ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2 ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti I/2 VY_12_INOVACE_22/36 – sada č.2 Autor: Helena Jordánová, Mgr. Období: září 2011 – červen 2012 Ročník: 1.-3. Vzdělávací oblast: prvouka SLUNEČNÍ SOUSTAVA Anotace: Výukový materiál je možno použít v učivu Neživá příroda Žáci se seznamují s pojmy Slunce, planeta, Měsíc, Na pracovních listu č. 3 si žáci po předcházející práci s encyklopedií zapisují názvy planet sluneční soustavy. Pracovní list č.4 je možno využít při skupinové práci, kde si připraví materiál o jedné či dvou planetách.
Troufám si tvrdit, že nebýt Slunce a toho, že naše Země je tak akorát od něj vzdálena, nebyl by u nás život možný. Slunce je hvězda, která nám dává světlo a teplo. Spolu s dalšími planetami, které Slunce obíhají tvoříme sluneční soustavu. Proč Země neodletí někam jinam? Proč se střídají roční období? Proč se zde vyvinul život a jinde ne? Proč je Slunce horké?
Sluneční soustava je tvořena Sluncem – centrální hvězdou a menšími hvězdami – planetami, které kolem Slunce obíhají v různé vzdálenosti a různou rychlostí. Okolo některých planet také obíhají menší útvary zvané měsíce. Po přípravě s učitelem, pomocí encyklopedií, popř. z webu se pokus zjistit názvy planet sluneční soustavy a uspořádej je podle vzdálenosti od Slunce.
Tato planeta se nazývá ______________. Nachází se mezi planetami ___________ _________________________________. Okolo obíhají _____________měsíc/e. Život ________________možný. Na planetě __________ voda a vzduch. Povrch je tvořen ____________________ Lidé planetu zkoumají pomocí__:_______
Obrázky byly použity z klipartu MS.