Prezentace 5 lekcí MUZIKOTERAPIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
HUDEBNÍ SOUBORY.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Hudebně výrazové prostředky
Studijní zaměření: hra na klavír
MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 8 Ptačí strom Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití artefiletiky.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Březinová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
osob s mentálním postižením
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Muzikoterapie.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
ARTETERAPIE.
Zvuk a hudba.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. a
Výchova ke zdraví Projekt POHYB.
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_28_Hudební nástroje – dechové, dřevěné Číslo.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_12_Píseň Běží liška k Táboru,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prezentace je určena pro výuku hudební výchovy v 1. ročníku
Hudební výrazové prostředky
Zvuk a hudba.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Hudební výchova Bicí nástroje.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_5B_O9_JAZZ Dějiny hudby 8. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 4 Loutka Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky.
Naši skřítkové písnička.
pasivní prožitkovou relaxaci
RODOKMEN …vyrob si svůj.
Hudební výchova ZŠ Praktická
RYTMUS SLUCHOVÉ VNÍMÁNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Obrázkové čtení Jazyk a řeč, poznávací schopnosti, myšlenkové operace, jemná motorika, koordinace ruky a oka.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Transkript prezentace:

Prezentace 5 lekcí MUZIKOTERAPIE Možnosti využití MUZIKOTERAPIE u CS č. 1 při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnící se projektové MUZIKOTERAPIE v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace: Jedná se o Realizaci muzikofiletického příběhu s prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie, seznámení a hru na bubny djembe, krátké relaxace, dechová cvičení – práce s tělem, dechem a hlasem, zpěv jednoduchých písní s hudebním doprovodem – s cílem uvolnění napětí, sebereflexie a posílení sebedůvěry u dětí a žáků s SVP. Počet stran: 24 Zpracovala dne: 20. 12. 2014 Mgr. Bc. Svatava Drlíčková CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Mgr. Bc. Svatava Drlíčková MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková CZ.1.07/1.2.29/02.0012

MUZIKOTERAPIE OBSAH 1. lekce – Jak se přivolává Slunce 2. lekce – Mluvící buben 3. lekce – Zpívající mísy 4. lekce – Didgeridoo 5. lekce – Ostrov pokladů Seznam literatury Použité zdroje CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Jak se přivolává Slunce – 1. lekce 1. Seznámení s muzikofiletickým příběhem 2. Představení hudebních nástrojů CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Jak se přivolává Slunce 3. Realizace muzikofiletického příběhu s prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie a) aktivní prvky - práce s tělem, protažení, vnímání tíhy - práce s dechem a hlasem, zpěv jednoduchých písní s pohybovým doprovodem CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Jak se přivolává Slunce b) receptivní prvky - krátká relaxace, uvolnění těla, vnímání hudby a zvukových vibrací - vytváření si svého prostoru pro relaxaci - uvědomování si vlastního dechu CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Jak se přivolává Slunce 4. Zpětná reflexe zaměřená na uvědomování si a pojmenování svých prožitků během realizace muzikofiletického příběhu 5. Výtvarná reflexe prostřednictvím práce s mnohobarevnou pastelkou, skupinová práce s využitím vzniklých kreseb. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Mluvící buben – 2. lekce 1. Představení a seznámení s různými tipy bubnů 2. Vnímání rozdílné výšky tónů znějících bubnů 3. Mluvící bubny – Tama, Luna, Dun – dun a) aktivní příběh o nákupu bubnů na africkém tržišti, práce s vokální gradací ve skupině b) uvědomování si možností a rozsahu hlasu CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Mluvící buben 4. Uvědomování si vibrací, které lze vnímat při hře 5. Píseň: Matko Země, otče Slunce, stůjte nyní na mé straně. Heja, heja, heja, heja, heja, heja, hej. 5. Oceánový buben - krátká relaxace, poslouchání melodie a zvuku moře CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Mluvící buben 6. Bubny djembe - původ, výroba, části bubnu - manipulace s bubnem, ukládání do obalu - možnosti držení bubnů - pravidla při hře na buben a jejich dodržování - bubnová rozcvička - práce s jednoduchými rytmy 7. Závěrečná reflexe CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Zpívající mísy – 3. lekce 1. Seznámení s tibetskými mísami a dalšími nástroji z této skupiny ( shang, kartálky, gong, zvonky), jejich původ, výroba 2. Krátká relaxace – tibetské mísy a zpěv CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Zpívající mísy 3. Nácvik manipulace a držení paličky, pohyb a jeho vedení 4. Držení mísy, postavení mísy 5. Technika hry a) cinkání b) roztáčení CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Zpívající mísy 6. Zvukové vibrace zvýrazněné vodou 7. Společná improvizace s tibetskými mísami a zpěvem CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Didgeridoo – 4. lekce 1.Krátká relaxace s dešťovou holí, didgeridoo, xylofonem a mořem 2. Představení didgeridoo, původ, historie, výroba a kresby na nástrojích CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Didgeridoo 3. Systém hry na didgeridoo, využívání mirelonových trubek pro nácvik hry a) základní tón - uvolnění a zpevnění rtů - nádech nosem - nátisk - intenzita dechu CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Didgeridoo b) cirkulační dech - nádech nosem, ústa tvoří zásobárnu vzduchu - vytlačení vzduchu pomocí tváří - přidání nádechu nosem současně s vytlačením vzduchu pomocí tváří CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Didgeridoo 4. Vytváření základního tónů, vnímání rozdílných výšek 5. Krátká závěrečná relaxace a reflexe prostřednictvím výtvarné aktivity inspirované kresbami na didgeridoo CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ostrov pokladů – 5. lekce 1.Vytvoření několika pracovních míst s různými sestavami nástrojů, které se navzájem zvukově odlišují 2. Prozkoumávání tajuplných ostrovů CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ostrov pokladů 3. Využití jednoduchých nástrojů a perkusí při improvizovaných skladbách CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Ostrov pokladů 4. Uvolnění čelistních kloubů, jemná práce s hlasem, dotváření atmosféry ostrovů pomocí vokálů a zvuků 5. Závěrečná reflexe, pojmenovávání emocí, zaměření se na své místo ve skupině 6. Na jakém ostrově bych chtěl ještě chvíli zůstat a proč CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Seznam literatury, zdroje Doporučená literatura HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S., Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 235 s. ISBN 978-80-244-3323-3 BUCHNER, A., Hudební nástroje národů. Praha: Artia, 1969. 310 s. ISBN 37- 016-69 FELBER, R., REINHOLD, S., STÜCKER, A., Muzikoterapie: Terapie zpěvem. Hranice: Fabula, 2005. 242 s. ISBN 80-86600-24-6. HALPERN, S., LINGERMAN, H., Muzikoterapie Léčivá síla hudby. Bratislava: Eko-konzult, 2005. 186 s. ISBN 80-8079-044-2. JURKOVÁ, Z., Kapitoly o mimoevropské hudbě. Olomouc: Univerzita Palackého, 1996. 73 s. ISBN 80-7067-598-5. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Seznam literatury, zdroje Doporučená literatura KANTOR, J., LIPSKÝ. M., WEBER. J. a kol., Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. 283 s. ISBN 978-80-247-2846-9. KRČEK, J., Musica humana, Úvod do muzikoterapie, která vychází z antroposofie Rudolfa Steinera. Hranice: Fabula, 2008. 190 s. ISBN 978-80-86600-50-5. LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. 155 s. ISBN 80-901834-4-1. LOSEV, A., Hudba jako předmět logiky. Olomouc: Refugium, 2006. 228 s. ISBN 80-86715-63-9. MAREK, V., Tajné dějiny hudby. Praha: Eminent, 2003. 214 s. ISBN 80-7281-125-8 MIŠUN, V., Tajemství lidského hlasu. Sezemice: Východočeská tiskárna, 2010. 391 s. ISBN 978-80-214-3499-8. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Seznam literatury Doporučená literatura MODR, A., Hudební nástroje. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění v Praze, 1954. 244 s. MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014. 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7. PEJŘIMOVSKÁ, J., ZELEIOVÁ, J., Dimenzie muzikoterapie. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2011. 221 s. ISBN 978-80-8082-331-3. SYROVÝ, V., Hudební zvuk. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. 303 s. ISBN 978-80-7331-161-2. ZELEIOVÁ, J., Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praktické aplikace. Praha: Portál, 2007. 239 s. ISBN 978-80-7367-237-9. CZ.1.07/1.2.29/02.0012

Použité zdroje V textu jsou použity poznatky z praxe autorky Svatavy Drlíčkové, není čerpáno z konkrétní literatury. Na snímku č. 4 je foto z autorské pohádky v brožurce, vydavatel Svatava Drlíčková, rok vyd. 2012, ilustrace Hana Doskočilová. Také je autorkou použitých fotografií (snímek 1,2,3,6 vlevo, 10,11,12,13,17,18) Ostatní obrázky v prezentaci jsou z databáze klipartu (4,5,6 vpravo, 7,9,16). CZ.1.07/1.2.29/02.0012