Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého gymnázia, čtvrtý čtyřletého gymnázia Doporučený čas:15 – 20 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ Stručná anotace Materiál slouží k přiblížení problematiky Milétské přírodní filozofie a jejích hlavních představitelů (Thalés, Anaximandros a Anaximenés).
Milétská škola „předsokratovská filozofie“ Milétos – Malá Asie (dnešní Turecko) „rodiště řecké filozofie“ Thalés Anaximandros Anaximenés ARCHÉ (pralátka) Voda Apeiron Vzduch
Thalés z Milétu (624 – 545 př. n. l.) PPrvní z milétských přírodních filozofů Zabýval se studiem matematiky, astronomie, „praotec antické a moderní filozofie „Thaletovy věty o kružnicích PRALÁTKA VODA
Anaximandros z Milétu (610 – 546 př. n. l. ) spis: „O přírodě“ Nejvýznamnější myslitel milétské školy Princip a příčina bytí - neurčité a neomezené Apeiron (nemající hranic) – vylučování tepla a chladu, zdroj veškerého pohybu, nehmatatelný, neuchopitelný PRALÁTKA APEIRONAPEIRON
Anaximenés (585 – 525 př. n. l. ) Žák Anaximandrův Teorie apeironu jako pralátky obohacena Apeiros Aér (nekonečný, všeobsáhlý vzduch) Více určitý, nežli apeiron PRALÁTKA VZDUCH
Na základě textu objasněte tyto pojmy: Arché Kosmos Teorie čtyř živlů