Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: 251 080 246 Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Alternativní paliva v dopravě a jejich vliv na životní prostředí
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012.
ENVIROS EGÚ BRNO, UJV ŘEŽ, VUPEK-ECONOMY 10. prosince 2008 Udržitelný rozvoj energetiky projekt v programu TRVALÁ PROSPERITA presentace průběžných poznatků.
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Michal Broža, iCentrum OSN v Praze,
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Přináší nám biopaliva užitek či problémy? Oborové setkání ZK Petr Patočka, Glopolis – Pražský institut pro globální politiku
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Vliv dopravy na životní prostředí
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
Přináší nám biopaliva užitek či problémy? Jak pracovat na nových rozvojových tématech v ČR? Petr Patočka, Glopolis 1.
Analýza životního cyklu biopaliv Analýza životního cyklu biopaliv Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Ústředna:
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PRÁVNÍ RÁMEC PODPORY ALTERNATIVNÍCH PALIV V DOPRAVĚ VOJTĚCH MÁCA Pracovní seminář k projektu VaV MD „Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v.
Výroba biopaliv v ČR Jiří Smejkal, 4.ag.
Alternativní paliva Alternativními palivy (někdy také náhradní či substituční paliva) se rozumí především produkty, které mohou nahradit paliva na bázi.
Role zemního plynu v energetice ČR z pohledu MŽP
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Technické řešení ČEPRO, a. s
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
12. zasedání Poradního orgánu pro vědecké, technické a technologické záležitosti Úmluvy o biologické rozmanitosti (SBTTA-CBD) Jan Plesník Agentura ochrany.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Silniční daň zákon 16/1993 Sb. Předmět daně – silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou: registrovaná a používaná v ČR; používána.
Závislost na energiích a na vodě Ing.Kristýna Friedrischková, doc.Ing.Bohumil Horák, Ph.D. VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta elektrotechniky.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
PRACOVNÍ SKUPINA MOBILITA FOTO Miloš Malaník GŘ TNT Express Vedoucí PS Mobilita.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Alternativní paliva Připravenost České rafinerské na využití biokomponent pro výrobu motorových paliv - biopaliv Konference - Praha
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti ALTERNATIVNÍ PALIVA, BIOPALIVA.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Silniční daň zákon 16/1993 Sb. Předmět daně: Silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou: registrovaná a používaná v ČR; používána.
Fosilní zdroje je nutné opustit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
BIOPALIVA.
Vývoj CNG v České republice
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
SVĚTOVÁ (R)EVOLUCE BIOPALIV
Transkript prezentace:

Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca Tel.: Tvorba scénářů rozvoje alternativních paliv Úvod do problematiky

Scénáře nám mají napomoci Vymezit možnosti rozvoje jednotlivých alternativních paliv Porovnat náročnost jednotlivých scénářů na nové technologie Porovnat dopady implementace jednotlivých scénářů na životní prostředí Porovnat náklady implementace jednotlivých scénářů a jejich ekonomickou efektivitu

Metodologie tvorby scénářů „forecasting“ – výhled do budoucnosti vycházející z detailní analýzy současného stavu – lineární statistické modely „backcasting“ – pohled na současnou situaci z budoucí perspektivy („Co můžeme dělat dnes, abychom dosáhli našeho cíle?“) – „roadmaps“ - cesty, které vedou k určitému cíli

Forecasting jako zvolená výzkumná metoda Pozitiva: – nejsme omezeni kvótami (např. o minimálním podílu biopaliv) – možnost větší diverzifikace scénářů Negativa: – obtížnější tvorba scénářů – obtížnější vyhodnocení jednotlivých scénářů

Základní parametry scénářů Zkoumané období: 2000 – 2020 Zkoumaná paliva: střední období (do 2010): – LPG, CNG a LNG – Biopaliva (jak přimíchávání, tak jejich použití při vyšších koncentracích): Methylestery – z řepky (MEŘO), bioodpadu Čisté rostlinné oleje Bioethanol z pšenice, cukrové řepy, bioodpadu ETBE dlouhé období (do 2020): – Fischer-Tropsch nafta – Ethanol z lignocelulózy – Vodík z obnovitelných zdrojů

Podklady pro tvorbu scénářů I. Hart, D., Bauen, A., Chase, A., Howes, J. (2003): Liquid biofuels and hydrogen from renewable resources in the UK to 2050: a technical analysis. UK Department for Transport, E4tech Ltd. IEA (2003): Transport technologies and policies for energy security and CO 2 reductions. IEA energy technology policy and collaboration papers. ETPC Paper No. 02/2003 Hamelinck, C., Broek, R., Rice, B., Gilbert, A., Ragwitz, M., Toro, F. (2004): Liquid Biofuels Strategy Study for Ireland. Sustainable Energy Ireland. Sustainable Energy Ireland Broeck, R., Walwijk, M., Neirmeijer, P., Tijmensen, M. (2003): Biofuels in the Dutch market: a fact-finding study. Report 2GA VU NOVEM, Utrecht

Podklady pro tvorbu scénářů II. Analýza současného stavu – technologická, technická, ekonomická, environmentální Vymezení bariér zavádění alternativních paliv v dopravě Analýza zahraničních zkušeností

Scénáře rozvoje alternativních paliv „ 0“ - Base line (BS) – přimíchávání etanolu do benzínu a MEŘA do nafty (5 % objemových), plošně (od roku 2007) – mírný nárůst efektivity konvenčních paliv 2005 – 2010 – 0 % ročně 2011 – 2020 – 1,7 % ročně u nafty a 1,35 % u benzínu; u LPG a CNG 0 %

Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „1“ (plynový I) – BS + pomalý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – především u linkové autobusové dopravy a MHD (autobusy), železniční motorové vozy (rekonstruované vozy řady 810) Scénář „2“ (plynový II) – BS + rychlý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – ve větší míře také IAD, silniční nákladní doprava („Modrý koridor“) – nástup LNG od 2011 u MHD a železnice

Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „3“ (biopalivový I) – BS + pomalý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – především u osobních vozidel, 100% MEŘO v zemědělství a lesnictví – od roku 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva (Fischer-Tropsch nafta atd.) Scénář „4“ (biopalivový II) – BS + rychlý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – významněji také v hromadné dopravě (železnice), u autobusů a nákladních vozidel – od 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva

Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „5“ (elektro a vodík z obnovitelných zdrojů) – BS + nárůst využívání hybridních technologií, vodíku a elektročlánků – především u osobních vozidel, autobusů a silniční nákladní dopravy – po 2015 nástup vodíku z biomasy

Děkuji za pozornost!