Nákupní chování spotřebitele
Základní rozdělení individuální kupující domácnost organizace = podnik Rozdělení kupujících je založeno na způsobu chování kupujícího, nikoliv podle zakoupeného výrobku.
Individuální kupující – se rozhoduje o nákupu sám a snaží se uspokojit svou individuální spotřebu Domácnost – skupina spotřebitelů, kteří budou užívat nakoupené výrobky pro osobní spotřebu (př. nákup potravin) Organizace – je chápána jako celek, který představuje firmu, podnik
Faktory ovlivňující nákupní chování spotřebitele Osobní faktory – osobnost a charakter člověka, věk a životní styl, ekonomická situace, zaměstnání Psychologické faktory – motivace, vnímání, učení, přesvědčení a postoje Společenské faktory – společenská třída, kultura, jednotlivec a jeho společenský status
Faktory ovlivňující nákupní chování organizací Firemní prostředí - cíle a strategie firmy, interní předpisy, organizační struktura, finanční stabilita firmy, mezilidské vztahy zaměstnanců a jejich životní styl Vnější okolí – ekonomické a technologické podmínky, disponibilita přírodních zdrojů, politická situace státu, konkurence
Nákupní rozhodovací proces poznání problému hledání informací zhodnocení alternativ rozhodnutí o nákupu vyhodnocení nákupu
poznání problému – podnětem jsou potřeby a přání spotřebitele hledání informací - spotřebitel zjišťuje informace o výrobku a předpokládá se, že udělá správné rozhodnutí zhodnocení alternativ - spotřebitel vyhodnocuje jaký druh výrobku si lze koupit a jakou značku následně bude volit
Rozhodnutí o nákupu – spotřebitel je rozhodnut výrobek koupit, ale pouze zvažuje, kde ho lze koupit Vyhodnocení nákupu – firma zjišťuje, zda je kupující spokojen s výrobkem. Spokojenost zvyšuje pravděpodobnost, že se nákup spotřebitele bude opakovat a dále bude své okolí spotřebitel pozitivně informovat o výrobku.