Využití principů zakotvené teorie při etnopsychologickém výzkumu: Sociální reprezentace smrti na Srí Lance Mgr. Roman Hytych Psychologický ústav AV ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Jak se dělá andragogický výzkum
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Evaluace pilotního šetření a možnosti zavedení prvků švédského modelu v ČR Jiří Vyhlídal, Iveta Zelenková (FSS MU) Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologický výzkum.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Spotřebitelský výzkum
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Týden vědy Vliv sociálních interakcí na práci učitele Roman Švaříček.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Děti a rodiče před televizí
Skupinové interview (Focus group)
Hodnocení pracovníků.
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Metody psychologie.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PhDr. Roman Hytych FSS MU, katedra psychologie Brno 2009
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Využití principů zakotvené teorie při etnopsychologickém výzkumu: Sociální reprezentace smrti na Srí Lance Mgr. Roman Hytych Psychologický ústav AV ČR FSS MU, katedra psychologie Brno 2005

Struktura  Příprava výzkumu — „nalajnování hřiště“.  Postupná krystalizace výzkumných metod v průběhu opakujících se fází výzkumu — „pohyb vědce na hřišti“.  Vytváření dat — „výsledky interakcí na hrací ploše“.  Synopse výzkumných zjištění — „integrativní přehlédnutí odehraného zápasu“.  Závěr — „plánování nového klání“.

Předmět, účely a způsoby zkoumání   sociální reprezentace smrti ve zkoumaných populacích pracovníků a pacientů onkologie v České republice, buddhistických mnichů školy theraváda a jejich podpůrců na Srí Lance,  transkulturální ověření principů zakotvené teorie (Strauss & Corbinová 1999) a teorie sociálních reprezentací (Moscovici 2000; Wagner 1995), inspirativní možnosti způsobů zvládání problematiky smrti,  principy budování zakotvené teorie a třináct pilířů kvalitativní analýzy (Mayring 1993).

Stádia výzkumu sociálních reprezentací smrti  populace pracovníků onkologie, Česká republika 2001 (Hytych 2002), Česká republika 2001 (Hytych 2002),  populace mnichů a jejich podpůrců, Srí Lanka 2002–4 (Hytych 2004), Srí Lanka 2002–4 (Hytych 2004),  pracovníci onkologie, onkologičtí pacienti a jejich příbuzní, studenti a učitelé psychologie, medicíny a SZŠ, ČR 2004 –?.

Výsledná zjištění výzkumu u populace pracovníků onkologie (Hytych 2002)  u tématu smrti chybí zkoumaným osobám možnost sociálního sdílení,  velikou roli pro ně v souvislosti s reprezentacemi smrti hrají nábožensky vztažené významy. Osy formulované za účelem axiálního kódování: Osy formulované za účelem axiálního kódování:  individuální formulování problematiky versus interpersonální sdílení,  osobně ohrožující aspekt smrti versus význam smrti v kontextu nábožensky vztažených významů,  pasivní přijetí versus aktivní vypořádání se s hrozbou smrti. Transkulturální rozměr — kulturní vázanost nábožensky vztažených významů Transkulturální rozměr — kulturní vázanost nábožensky vztažených významů

Pozice vědce při výzkumu  Designem výzkumu je terénní výzkum jehož zjištění konfrontuji analýzou relevantních dokumentů.  Přijatá pozice vědce — „žití ve výzkumu“(Ratnapala 1999) se od známé pozice zúčastněného pozorovatele odlišuje záměrně budovanou identitou jednoho ze členů zkoumané skupiny, zážitkem „na vlastní kůži“.

Jednotlivé typy zdrojů dat (Frýba 1995)  záznamy rozhovorů s respondenty (sdílené významy), (sdílené významy),  záznamy pozorování (pozorované jevy),  jednak stavu výzkumníka systematicky prováděnou metodou introspekce,  jednak pozorovaných událostí globálně a jednání aktérů výzkumu,  relevantní texty (data „z druhé ruky“).

Opakující se fáze výzkumného procesu (Frýba 2003) 1.formulování výzkumné otázky, výzkumných strategií A i a příprava výzkumné situace, 2.provedení výzkumné akce dle vybrané výzkumné strategie nejlépe vyhovující aktuální výzkumné situaci „tady a teď“, 3.zaznamenání a protokolování provedení výzkumné akce, 4.zaznamenání introspektivně pozorovaných skutečností, 5.vyhodnocení výzkumné akce, provedení jednotlivých typů kódování a příprava nových, ze zjištěných faktů vycházejících výzkumných strategií B i.

Metody a metodika vytváření dat (Mayring 1993)  postupná krystalizace výzkumných metod,  specifikace výzkumné populace,  vytváření databáze základních kategorií prostředky otevřeného, axiálního a selektivního kódování,  proces vytváření dat (Hájek 2002) hrubé údaje  základní kategorie  hlavní kategorie.

13 pilířů dle Mayringa (1993)

Typy kódování  otevřené kódování: databáze základních kategorií, databáze základních kategorií,  axiální kódování: navržené a výzkumem potvrzené osy společně se základní dimenzí sdílených představ dovedné–nedovedné (kusala–akusala, páli), navržené a výzkumem potvrzené osy společně se základní dimenzí sdílených představ dovedné–nedovedné (kusala–akusala, páli),  selektivní kódování: stabilita kategorií duše a tělo versus dynamika vztahu mysl-tělo. stabilita kategorií duše a tělo versus dynamika vztahu mysl-tělo.

Kódování přepisů rozhovorů

Databáze kategorií

Seznam kategorií

Jazykem nesené významy

Hlavní kategorie výzkumu

Základní kategorie výzkumu

Prostor sociálních reprezentací smrti

Synopse zjištění výzkumu dle typu zdrojů dat

Výhled do budoucnosti  vliv zaujatosti osoby vědce (bias) a mocensko–politických tlaků (vested interest),  rozšíření zkoumaných sociálních skupin,  aplikace výzkumných zjištění v rámci skupin osobního růstu u zkoumaných populací,  změna pozice vědce, rozšíření zdrojů dat a přechod ke smysluplné kvantifikaci,  rozpracování kategorie selektivního kódování: stabilita kategorií duše a tělo versus dynamika vztahu mysl–tělo.

„...ačkoli fakt smrti, to jest její fyzická přítomnost, nás ničí, myšlenka na smrt nás může zachránit.” (Yalom 2004)

Kontakt ( Literatura Frýba (1995): Metody a techniky psychologického výzkumu I. Frýba (2003): Osobní sdělení Hájek (2002): Tělesně zakotvené prožívání Hytych (2002): Sociální reprezentace smrti u pracovníků onkologie. Hytych (2004): Dovedně žitá přítomnost nese příjemnou budoucnost: Sociální reprezentace smrti u populací theravádových mnichů a jejich podpůrců na Srí Lance. Mayring (1993): Einführung in die gualitative Socialforschung. Moscovici (2000): Social Representations: Explorations in Social Psychology. Ratnapala (1999): The Beggar in Sri Lanka. Strauss & Corbinová (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Wagner (1995): Local Knowledge, Theory and Social Representation. Yalom (2004): Láska a její kat.