14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYSELINY.
Advertisements

Jak se tvoří názvy kyselin
17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: květen 2013
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Základy názvosloví anorganických sloučenin
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
KYSELINY.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Názvosloví anorganických sloučenin,
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Kyseliny.
Sulfidy Dvouprvkové sloučeniny síry (S) s jiným prvkem
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo
Názvosloví kyselin.
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Chemické názvosloví halogenidy.
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
Názvosloví oxidů.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_240 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Petr Křížek Předmět Chemie.
11.1 Halogeny, halogenidy a oxidační číslo.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.19 Název pro školu:EU CH 19 Název materiálu:Anorganické kyseliny Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací.
Anorganické sloučeniny - úvod
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
Kyseliny Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kyslíkaté kyseliny.
NÁZVOSLOVÍ OXIDŮ.
Názvosloví oxidů Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G1.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Kyslíkaté kyseliny.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Názvosloví halogenidů DVOUPRVKOVÉ SLOUČENINY - chemické látky složené ze dvou prvků - patří k nim hlavně : oxidy sufidy a halogenidy.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
1. Vzorec z názvu. -je náboj, který zdánlivě mají jednotlivé atomy v molekule sloučeniny Prvek ve sloučenině má dané oxidační číslo. Oxidační číslo se.
CHEMICKÉ SLOUČENINY Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
Chemické názvosloví anorganických sloučenin
Autor: Stejskalová Hana
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Názvosloví anorganických kyselin
Transkript prezentace:

14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná. Kyseliny jsou velmi nebezpečné. kyseliny Autor: Mgr. Petra Křivánková

14.2 Co již víme? Kyseliny mohou být toxické, nebezpečné, žíravé. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.2 Co již víme? Mravenec – kyselina mravenčí Co je kyselé? Je všechno kyselé kyselinou? Kyseliny mohou být toxické, nebezpečné, žíravé. Citron – kyselina citronová Ocet – kyselina octová

14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Kyseliny kyslíkaté tříprvkové sloučeniny vodíku, kyslíku a jiných prvků kyslík má oxidační číslo –II, vodík I obecný vzorec kyseliny je: HImXO-IIn Kyseliny bezkyslíkaté dvouprvkové sloučeniny vodíku a jiného prvku (halogenu, síry) k. chlorovodíková HCl k. bromovodíková HBr k. jodovodíková HI k. fluorovodíková HF k. sulfonová H2S Koncovky kladných oxidačních čísel neznámého prvku + I -ný + VI -ový + II -natý + VII -istý + III -itý + VIII -ičelý + IV -ičitý + V -ičný -ečný

14.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ KYSELIN Tvorba vzorce z názvu Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ KYSELIN Tvorba vzorce z názvu kyselina dusičná -ičná +V pořadí prvků – vždy stejné 1. 2. 3. H N O doplníme oxidační čísla HI N V O-II součet kladných oxidačních čísel je 6, proto stačí ke kyslíku připsat už pouze malou 3: HINVO-II3 a tím bude součet součinů oxidač. čísla daného prvku a počtu atomů daného prvku roven nule:  1*I+1*V+3*(-II) = 0 kyselina dusičná HNO3 Tvorba názvu ze vzorce probíhá v opačném pořadí než tvorba vzorce HNO2 nejprve doplníme oxidační čísla kyslíku a vodíku HINO-II molekula je navenek elektroneutrální, proto součet kladných a záporných oxidačních čísel musí být roven nule 2*(-II) = I + x -4 = I+ x x = 3 - k dusíku dáme oxidační číslo III HINIIIO-II2 ox. číslo III – koncovka –itý kyselina dusitá

14.5 Procvičení a příklady PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.5 Procvičení a příklady Reakce mědi s koncentrovanou kyselinou sírovou PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ Doplň k názvům vzorce a oxidační čísla: kyselina chloristá kyselina bromičná kyselina dusitá kyselina uhličitá kyselina fosforečná kyselina siřičitá kyselina jodičná kyselina trihydrogenboritá Doplň k vzorcům oxidační čísla a názvy: HClO H2NO2 HIO4 H3PO4 H2CrO4 HBrO4 HIO3 H2SO4 HClO4 HBrO3 HNO2 H2CO3 HPO3 H2SO3 HIO3 H3BO3 k. chlorná k. dusičitá k. jodistá k. trihydrogenfosforečná k. chromová k. bromistá k. jodičná k. sírová

Kyselina chlorovodíková Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.6 Něco navíc pro šikovné Kyselina dusičná HNO3 Kyselina sírová H2SO4 Kyselina chlorovodíková HCl Výroba: H2 N2 NH3 NO NO2 HNO3 Použití: žíravina, výroba prům. hnojiv, barviv, výbušniny Použití: žíravina, výroba prům. hnojiv, barviv, léčiv Výroba: S O2 SO2 O2 katalyzátor V2O5 SO3 H2O H2SO4 žíravina, metalurgie, výroba léčiv Kyselina fosforečná H3PO4 sloučeniny fosforečnany

14.7 CLIL Nitric acid Sulfuric acid Hydrochloric acid Phosphoric acid Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 14.7 CLIL Nitric acid HNO3 Sulfuric acid H2SO4 Hydrochloric acid HCl Phosphoric acid H3PO4 Carbonic acid H2CO3

14.8 Test znalostí a/ kyseliny bez vody Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 14.8 Test znalostí Jaké kyseliny označujeme za „bezkyslíkaté“? a/ kyseliny bez vody b/ kyseliny bez kyslíku c/ takové neexistují d/ kyseliny bez H Napiš název této sloučeniny HBO2 a/ kyselina borovodíková b/ oxid bromitý c/ kyselina bromitá d/ kyselina boritá Jaký je obecný vzorec kyslíkatých kyselin? a/ HI OII M b/ HIn MO-IIx c/ H-In MO-IIx d/ HI O-II M Jaký je vzorec kyseliny uhličité? a/ HCO4 b/ H2CO4 c/ H2CO3 d/ HCO Jaké jsou základní suroviny pro výrobu kysel. dusičné? a/ vodík a kyslík b/ vodík a dusík c/ vodík a oxid dusíku d/ voda a oxid dusíku Jaký je vzorec kyseliny chlorovodíkové? a/ HCl b/ KCl c/ HClO d/ KClO Správné odpovědi: b c d a Test na známku

14.9 Použité zdroje, citace http://www.exmont-kyjov.cz/1_2.jpg Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.9 Použité zdroje, citace http://www.exmont-kyjov.cz/1_2.jpg http://mm1.denik.cz/8/31/dc_hasici_cviceni_kyselina_sirova__7__denik_clanek_solo.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Sulfuric-acid-3D-vdW.png/699px-Sulfuric-acid-3D-vdW.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Nitric-acid-3D-balls-B.png/100px-Nitric-acid-3D-balls-B.png Obrázky z databáze klipart

14.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 14.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Kyseliny dusičná, sírová, chlorovodíková Anotace Prezentace popisující princip názvosloví kyselin, vlastnosti a vznik vybraných sloučenin.