Didaktická technologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Hra a její atributy doc. PhDr. D. Tomajko, CSc..
Podstata ofenzivního pojetí herního výkonu
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Systematika pohybových her, dělení her, terminologie,
Diagnostika ve sportovních hrách
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Taktická příprava Michal Lehnert.
Témata přednášky Vyučování SH ve školní tělesné výchově
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Systematika fotbalu.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Spektrum didaktických stylů
Individuální herní výkon (IHV)
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Řídící činnost učitele/trenéra
PERIODIZACE Michal Lehnert.
Psychologie koučování
Tréninkový proces ve sportovních hrách Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Soutěžení ve SH Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Vznik volejbalu * Springfild, stát Massachusetts (USA) * Kanada, Indie, Jižní a Strední Amerika * Japonsko (pan Ohmori) * Čína. V Asii v 16,12,9 hráčích,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Taktická příprava Michal Lehnert.
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Pozornost a vědomí.
Didaktika TV; Martina Matúšková
Metodicko – organizační normy
PERIODIZACE Stanovení po sobě následujících tréninkových cyklů, jejichž obsah, velikost zatížení a opakování se podílejí v určitém časovém úseku na zvyšování.
Kondiční příprava ve sportu
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Psychologie koučování
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Didaktická technologie Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.

Didaktická technologie Vychází z koncepce IHV a THV Vliv tréninkového a soutěžního zatěžování vede ke vzniku otevřeného specializovaného integrovaného funkčního systému

Úkoly tréninkového procesu Vyváženě stimulovat všechny determinanty HV specifickými (herními) a nespecifickými (kondičními) zátěžovými činnostmi Pěstovat odolnost IHV a THV proti deformačním faktorům Nutnost Zachovat trvalé zastoupení specifických a nespecifických zátěžových činností Modulovat jejich proporce

Didaktická technologie Déle trvající absence jedné z obou zátěžových činností Narušuje specializovaný funkční systém Snižuje úroveň HV

Integrace výkonu v utkání a výkonu v tréninku Jedinečnost utkání (soutěžní zatížení) Nejistota Riziko Požadavky na okamžitý úspěch Emoční prožitky Boj s deformačními faktory Jedinečné zkušenosti Oblast osobní preference Veřejná kontrola

Integrace výkonu v utkání a výkonu v tréninku Jedinečnost utkání (soutěžní zatížení) Realizace a zúročení výkonového potenciálu vytvořeného v TP Ověření odolnosti HV vytvořené v tréninku Integrace sebeřízení hráče a ovlivňování hráče trenérem Uvádění osvojených dovedností do nových souvislostí Upevňování pohybové kontroly Vytváření odolnosti proti deformačním faktorům

Integrace výkonu v utkání a výkonu v tréninku Jedinečnost tréninku: Zkušební jednání bez rizika učení novým dovednostem, obměny dříve osvojených dovedností Dlouhodobé ovlivňování HV odstraňování nedostatků Bojiště osobních ambicí, konkurence, rivality Příprava hráčů pro roli v družstvu

Integrace výkonu v utkání a výkonu v tréninku Jedinečnost tréninku: Anticipace výkonu soupeře Předvídání situací v nejbližším utkání Napodobování podmínek utkání Formulace požadavků na hráče pro utkání Jak sbližovat podmínky utkání a tréninku Vyvíjet na tréninku tlak po úspěchu Kontrolovat průběh a úspěšnost řešení herních úkolů Navozovat deformační faktory

Didaktické formy Didaktické formy Způsoby uspořádání vnějších podmínek, umožňující efektivní řízení BT k určitým cílům Didaktické formy Organizační Metodicko- organizační Sociálně interakční

Metodicko-organizační formy (MOF) Představují způsob účelného uspořádání vnějších situačních podmínek a obsahu, tvořeného herními činnostmi Umožňují realizaci pohybového a herního úkolu Nahrazují dříve používanou technicko-taktickou nebo technickou a taktickou přípravu

Úkoly MOF Transformovat pohyby v herní činnosti a postupně je přibližovat předpisovému chování Uvědomovat si herní úkoly a možnosti jejich řešení v navozených herních situacích (využívání kognitivních procesů)

Úkoly MOF Vytvářet podmínky pro rozvoj participace hráčů na týmovém výkonu a činnostní koheze Vytvářet nároky na neoxidativní alaktátové a oxidativní krytí energetického výdeje Navozovat herní situace a jejich typové faktory a umožňovat jejich vnímání

Úkoly MOF Navozovat deformační faktory, vznikající Situační neočekávaností v důsledku tlaku soupeře a zásahů spoluhráčů Rozhodováním pod časovým tlakem Záměrným fyzickým zatěžováním Kontrolovaným požadavkem na úspěšnost řešení herních úkolů a provedení herních činností

Vnější podmínky MOF zahrnují Přítomnost nebo nepřítomnost soupeře Stupeň proměnlivosti herně situačních podmínek

Inventář situačně herních podmínek B C D E Bez soupeře Se soupeřem V předem determinovaných podmínkách V náhodně proměnlivých podmínkách V celistvých náhodně proměnlivých herních podm.

Typy MOF Průpravné cvičení 1. typu nepřítomnost soupeře, předem určené, relativně neměnné podmínky Průpravné cvičení 2.typu nepřítomnost soupeře, náhodně proměnlivé, limitované podmínky Herní cvičení 1. typu přítomnost soupeře, předem určené herně situační podmínky a daný průběh řešení, opakování neměnného řešení herních situací

Typy MOF Herní cvičení 2.typu přítomnost soupeře, náhodně proměnlivé, limitované herně situační podmínky, opakování řešení náhodně proměnlivých herních situací a úseků utkání, časové, prostorové limity Průpravné hry přítomnost soupeře, náhodně proměnlivé herně situační podmínky, souvislý herní děj, změny rolí hráčů, přechod z obrany do útoku a z útoku do obrany

Přenos-transpozice- herních činností a situací do MOF Vycházet z kontextu utkání

Didaktická redukce Zjednodušování Neztratit souvislost se záměrem využít činnosti v utkání Dva aspekty: Objektivní identita stupeň shody mezi činnostmi a situacemi přenesenými do MOF a podmínkami utkání Subjektivní identita vidět očima hráče to, co se předkládá jako obsah MOF, hráč by měl pochopit smysl a význam předkládaných činností a vědět, co se od něj žádá a proč se to žádá

Didaktická redukce Elementární od komplexního řešení herní situace až k provedení HČJ, tj. k vazbám jejich prvků, které odpovídají požadavkům řešení v utkání Situační od komplexní herní situace k hernímu cvičení nebo průpravné hře (snížení počtu hráčů, omezení prostoru)

Otázky pro rozhodování trenéra při vytváření MOF Co chci přenést z utkání do MOF? Jak budu postupovat při redukci? Jak přiblížím hráčům svůj záměr, smysl redukce, souvislost s obsahem MOF a využitím činností v utkání?

Organizační formy Určující hledisko: Tréninková jednotka Vnější podmínky tj. organizační rámec vymezený časově, místně a obsahově Tréninková jednotka Typy tréninkových jednotek Tréninkový cyklus Tréninkové období Tréninkové utkání Soutěžní utkání

Sociálně interakční formy Určující hledisko: Vztah mezi trenérem a hráči mezi hráči samotnými jako nositeli činnosti v TP Hromadná forma Skupinová forma Stejnorodé skupiny Skupiny se odlišují podle úrovně podnětových úloh a stupně spolupráce ve skupině Individuální forma

  KONEC  