Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_47
Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Historie třídění prvků Druh učebního materiálu:prezentace
Historie třídění prvků O vytvoření systematického třídění prvků se chemici snažili již v 18. století 1789 Lavoisier – podle fyzikálních a chemických vlastností rozdělil prvky na kovy a nekovy. Toto první rozdělení, s malým rozšířením polokovů, platí dodnes
Historie třídění prvků
prvky podle hmotnosti. Dobereiner si pak všímal i jejich chemických vlastností. Prvky podle vlastností seřadil do triád. A stanovil, že hmotnost prostředního prvku triády se rovná přibližně průměru hmotností obou krajních prvků triádyriády vlastnosti středního prvku jsou "průměrem vlast SSeTe ArAr 32,0678,96127,61 průměr79,59
Historie třídění prvků 1818 Berzelius roztřídil prvky podle jejich reaktivnosti. Tabulka začínala draslíkem, končila kyslíkem ze současného pohledu nebyla dostatečně přesná a toto třídění se neujalo
Historie třídění prvků 1863 Newlands – seřadil prvky podle stoupající atomové hmotnosti. Všiml si, že každý osmý prvek má podobné vlastnosti. Řadil však železo pod kyslík a síru, mangan pod dusík. Takové třídění bylo odmítnuto. Li Be B C N O F Na Mg Al Si P S Cl K Ca..
Historie třídění prvků
1871 Dmitrij Ivanovič Mendělějev Jeho práce na třídění prvků je vrcholem těchto snah. Po mírné úpravě jeho chemickou tabulku prvků používáme dodnes
Historie třídění prvků tabulky tabulky Newlands Newlands KOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.