ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: duben 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Výrok a jeho negace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_764 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Semafor je rozbitý: Semafor není rozbitý:. Semafor je rozbitý: Semafor není rozbitý:
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Negace složených a kvantifikovaných výroků
EKVIVALENCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Přípravný kurz matematiky 2015 úvodní informace
Věra Machová. Formulujte slovně složené výroky vytvořené z výroků jednoduchých.
NEGACE SLOŽENÝCH VÝROKŮ - cvičení
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do databázových systémů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_763.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Výroky Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miloš Zatloukal Dostupné.
Výroky, negace, logické spojky
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výroková logika.
L O G I C K É F U N K C E.
Definice, věta, důkaz.
MATEMATIKA Obsah přednášky Funkce. 3. Limita funkce
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Matematický aparát fyziky
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Kombinační logické funkce
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Matematická logika 3.Výroky (výklad) Mgr. Michal Švarc
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Úlohy pro 1. ročník SPŠ ST Panská
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
VLASTNOSTI ROVNOBĚŽNÍKŮ
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY Věra Machová

Výrok Tvrzení, jemuž lze přiřadit právě jednu ze dvou pravdivostních hodnot (tj. má smysl se ptát, zda je pravdivý): pravda ……….. p (1) nepravda ……. n (0)

Výroková forma Věta, která obsahuje jednu nebo více proměnných (není výrokem) „Číslo a2 je větší než 1“ „Studenti GUH se učí francouzštinu“ Výrok se z ní stane 1. dosazením konkrétní hodnoty za proměnnou 2. kvantifikováním (vymezením rozsahu – počtu objektů, jichž se týká)

Kvantifikovaný výrok Vymezuje počet objektů, jichž se týká (obsahuje tzv. kvantifikátory) „Mám právě tři sourozence“ „Každá kvadratická rovnice má nejvýše 2 různé kořeny“ „Podám si aspoň 4 přihlášky na VŠ“ „Všechny rovnoběžníky jsou středově souměrné“ „Někteří savci žijí ve vodě“ Velmi často se používají dva speciální typy kvantifikátorů

Obecný kvantifikátor Přisuzuje určitou vlastnost všem uvažovaným objektům Slovní vyjádření: všichni, každý, nikdo, žádný, pro všechny… Symbolické vyjádření …..  Všichni občané ČR jsou povinni dodržovat její zákony. Rozdíl každých dvou přirozených čísel je přirozené číslo. Žádný učený z nebe nespadl.

Existenční kvantifikátor vypovídá o existenci alespoň jednoho objektu, který má uvažované vlastnosti Slovní vyjádření: existuje, lze najít, aspoň jeden, někteří,… Symbolické vyjádření:  Někteří studenti GUH chodí do školy pěšky. Aspoň jedno prvočíslo je sudé. V ČR existují obce, které mají míň než 100 obyvatel.

Operace s výroky Negace Skládání výroků - používáme 4 základní typy složených výroků: konjunkce disjunkce implikace ekvivalence

Negace výroku Negací výroku A je výrok A´(nonA, ¬A, A), který popírá to, co tvrdí výrok A A´…. „Není pravda, že A“; „A neplatí“ Platí vždy právě jeden z výroků A a A´ A … Sparta vyhrála A´… Sparta nevyhrála Pozor na negace kvantifikovaných výroků !

Negace kvantifikovaných výroků Negace obecného kvantifikátoru A : x; V(x) A´: x; V´(x) A: Všichni studenti GUH mají rádi matematiku. A´: Aspoň jeden student GUH nemá rád matematiku. (Někteří studenti GUH ….) Negace existenčního kvantifikátoru A : x; V(x) A´: x; V´(x) A: Existuje aspoň jedno prvočíslo, které je sudé. A´: Všechna prvočísla jsou lichá. (Žádné prvočíslo není sudé)

Konjunkce výroků AB Platí A a současně B (A a zároveň B, A i B, A ale B, A ani B…) Včera pršelo a (ale) dneska svítí sluníčko. Úhlopříčky v kosočtverci se navzájem půlí a jsou na sebe kolmé. Nemá výtvarný talent ani nehraje fotbal.

Disjunkce výroků AB Platí výrok A nebo výrok B Koupíme si psa nebo se přestěhujeme. Petr studuje v Brně nebo v Olomouci.

Implikace AB Jestliže platí A, pak platí B (Když A, pak B; Z A vyplývá B,…) Jestliže je číslo dělitelné šesti, pak je dělitelné třemi. Když prší, beru si deštník.

Ekvivalence AB Výrok A platí právě tehdy, když platí výrok B (A je ekvivalentní s B; A platí tehdy a jen tehdy když B) Číslo je dělitelné třemi právě tehdy, když jeho ciferný součet je dělitelný třemi. Student prospěl s vyznamenáním právě tehdy, když jeho průměr byl nejvýše 1,5.

Tabulky pravdivostních hodnot 1 A B AB 1 A B AB 1 A B AB 1

Implikace obrácená a obměněná A  B B  A B´ A´ 1 Implikace A  B Když jdu do divadla, tak si vezmu sako. Obrácená implikace B  A (není ekvivalentní s původní implikací) Vezmu-li si sako, pak jdu do divadla. Obměněná implikace B´ A´( je ekvivalentní s původní implikací) Jestliže si neberu sako, pak nejdu do divadla.

Negace složených výroků Konjunkce: C = A  B Adam je fotbalista a má výtvarný talent. C´= A´ B´Adam není fotbalista nebo nemá výtvarný talent Disjunkce: D = A  B Půjdu do kina nebo se budu učit. D´= A´ B´ Nepůjdu do kina ani se nebudu učit.

Negace složených výroků Implikace: E = AB Když prší , jedu do školy autem. E´= A  B´ Prší a (ale) já nejedu do školy autem. Ekvivalence: F = AB Půjdu do vězení právě tehdy, když spáchám zločin. F´= (A  B´)  (A´ B) Půjdu do vězení ale nespáchal jsem zločin nebo nepůjdu do vězení a zločin jsem spáchal.