Nervový systém lidského mozku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektové řízení Modul č.1.
Advertisements

ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování - centrální nervová soustava
Zpracování programu programovatelným automatem. Zpracování programu na PA se vykonává v periodicky se opakujícím uzavřeném cyklu, tzv. scanu. Nejprve.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Barva zvuku Veronika Kučerová.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
EEG rytmy úvod elektrická aktivita mozku vykazuje rytmickou aktivitu o různé frekvenci, sahající od Hz (delta vlny), přes pásmo vln theta (4-7.
Člověk.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Cvičení se zaměřením na pozornost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Nervový systém lidského mozku pět hlavních úseků hemisféry mezimozek střední mozek malý mozek = mozeček prodloužená mícha Pozn. Většina obrázků a fotografií v této prezentaci je převzata z Atlas of Functional Neuroanatomy

Hlavní nervové cesty mezi jednotlivými úseky mezisegmentová spojení, která působí odezvy pouze ve stimulovaných segmentech (tato spojení jsou typická především pro míchu) mezisegmentová spojení, u nichž jsou impulsy přenášeny příslušnými neurony též do sousedních segmentů, přičemž dochází ke koordinovanému působení (tato spojení jsou typická zejména pro kmen mozku) spojení řídící rovnováhu (spojení vestibulo-cerebelární) spojení komplexního řízení svalové aktivity a spojení synergetického řízení (zejména motorická koordinace) spojení sluchové, zrakové a senzitivně-proprioceptivní soustavy spojení řízení ovlivňovaného vůlí (především cortiko-spinální nervové dráhy)

Neuronové obvody míchy a motorického systému hlavní nástroj pro řízení a koordinaci pohybů uplatňují se na motoriku specializované části cortexu (tzv. premotorický a motorický cortex) na jiné specializované části cortexu (vizuální cortex, prefrontální asociační cortex a somato-senzorický cortex) a zároveň spolupracující hlubší mozkové části (thalamus, pons, medula a cerebellum)

Mozeček Mozeček hraje rozhodující roli při zajišťování následujících tří širokých okruhů mozkových funkcí: při řízení polohy těla při řízení svalového napětí při koordinaci vědomých pohybů

Thalamus hlavní informační centrála, která řídí spolupráci mezi smyslovými oblastmi a somato-motorickou oblastí cortexu další specifické neuronové obvody, které zabezpečují spolupráci cortexu s mozečkem a s hypothalamem nespecifické neuronové obvody, které spolupracují s velmi širokými oblastmi cortexu všechna jádra thalamu jsou vzájemně spojena

Hippocampus podíl na endokrinologickém řízení a na vyjadřování emočních stavů velmi významná role ve funkci paměti a učení

Hippocampální formace

Vyšší mozkové funkce zpracování informací na vyšší úrovni, než je "pouhé" vyhodnocení senzorových signálů zahrnuje celou řadu dalších velmi náročných informačních funkcí funkce racionálního charakteru funkce emočního charakteru

Rozum x Paměť x Myšlení x Vědomí rozum = inteligence, schopnost abstraktního, symbolického myšlení, předvídání, plánování, úspěšné řešení problémů i dobrá sociální přizpůsobivost   Jedna ze zdánlivě prostých definic myšlení, kterou vytvořili fyziologové P.E.Roland a L.Friborg - sami ji nazvali "prvním přiblížením" - říká, že myšlení je činnost bdělého mozku při zpracování vnitřních informací. rozum = schopnost řešit nové problémy, plánovat budoucí akce, sociálně se přizpůsobovat - člověk

Paměť čtyři základní funkční principy: Paměť se nachází v průběhu času v různých stavech, které se stále vyvíjejí a mění, je to tedy velmi dynamický systém. Podle doby svého působení může existovat několik druhů paměti. Dlouhodobé paměti mohou mít odraz svých stavů ve fyzických změnách mozku. Sídla funkcí paměti jsou rozprostřena ve více oblastech mozku. Lze rozlišit tzv. reflexní (procedurální) a deklarativní paměť. Reflexní paměť se naplňuje poměrně pomalu na základě příchodu většího množství podnětů. Deklarativní paměť naproti tomu schraňuje informace asociačního charakteru. Reflexní (procedurální) a deklarativní paměť jsou lokalizovány v různých oblastech mozku.

Paměť Typy paměti podle časového hlediska krátkodobá pracovní dlouhodobá Typy paměti podle druhu pamatované informace procedurální deklarativní sémantická epizodická

Paměť Krátkodobý paměťový mechanismus je založen na cyklickém oběhu vzruchů v určitých dílčích neuronových obvodech a sítích. Dnes je známo několik takových typických oběhových drah: Thalamo-cortikální cyklus (oběh) - oběh vzruchů mezi cortexem a thalamem a zpět. Tento oběh vzruchů je vývojově nejmladší a souvisí zřejmě s racionálními způsoby zpracování informací v mozku. Na EEG se projevuje alfa vlnami. Cyklus (oběh) septum-hippocampus je vývojově starší a souvisí zřejmě s emoční aktivitou mozku. Kromě toho zřejmě působí také jako jakási pomocná paměť, paměťový registr. Na EEG se jeho aktivita projevuje theta vlnami. Olfacto-rhinencefalický cyklus je vývojově nejstarší. Účastní se na něm hippocampus, septum a amygdala. Na EEG jsou pro jeho aktivitu typické ß vlny. Tento oběh vzruchů souvisí patrně s působením fenoménu probouzení ze spánku a pozornosti vůbec.

Procedurální paměť funkční systém mozku vázaný na činnost: rozsáhlých oblastí kůry obou hemisfér mozku bazálních ganglií - obrovská, složitá nakupení nervových buněk v hloubce hemisfér (tvoří je nucleus caudatus, putamen a pallidum) některých oblastí thalamu - část mezimozku pigmentovaných neuronů středního mozku, jejichž nakupení se právě s ohledem na černou barvu říká černá substance neboli substantia nigra některých částí mozečku všech vzájemných spojení vyjmenovaných oblastí

Pracovní paměť schopnost udržet si vnitřní záznam ("reprezentaci") o zevním světě v krátkodobé paměti, a to v době, kdy podněty ze zevního světa už přestaly schopnost do krátkodobé paměti "přivolat" nějakou informaci z paměti dlouhodobé několik oblastí, "modulů", z nichž každý má svou místní síť a síť, která ho propojuje s informačními vstupy smyslovými, hybnými, s dlouhodobou pamětí, s emotivitou a motivací každý z modulů pracovní paměti má svou "doménu" - oblast činnosti podklad schopnosti rychle a krátkodobě integrovat neboli sloučit: zrakový vstup záznam dlouhodobé paměti hybnost emoční odpověď motivaci k další akci

Funkce učení získávání znalostí o světě rozlišení podle několika hledisek zda předmětem učení jsou jednotlivá fakta, stimuly, nebo zda to jsou též vztahy mezi nimi a poznatky o nich platící. učení neasociativní - organismu je předkládán jednou či opakovaně jistý jednoduchý stimulus, či skupina jednoduchých stimulů bez uvažování jejich vzájemných souvislostí. Úkolem organismu je zachovat vhodné z těchto stimulů ve své paměti a podle potřeby si je umět vybavit. učení asociativní - cílem učení je extrakce vztahů existujících mezi daným stimulem a stimulem jiným, či mezi skupinou stimulů navzájem, případně mezi stimuly a chováním organismu zda se učící organismus učí sám, bez cizí pomoci, nebo zda k tomu používá vnější asistenci. Podle toho rozlišujeme: učení bez učitele učení s učitelem

Funkce učení učení - charakter opakovaného procesu probíhajícího v několika až velmi mnoha učebních krocích stále stejné postupně se měnící Do první skupiny patří dobře známé nejjednodušší postupy učení založené na memorování, tj. opakovaném předkládání stále stejného vzoru učícímu se systému, který se ho snaží uložit do své paměti. Při opakovaném učení většího počtu vzorů se ukazuje často být výhodné předkládat je tak, aby v paměti mohly vznikat mezi příslušnými záznamy určité vazby, jakési volné asociace vztahů, které ovšem samy o sobě nemusí mít žádný věcný význam. Učební procesy tohoto druhu pracují s jakýmisi mnemotechnickými pomůckami. Proces opakovaného učení může probíhat tak, že po jistém počtu předložení téhož vzoru je otestováno, jak dokonale byl tento vzor do paměti uložen a podle výsledku testu je proces buď ukončen, nebo je v něm pokračováno. Může probíhat i tak, že po jisté posloupnosti učebních kroků je učící se systém klasifikován, tj. odměněn či trestán na základě dosaženého výsledku.

Proces učení a zapamatování činnost thalamo-cortikálního komplexu, kdy jednotlivé posloupnosti impulsů obíhají mezi thalamickými neuronovými okruhy a příslušnými sloupci v cortexu obrazce vzruchů (jejich posloupnost) - specifický tvar odpovídající charakteru přenášené informace tato paměť - velmi snadno ovlivnitelná. Jestliže informace po zmíněných okruzích obíhají déle než asi 30 sekund, tj. vykonají-li více než asi 300 oběhů, začne se uplatňovat mechanismus dlouhodobých pamětí, vedoucí ke změnám synaptické průchodnosti. hippocampus - funkce jakési kognitivní mapy - pomáhá pamatovat si souvislosti, kdy a kde se příslušná informace udála, zatímco ve specifických korových analyzátorech jsou uloženy informace typu kdo, co. Proces učení může probíhat mnoha různými způsoby. V základních rysech můžeme způsoby učení charakterizovat podle následujících dvou hlavních kritérií: podle časové souslednosti učení (jednorázově nebo opakovaně i s novými informacemi) podle míry jeho autonomie (samostatně nebo s vnější pomocí)

Funkce spánku Spánek - základní fyziologická potřeba Dlouhodobější nedostatek spánku - velmi vážné nebezpečí vzniku stresu Spánek - jistý stav mozku, lépe řečeno jistý specifický soubor jeho funkcí. Funkce spánku souvisejí těsně s celou řadou jiných mozkových funkcí: s funkcí paměti s mentačním procesem s abstrakcí s eliminací a zapomínáním nepotřebných informací Spánek = období velmi intenzivní, i když také velmi specifické aktivity mozku. Ta obvykle navazuje na aktivitu mozku v bdělém stavu, a je dokonce jejím nezbytným pokračováním. Fáze spánku synchronní (nonREM) paradoxní (REM)

Funkce spánku První fáze spánku – synchronní spánek 1. stadium synchronního spánku (několik minut) 2. stadium - 60 až 90 minut (prohlubování spánku) 3. stadium – další prohloubení spánku 4. stadium – nejhlubší spánek Celkem asi 120 minut synchronního spánku Fáze paradoxního spánku 10 až 20 minut Návrat do synchronního spánku Opakování cyklu během noci - čtyřikrát až šestkrát.

Funkce spánku V první třetině noci jsou tyto cykly delší a obsahují relativně více hlubokého synchronního spánku, v poslední třetině noci jsou cykly kratší a je v nich více spánku paradoxního. množství spánku připadající na jednotlivé fáze: asi 5 až 10% pro 1. stadium synchronního spánku asi 50% pro 2. stadium synchronního spánku asi 20 až 25% pro 3. a 4. stadium synchronního spánku asi 20 až 25% pro paradoxní spánek synchronní spánek - na elektroencefalografických záznamech především pomalé vlny s vysokou amplitudou, odpovídající synchronní činnosti jednotlivých neuronových obvodů, podobně jako je tomu i při snímání celkové potenciálové aktivity mozku bdícího člověka, který má zavřené oči. Tyto vlny mají ovšem výrazně nižší frekvenci. paradoxní spánek (nebo desynchronizovaný) - poměrně hluboký, a přesto v elektroencefalografickém záznamu při něm převažují pomalé, ale i rychlé vlny, ovšem nízké amplitudy, jako je tomu při záznamu aktivity mozku bdícího člověka s otevřenýma očima

Prefrontální kůra podíl prefrontálních částí mozkové kůry z celé mozkové kůry ·      u kočky asi 4%, ·      u psa přibližně 7%, ·      u lemura asi 8%, ·      u makaka asi 12%, ·      u šimpanze kolem 17%, ·      u moderního člověka Homo sapiens sapiens asi 28% Funkce prefrontální kůry – klinické případy – Phineas Gage, pacient E.V.R.

K čemu slouží prefrontální kůra u lidí? Objev této skutečnosti se stal zdrojem jedné z nejvýznamnějších současných hypotéz o činnosti prefrontální kůry a jejím vztahu k tomu, čemu říkáme vědomí ve smyslu sebeuvědomování, a k takzvanému podvědomí. Poškození prefrontální kůry poškodí schopnost uspořádat akci krok za krokem v čase, schopnost plánovat a řešit složité problémy i schopnost kontrolovat proměny vlastního citového stavu. Kromě toho změní kontrolu složitých hybných akcí, jazyk, pracovní paměť i pozornost. Všechny tyto funkce jsou součástí "rozumu".

Systém dohledu významný funkční systém mozku - orientovaná pozornost Systém orientované pozornosti je tvořen nervovými buňkami v mozkovém kmeni, mezimozku, limbickém systému, mozkové kůře temenních laloků a v prefrontální kůře.   "Přední" systém orientované pozornosti, vázaný na prefrontální kůru - "systém supervize" = systém dohledu automatické činnosti - kognitivní jednotky mozku složitější situace - schemata řešení soupeření schemat

Systém dohledu Systém dohledu (vázaný na činnost prefrontální kůry) řídí různá schemata (vázaná na činnost temenní a spánkové kůry), a to tak, že je: ·      aktivuje ·      tlumí ·      sleduje jejich činnost · ovlivňuje tvorbu "seznamu sporných otázek a pořadí jejich závažnosti" ·      kontroluje rozhodování typu "jestliže - pak"