Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Další prostředky spotřebitelské orientace I.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Další prostředky spotřebitelské orientace I."— Transkript prezentace:

1 Další prostředky spotřebitelské orientace I.

2 Klíčová slova: Zelený bod Bio-produkt ekologického zemědělství (Zelená zebra) Označení biopotravin dovezených do EU Fair trade Květina Organic farming

3 Osnova Cíl prezentace Metodika Zelený bod Bio-produkt ekologického zemědělství (Zelená zebra) Označení biopotravin dovezených do EU Fair Trade Květina (The Flower) Ekologické zemědělství (Organic farming) Zdroje

4 Cíl prezentace: Objasnit vybrané ochranné známky používané v České republice, představit jejich loga a základní charakteristiky těchto známek

5 Metodika: Pro sestavení této prezentace jsme použily informace získané z odborných knih a internetových stránek.

6 Zelený bod Logo Zeleného bodu

7 Tato ochranná známka informuje, že byl zaplacen finanční poplatek na náklady spojené s obalovým odpadem Značku lze používat pouze po souhlasu (uzavření smlouvy) s EKO-KOM, který je nositelem práv v ČR (od 7. září 2000) Při vývozu takto označeného výrobku je nutné seznámit se s podmínkami používání této známky na daném území Značka nesmí být využívána v jiném smyslu a nesmí být obohacena o žádný text

8 Bio-produkt ekologického zemědělství (Zelená zebra)
Logo Zelené zebry

9 Zelená zebra je česká národní značka pro biopotraviny
Tato značka zaručuje, že byla dodržena pravidla ekologického zemědělství Zaručuje, že výrobek prošel kontrolou jednou z kontrolních organizací Tuto známku je oprávněn udělit: KEZ, ABCERT a BIOKONT

10 Správně značená biopotravina musí mít na obalu zeleně pruhované logo – BIO-produkt ekologického zemědělství a kontrolní kód organizace (CZ-KEZ-01, CZ-ABCERT-02, CZ-BIOKONT-03) Používat tuto zebru jsou oprávněni například tito výrobci: Pro-bio Country Life Life food Od roku 2005 patří státu (spadá pod ministerstvo zemědělství) a je upravena zákonem č. 242/2000 Sb

11 Pro-bio Country life Life food

12 Označení biopotravin dovezených do EU
Logo EU (motiv listu s evropskými hvězdami)

13 Pro potraviny dovezené do EU ze třetích zemí je logo DOBROVOLNÉ
Produkty dovezené z EU MUSÍ být označené logem Od (nařízeno Komisí EU č. 271/2010) je povinnost uvést na obalu místo, kde byly vyprodukovány zemědělské suroviny, ze kterých se produkt skládá

14 Fair trade Logo Fair trade

15 = spravedlivý obchod Základní cíle: Podpora rozvoje malých producentů Příležitost výdělku na základě vlastních schopností Umožnění lepšího přístupu na trh Stanovení minimální ceny výkupu, která je nezávislá na světových cenách a zaručí alespoň minimální zisk Zákaz dětské a nucené práce Zvýšení uvědomění spotřebitelů, aby mohli využít svou kupní sílu Obchodní partnerství je transparentní, spravedlivé obchodní praktiky Ochrana lidských práv prostřednictvím sociální spravedlnosti, ochrana životního prostředí

16 Státy zapojené do Fair trade (pro rok 2012)
Zdroj: Fairtrade Česká republika

17 Zastřešující organizace Fair trade:
WFTO (World Fair Trade Organization), FLO (Fairtrade Labelling Organizations International), EFTA (European Fair Trade Association), NEWS (Network of European Worldshops) Tyto organizace společně vytvořily platformu FINE

18 Fairtrade Česká republika
Spojuje většinu organizací zabývajících se Fair trade v ČR (Ekumenická akademie Praha o.s., Fairově s.r.o., Fair Trade Centrum s.r.o.  a další) Kontroluje a propaguje známku Fair Trade v ČR Fairtradová města Označení měst, která podporují Fair trade. V České republice jsou jimi Litoměřice, Volyně, Český Krumlov a Vsetín Status mohou nést i univerzity a školy Celkový obrat v ČR za rok 2011 činil 92 milionů Kč

19 Podíl výrobků na celkovém obratu Fair trade v ČR za rok 2011
Zdroj: Fairtrade Česká republika

20 Podíl jednotlivých prodejců na celkovém prodeji v ČR v roce 2011
Zdroj: Fairtrade Česká republika

21 Květina (The Flower) Logo Ekoznačky EU

22 Někdy Euroekokvětina, Eko Květina
Ochranná známka EU, která je udělována výrobkům a službám, jež jsou šetrné vůči životnímu prostředí a zdraví člověka od výroby až po samotnou likvidaci Dobrovolný systém, který má více než 23 kategorií výrobků a služeb Uznáván všemi členskými státy EU, dále pak Norskem, Lichtenštejnskem a Islandem

23 Výrobky a služby nesoucí evropskou Ekoznačku

24 V České republice se používají tato dvě loga, která jsou udělována Ministerstvem životního prostředí:

25 Ekologické zemědělství (Organic farming)
Staré evropské logo Nové evropské logo

26 Známka informuje o tom, že výrobek je produktem ekologického zemědělství
Toto označení je povinné pro všechny biopotraviny dovezené z Evropské Unie Typickými znaky ekologického zemědělství jsou: Střídání plodin Přísné limity pro využití syntetických pesticidů, hnojiv, antibiotik u hospodářských zvířat Zákaz používání geneticky modifikovaných rostlin a živočichů Výběr rostlin a živočichů zvyklých na místní podmínky Chov na pastvě, ve výbězích, výkrm ekologickými krmivy

27 Děkujeme za pozornost

28 Zdroje: Ekokom. [online]. [cit ]. Dostupné z: EnviWeb. [online]. [cit ]. Dostupné z: Bonavita. [online]. [cit ]. Dostupné z: BIO for life. [online]. [cit ]. Dostupné z: EAGRI. [online]. [cit ]. Dostupné z: Eagri. [online]. [cit ]. Dostupné z:

29 Fair Trade: Spravedlivý obchod v České republice. Hejkrlík, J. 2004
Fair Trade: Spravedlivý obchod v České republice. Hejkrlík, J vyd. Praha : Asociace pro Fairtrade, s. Fairtrade Česká republika [online]. [cit ]. Dostupné z: Euroskop.cz - Ekoznačka EU - Květina. In: Euroskop.cz: Věcně o Evropě [online]. [cit ]. Dostupné z: Ekologické zemědělství - EVROPA. Evropská komise [online]. [cit ]. Dostupné z: FAIRTRADE.CZ [online]. [cit ]. Dostupné z:


Stáhnout ppt "Další prostředky spotřebitelské orientace I."

Podobné prezentace


Reklamy Google