Nonogram, kódovaný obrázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití poměru (graficky)
Advertisements

Užití poměru (graficky)
Mocniny zlomků (základu – mocněnce ve tvaru zlomku)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jak tvořit magické čtverce?
Průsečík obecné přímky s rovinou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Užití poměru (graficky)
Grafický editor GIMP (2)
Jak postupovat při převádění jednotek délky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
První setkání Pravidla a zákony
Ivana Kuntová, Pětiúhelník Přesná konstrukce velikosti strany pětiúhelníku ze zadaného poloměru opsané kružnice Ivana Kuntová,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
What Time Is It? – Part 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Killar. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z.
MAGNETICKÉ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Ovoce hrou Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Rozcvička Aritmetický průměr
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Pořadí obrázků – drak Postup práce:
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
SČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL S PŘECHODEM
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Slož popletené obrázky.
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Transkript prezentace:

Nonogram, kódovaný obrázek °Je vhodné, aby žáci měli před sebou stejnou tabulku, jaká je na prezentaci. Dále tužku a gumu. Většina kroků je závislá na klepnutí myší, ale ne všechny. Pokud se 3 s nic neděje, klepněte. Návod k řešení a 1. úkol Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co jsou kódované obrázky? Nonogram je jiný název pro kódovaný obrázek. Jeho řešení je poutavá činnost, která rozvíjí logické uvažovaní. Svou podstatou je to hra, která se podobá známému japonskému hlavolamu SUDOKU. Odměnou za úsilí je pro řešitele obrázek, který při správném řešení vznikne. Žáci si zkontrolují, zda mají stejný hlavolam. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jak řešíme nonogramy? Kolem tabulky jsou čísla, která předurčují řešení hlavolamu. Číselná hodnota určuje blok souvisle vybarvených polí. Pokud se v řádku objeví více čísel, dodržuje se pořadí čísel (vodorovně -zleva, svisle), mezi jednotlivými bloky musí být alespoň jedno pole volné. Nejvýhodnější je začít čtrnáctým sloupkem (protože bude vybarven celý), ale pro vysvětlení postupů začínám odjinud. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Číselná hodnota určuje blok souvisle vybarvených polí Řešit hlavolam začneme na jedenáctém řádku. 12 znamená 12 vybarvených polí, začneme-li zleva, situace může vypadat takto - žlutou barvou budou vybarvená pole 1-12. 12 Není jednoznačné, která pole vybarvit, uvažovat můžeme i o polích vybarvených z druhé strany – barva červená vybarví pole 15-4 12 Dvanáctý řádek vyneseme zvlášť. Průnikem obou množin je zřejmé, že ať zvolíme kteroukoli cestu, s jistotou budou vybarvená pole 4-12 (místo barev lze zvolit křížek pro plná pole, pomlku pro pole, která s jistotou vybarvená nebudou). 12

Řešení Stejným způsobem pokračujeme na dalším řádku. Dále pokračujeme osmým a devátým sloupkem. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Řešení Vyplnit 8. a 9. sloupek je vhodné, protože získáme další určitě vyplněná pole, která nám pak pomohou hlavolam dořešit. Jednoznačnost vyplnění zajišťuje nadpoloviční počet polí určených k vyplnění. Zřejmá je jednoznačnost řešení na prvním řádku - už je vyplněno jedno pole, ostatní tedy můžeme vyškrtnout a 14. pole osmého sloupku doplníme o pole spodní. V prezentaci se zaměřuji na řešení dalších hlavolamů s vysvětlením všech možných situací. Nejdříve tedy 9.sloupek Osmý sloupek už také zvládneme. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Řešení Ještě je třeba ukázat další možné postupy. Zaměříme se na sedmý sloupek . Můžeme už proškrtnout řádek třináctý, protože všechna pole, která měla být zabarvena, už zabarvena jsou. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Sedmý sloupek změněný pro účel vysvětlení na řádek V zadání je pořadí čísel 9 a 1 (musí být zachováno), dále máme už vybarvená pole v pořadí 10 a 11. Naše úvaha musí splňovat zadané podmínky - má-li být vybarveno 9 +1 pole, je jednoznačné, že už vyplněná pole musí být součástí 9. Dále je třeba brát v úvahu pravé krajní pole tabulky jako nejvzdálenější možnost umístění samostatného políčka a vedle něj musí být aspoň jedno pole volné (krajní 2 pole tabulky tedy není možné užít pro 9). ! ? a nově i jednoznačně prázdná pole (ta vlevo, krajním polem 9 - žluté řešení). Získali jsme jednoznačně vyplněná pole Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Obrázek je symbolem některého měsíce. Kterého Obrázek je symbolem některého měsíce. Kterého? To zjistíš dořešením hlavolamu. Hodně štěstí a trpělivosti, zbytek řešení je už na Tobě Na další stránce je výsledek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podařilo se? Takto by měl vypadat výsledek: Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Ještě pár rad pro další hlavolamy Nejlepší je začít s vybarvováním bloků, které jsou nejdelší (mají největší počet polí). Vhodné je začít u okrajů (někdy to ale nejde). Někdy se může stát, že řešení není jednoznačné. I náš zkušební hlavolam měl v závěru dvě možnosti. Pokud nevíš, jak dál, zkus odhadnout výsledek z už vyplněných polí a využij to pro další postup. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jestli se dostavil úspěch, je pro vás připraven ještě jeden hlavolam  Úkol pro samostatné řešení je lehký. Můžeš pracovat přímo v obrázku. Stačí dvakrát kliknout pravým tlačítkem myši (možnosti ukazatele). Výhodný začátek- devátý řádek.Na desátém řádku je zaznamenáno 10 a 3 . Pro řešitele to znamená odpočítat 14 polí zprava (10+3+1mezera) a 10 zleva a jejich průnik jsou pole s určitostí vybarvená. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Odkazy Bystrou mysl a radost z řešení i výsledků přeje J. Š. Pokud se vám tato hádanka zalíbila stejně jako nám, můžete se podívat i na webové stránky, kde lze najít spoustu dalších nápadů od nejjednodušších po pěkně složité: kodovaneobrazky.profitux.cz/napoveda.php www.primarygames.com/puzzles/strategy/nonogram/index.htm www.triddlers.com www.griddlers.net. www.puzzlexpress.com/Software/nonogram_pocket.htm www.sapphiregames.com/online/nonogram.php Bystrou mysl a radost z řešení i výsledků přeje J. Š. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.