Označování výrobků šetrných k životnímu prostředí Ecolabelling Označování výrobků šetrných k životnímu prostředí
Ecolabelling je nástrojem: Informačním – součást komunikačního marketingového mixu Dobrovolným – značka je konkurenční výhodou Standardizovaným – třetí nezávislá strana udělující symbol/označení tím ověřuje informaci o šetrnosti výrobku
Týká se: Produktu, nikoli celé firmy Celého životního cyklu výrobku, tj od získání surovin po konečnou likvidaci výrobku
Ekologicky šetrný výrobek EŠV Národní program označování EŠV (1993, uděluje se od 1994) Výrobek musí splňovat platnou směrnici týkající se dané výrobkové kategorie Neexistuje-li směrnice, podnik o ni může požádat Značka se propůjčuje za poplatek
EŠV – praxe: Za posledních 10 let získalo značku přes 300 produktů 70 firem dnes je možno se zaregistrovat v 35 výrobkových kategoriích V listopadu 2004 získaly značku např plošné textilie, oděvy, ložní a stolní prádlo,atd od firmy Hybler sro. (jedná se o první ekoznačku pro textilní výrobek vůbec) Kancelářský nábytek firmy MY DVA holding a.s. a ARTIK II sro. Plynové teplovodní kotle firmy Vaillant, sro.
Evropský program ekoznačení (Květina) Vznikla roku 1992 V roce 2004 evidováno 192 udělených ekoznaček Nejvíce v kategorii pro textilní výrobky a pro interiérové barvy a laky
Bioprodukt Produkt ekologického zemědělství Udělován na základě zákona 242/2000 Sb. o EZ Hlavně potraviny a kosmetika Síť prodejen se rozšiřuje
Energetické štítky Týkají se spotřebičů („bílé techniky“) Slouží k lepší orientaci zákazníka, vypovídá o spotřebě energie při provozu Od 1.srpna 2004 se povinnost uvádět štítky vztahuje na 10 různých spotřebičů, mj. automatické pračky, chladničky, zdroje světla,…
Zelený bod Informuje o tom, že firma přispívá do fondu, ze kterého se financuje zpětný odběr a využití odpadů U nás se o tento systém stará Ekokom Podílí se 5600 podniků (93% spotřebitelských obalů, 2003)