOLOGIÍ DOCHÁZÍ TAM, KDE JSOU FIRMY SCHOPNY ZAMĚSTNAT VELKÝ POČET VYSOCE KVALIFIKOVANÝCH ABSOLVENTŮ

ZAJÍMAVOSTI Z VB BRITÁNIE VYDÁVÁ NA VĚDU 3% CELOSVĚTOVÝCH NÁKLADŮ, ALE MÁ PŘITOM JEN 1 % SVĚTOVÉ POPULACE 7,9% VĚDECKÝCH PUBLIKACÍ NA SVĚTĚ NÁLEŽÍ Britům 11,8% CITACÍ VĚDECKÝCH PUBLIKACÍ PATŘÍ BRITŮM KROMĚ USA JE ZDE NEJVÍCE DRŽITELŮ NOBELOVÝCH CEN 37% PGS ZAHRANIČNÍCH, 20% AKADEMIKŮ

NEJSLABŠÍ MÍSTO VŠ A VÝZKUMNÝCH ÚSTAVŮ? AS MARKETING VĚDY A VÝZKUMU VŠVÚ

MARKETING VĚDY A VÝZKUMU 1) POPULARIZOVAT VĚDU A VÝZKUM A JEJICH VÝSLEDKY 2) PŘEDSTAVIT OSOBNOSTI VĚDY A VÝZKUMU 3) BUDOVAT IMAGE VĚDĚ A VÝZKUMU

REALITA ? MARKETING VaV V PODSTATĚ NEEXISTUJE VÝZKUMNÍCI JEJ POVAŽUJÍ ZA ZBYTEČNOU ČINNOST VÝSLEDKY TOHOTO STAVU JSOU CELOSPOLEČENSKY TRISTNÍ

KVÍZ KTERÉ OSOBNOSTI ČESKÉ VaV ZNÁTE? KTERÉ OBJEVY ČESKÉ VaV ZNÁTE? ZNÁTE VÝSLEDKY VĚDECKÉ ČINNOSTI NAŠEHO ÚSTAVU? CHCETE PRACOVAT VE VĚDĚ A VÝZKUMU? PROČ ANO, PROČ NE?

MARKETING VaV - SCHÉMA LIDSKÉ * FINANČNÍ * VYBAVENÍ TALENTI * VÝZKUMNÍCIGRANTY * SOUKROMÉ IMAGE VaV ZDROJE MARKETING VaV 1. POPULARIZACE PROCESU VaV 2. OSOBNOSTI VaV 3. VÝSLEDKY VaV 4. SPOLUPRÁCE S PRAXÍ

HROZBY PRO VaV PŘI NEZVLÁDNUTÉM MARKETINGU KRÁTKODOBÝ HORIZONT: spolupráce VŠ a AV s praxí STŘEDNĚDOBÝ HORIZONT: využití kapacit DLOUHODOBÝ HORIZONT: nedostatek motivovaných talentů MARKETING VaV V MEZINÁRODNÍM KONTEXTU: prosazení české VaV v rámci EU a globálním kontextu

PROČ JE ÚROVEŇ ČESKÉHO MARKETINGU VaV TAK TRISTNÍ? NEEXISTUJE TÉMĚŘ ŽÁDNÉ POVĚDOMÍ O TÉTO ČINOSTI A JEJÍ POTŘEBNOSTI DÍKY NEEXISTENCI POPTÁVKY NEEXISTUJÍ ŠPIČKOVÍ ODBORNÍCI V OBLASTI EXTRÉMNĚ NÍZKÁ PRESTIŽ VaV NEEXISTUJE ZNALOST VAZBY: ÚSPĚŠNÝ MARKETING = DOSTATEK ZDROJŮ IZOLOVANOST ČESKÉ VaV

LIŠÍ SE MARKETING VaV OD KLASICKÉHO MARKETINGU? PRINCIPY JSOU ZCELA IDENTICKÉ ODLIŠNÁ JE NEZBYTNOST POROZUMĚT PROCESŮM A VÝSLEDKŮM VaV A DOKÁZAT JE „PŘELOŽIT“ DO ŘEČI LAIKŮ

MOŽNOSTI REALIZACE MARKETINGU VaV: 1) INTERNĚ: OSOBNOSTI VaV OCHOTNÉ KOMUNIKOVAT S MÉDII FINANČNÍ ZDROJE 2) EXTERNĚ: EXPERTI SE ZKUŠENOSTÍ S MARKETINGEM VaV

VYBRANÉ AKTIVITY PODPORUJÍCÍ SPOLUPRÁCI PROGRAMY EU – LEONARDO DA VINCI STRUKTURÁLNÍ FONDY OPVK – PRIORITNÍ OSA 2.4. PARTNERSTVÍ A SÍTĚ INDIVIDUÁLNÍ NÁRODNÍ PROJEKTY – EF- TRANS WEB MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ – STAV VÝZKUMU A VÝVOJE V ČR

CO NEFUNGUJE UVNITŘ, NEMŮŽE FUNGOVAT NAVENEK KDO ? KDYŽ NE VY, KDY? KDYŽ NE TEĎ DĚKUJI ZA POZORNOST