Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca Tel.: Tvorba scénářů rozvoje alternativních paliv Úvod do problematiky
Scénáře nám mají napomoci Vymezit možnosti rozvoje jednotlivých alternativních paliv Porovnat náročnost jednotlivých scénářů na nové technologie Porovnat dopady implementace jednotlivých scénářů na životní prostředí Porovnat náklady implementace jednotlivých scénářů a jejich ekonomickou efektivitu
Metodologie tvorby scénářů „forecasting“ – výhled do budoucnosti vycházející z detailní analýzy současného stavu – lineární statistické modely „backcasting“ – pohled na současnou situaci z budoucí perspektivy („Co můžeme dělat dnes, abychom dosáhli našeho cíle?“) – „roadmaps“ - cesty, které vedou k určitému cíli
Forecasting jako zvolená výzkumná metoda Pozitiva: – nejsme omezeni kvótami (např. o minimálním podílu biopaliv) – možnost větší diverzifikace scénářů Negativa: – obtížnější tvorba scénářů – obtížnější vyhodnocení jednotlivých scénářů
Základní parametry scénářů Zkoumané období: 2000 – 2020 Zkoumaná paliva: střední období (do 2010): – LPG, CNG a LNG – Biopaliva (jak přimíchávání, tak jejich použití při vyšších koncentracích): Methylestery – z řepky (MEŘO), bioodpadu Čisté rostlinné oleje Bioethanol z pšenice, cukrové řepy, bioodpadu ETBE dlouhé období (do 2020): – Fischer-Tropsch nafta – Ethanol z lignocelulózy – Vodík z obnovitelných zdrojů
Podklady pro tvorbu scénářů I. Hart, D., Bauen, A., Chase, A., Howes, J. (2003): Liquid biofuels and hydrogen from renewable resources in the UK to 2050: a technical analysis. UK Department for Transport, E4tech Ltd. IEA (2003): Transport technologies and policies for energy security and CO 2 reductions. IEA energy technology policy and collaboration papers. ETPC Paper No. 02/2003 Hamelinck, C., Broek, R., Rice, B., Gilbert, A., Ragwitz, M., Toro, F. (2004): Liquid Biofuels Strategy Study for Ireland. Sustainable Energy Ireland. Sustainable Energy Ireland Broeck, R., Walwijk, M., Neirmeijer, P., Tijmensen, M. (2003): Biofuels in the Dutch market: a fact-finding study. Report 2GA VU NOVEM, Utrecht
Podklady pro tvorbu scénářů II. Analýza současného stavu – technologická, technická, ekonomická, environmentální Vymezení bariér zavádění alternativních paliv v dopravě Analýza zahraničních zkušeností
Scénáře rozvoje alternativních paliv „ 0“ - Base line (BS) – přimíchávání etanolu do benzínu a MEŘA do nafty (5 % objemových), plošně (od roku 2007) – mírný nárůst efektivity konvenčních paliv 2005 – 2010 – 0 % ročně 2011 – 2020 – 1,7 % ročně u nafty a 1,35 % u benzínu; u LPG a CNG 0 %
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „1“ (plynový I) – BS + pomalý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – především u linkové autobusové dopravy a MHD (autobusy), železniční motorové vozy (rekonstruované vozy řady 810) Scénář „2“ (plynový II) – BS + rychlý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – ve větší míře také IAD, silniční nákladní doprava („Modrý koridor“) – nástup LNG od 2011 u MHD a železnice
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „3“ (biopalivový I) – BS + pomalý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – především u osobních vozidel, 100% MEŘO v zemědělství a lesnictví – od roku 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva (Fischer-Tropsch nafta atd.) Scénář „4“ (biopalivový II) – BS + rychlý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – významněji také v hromadné dopravě (železnice), u autobusů a nákladních vozidel – od 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „5“ (elektro a vodík z obnovitelných zdrojů) – BS + nárůst využívání hybridních technologií, vodíku a elektročlánků – především u osobních vozidel, autobusů a silniční nákladní dopravy – po 2015 nástup vodíku z biomasy
Děkuji za pozornost!