Mezinárodní obchod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Zahraniční obchod Obchodní politika.
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Volný pohyb zboží.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Mezinárodní ekonomické právo 2. – mez.obchod
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mezinárodní ekonomické právo 3. – WTO
Marketingové prostředí
Celnictví Význam a druhy cel.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
OE III – Mezinárodní ekonomie
Společná obchodní politika EU
Vnější hospodářská politika
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
7. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Mezinárodní právo obchodní, prof. N. Rozehnalová MEZINÁRODNÍ PRÁVO OBCHODNÍ PŘEDNÁŠKA Č. 1.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Otevřená ekonomika Pavel Janíčko. Mezinárodní obchod Otevřená ekonomika - mezinárodní obchod a mezinárodní kapitálové trhy Míra otevřenosti ekonomiky.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Společná obchodní politika
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
Společné a koordinované politiky EU
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základy ekonomie Seminář 10..
Transkript prezentace:

Mezinárodní obchod

Teorie mezinárodního obchodu a obchodní politiky Země mohou obchodovat ze tří ekonomických důvodů: odlišnost z důvodu různé úrovně ekonomické efektivnosti (Ricardo – Klasická teorie komparativní výhody) odlišnost na základě různé vybavenosti země výrobními zdroji (Heckscher – Ohlin – Model vybavenosti výrobními faktory) 3) mezinárodní obchod umožňuje získat úspory z rozsahu (Teorie vnitroodborové (vnitroodvětvové) specializace)

Efekt ze specializace v mezinárodním obchodu Komoditám s komparativní výhodou se otevírá nová poptávka Ceny vyvážených komodit se zvýší Ceny dovážených komodit se sníží Dojde k realokaci zdrojů Životní úroveň vlivem zlepšení směnných relací roste Efekt z účasti v mezinárodním obchodě Lépe se využívají celosvětové zdroje – produkční efekt Spotřebitelé mají přístup k lepšímu a levnějšímu zboží při větším výběru – spotřební efekt

Politická relevance mezinárodního obchodu Stoperův – Samuelsonův teorém Zvýšení světové ceny určité komodity vede ke zvýšení ceny toho faktoru, na který je jeho výroba relativně náročnější, a snižuje cenu faktoru, na který je tato výroba méně náročná. Mezinárodní obchod je schopen politicky rozdělit celé země do antagonistických skupin – redistribuční charakter obchodu je výrazným jevem, který vede různé segmenty obyvatelstva buď ke sklonům ke xenofobii a protekcionismu, nebo naopak k rétorice volného obchodu. Mezinárodní obchod krátkodobě ovlivňuje ceny, důchody a úroveň spotřeby, - dlouhodobě vytváří tlak na realokaci zdrojů a na růst.

Protekcionismus a obchodní politika Clo je forma nepřímé daně, která se vyměřuje na dovoz a vybírá se při vstupu zboží do země. Clo má tendenci zvýšit cenu, snížit spotřebované množství, snížit dovážené množství a zvýšit domácí výrobu. Kvóta je množstevní omezení dovozu. Má stejné účinky na obchod jako clo, ale nevytváří příjem státu. Důvodem pro využití jakéhokoliv omezení obchodu je podpora domácí produkce. Přestože konkrétní země může za určitých podmínek protekcionistickou politikou získat , svět jako celek vždy tratí. Clo má i politické dopady - staví proti sobě jednotlivé země a vede k celním válkám. V rámci země pak rozděluje její obyvatele, protože útočí na jejich důchody.

Mezinárodní obchodní politika Zahraničně obchodní politika je soubor aktivit státu, kterými cílevědomě působí na zahraniční obchod své země, a to zejména cestou obchodněpolitických nástrojů uplatňovaných ve vztazích k vlastním podnikatelským subjektům a ve vztazích ke třetím zemím. Liberalismus – v MOP směr, při jehož sledování jsou odstraňovány překážky obchodu a trh je otevírán s cílem umožnit volný pohyb zboží. Protekcionismus – zdůrazňuje zranitelnost ekonomiky, likvidaci domácích výrobních odvětví, růst nezaměstnanosti, mandatorních výdajů státního rozpočtu. Obchodněpolitický režim – soubor podmínek a pravidel, za nichž lze uskutečňovat vzájemný obchod s jistou mírou eliminace hlavních obtíží.

Mnohostranný obchodní systém MOS je proces postupné liberalizace obchodu cestou odstraňování tarifních a netarifních překážek prostřednictvím mnohostranných obchodních jednání, jejichž výsledky každý účastník poskytuje na bázi zacházení podle doložky nejvyšších výhod všem ostatním smluvním stranám s tím, že po dovozu se uplatňuje národní zacházení. Principy: - Liberalizace – odstraňování tarifních a netarifních překážek světového obchodu - Konsolidace – fixace existujícího stavu (jako základ pro liberalizaci) - Multilateralita – systémová řešení otázek mezinárodního obchodu jsou přijímána reprezentativním fórem (kola mnohostranných obchodních jednání) - Nediskriminace – poskytování doložky nejvyšších výhod - Parita – národní zacházení

Přístup na trh Liberalizace cel Pravidla mezinárodního obchodu liberalizace cel u průmyslových výrobků specifické oblasti – textilní, zemědělská produkce tarifikace Pravidla mezinárodního obchodu - svoboda průvozu - zjišťování hodnoty k celním účelům - zjišťování původu zboží Ochranná opatření - udržení rovnováhy na trhu (potraviny) - úniková doložka (průmyslové výrobky, textil, zemědělství) - opatření na ochranu platební bilance - dumping a subvence Výjimky z principu nediskriminace - preferenční dohody (celní unie a zóna volného obchodu) - rozvojové země

Vývoj mezinárodního obchodu zbožím a službami Dynamika MO V období 1950-1995 nárůst ve fyzickém vyjádření 15x (1/3 veškeré výroby prochází mezinárodním obchodem) Příčiny rychlého růstu MO - rychlý růst světového produktu (4% ročně) - intenzivní otevírání ekonomik - prohlubování mezinárodní dělby práce globalizace ekonomického rozvoje Rysy prudký vzestup výroby průmyslových produktů a zaostávání produkce surovin a potravin ve výrobní struktuře RE dochází dále k prudkému zvyšování podílu služeb a zpracovatelského průmyslu ve srovnání s dynamikou primárních odvětví prudce roste podíl meziproduktů na úkor podílu finálních výrobků v rámci světového obchodu