Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III. výroční kongres poskytovatelů sociálních služeb ČR
Advertisements

Pokus o přerušení bludného kruhu. Situace lidí bez domova  Drtivá většina lidí bez domova má problém se závislostí  Někteří řeší závislost v léčebnách.
Vymezení a pojetí sociální práce
Mediace Radka Janebová.
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Počáteční fáze práce s klientem či klientkou
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Problémy menšinových skupin II
Konflikty a způsoby jejich řešení
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Pravidelné zálohování dat
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Bezdomovec očima teorie sociální práce Libor Musil.
Konference v posudkovém lékařství, Brno,
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Ekonomika informačních systémů
Firemní kultura - změna motivační strategie
Nastavení a implementace systému benefitů
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Podniková ekonomika Personální činnost.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Za dobrovolnickými příběhy na severní Moravu do Slezské diakonie.
Nenásilná komunikace Anastasia Vdovina. Nenásilná komunikace pomáhá vytvářet tolerantní, empatické a upřímné mezilidské vztahy Autorem Nenásilné komunikace.
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Praxe na VOŠ Jabok Úvodní přednáška pro 1. ročník.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
Systemický přístup v SP
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 10 Řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management)
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Rozhodování jako manažerská funkce
Assessment centrum.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Konflikt, koření života
Výstupy pracovních skupin
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ing. Václav Kovalovský JHK-kapitálové trhy a investice
Assessment centrum.
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou) Radka Janebová

Pomoc vs. kontrola – Autoři a jejich přínos pro řešení dilematu Laan – Otázky legitimace sociální práce: Měli bychom se smířit s tím, že pomoc a kontrola jsou obě součástí sociální práce a že na nás budou neustále směřovat tlaky ze strany těch, co chtějí, abychom více kontrolovali, a těch, co chtějí abychom více pomáhali. Salamon – Kdo je zákazníkem sociálních služeb? (myšleno „služeb sociální práce“) Měli bychom o tom, že součástí sociální práce je i kontrola, informovat naše klienty. Úlehla – Umění pomáhat: Měli bychom vždy vědět, zda pomáháme, nebo vykonáváme kontrolu, a reflektovat, zda bychom neměli dělat něco jiného.

Pomoc vs. kontrola - Laan Vnější tlaky na efektivitu (stát) vs. strach ze zneužití moci vůči klientovi (hnutí). Emancipace klientů je možná pouze v rámci společnosti, proto nelze rezignovat na ukázňování. Pomoc i kontrola jsou nedílnou součástí sociální práce (ambivalence sociální práce).

Pomoc vs. kontrola - Salamon Komisionářský model řeší dilema mezi pomocí a kontrolou z hlediska institucionálního zadání 2 cíle: Odpovědět na otázku, kdo je zákazníkem sociálních služeb (pořadí zadavatelů) Předcházet zneužití moci ze strany sociálních pracovníků Naplnění profesionálního závazku skrze mechanismus „vyjednávání“.

Pomoc vs. kontrola – Úlehla I 3 pilíře sociální práce Klientovy Pracovníkova Normy způsoby odbornost společnosti

Pomoc vs. kontrola – Úlehla II 3 role sociálního pracovníka: 1. Role obhájce klienta 2. Role agenta společnosti 3. Role prostředníka

Pomoc vs. kontrola – Úlehla III Princip držitele problému, aneb jak odlišit pomoc od kontroly: Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako přijatelné Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako nepřijatelné Klient hodnotí svou situaci jako přijatelnou ? Klient hodnotí svou situaci jako nepřijatelnou

Pomoc vs. kontrola – Úlehla IV Rozlišení pomoci a kontroly Klient má objednávku Dojednávání je poměrně časově náročné, samotná pomoc naopak pomoc krátkodobá. Pomoc je z hlediska klienta vždy legitimní, protože je jím odsouhlasená. Klient vnímá pomoc jako příjemnou Objednávka vzešla od jiného subjektu než je klient Výkon kontroly je poměrně rychlý, ale jeho následná legitimace dlouhodobá Legitimace probíhá zpravidla až po kontrolním zásahu sociální pracovnice. Klient vnímá kontrolu jako nepříjemnou

Pomoc vs. kontrola – Úlehla V Doprovázení - sdílení problému Poradenství - pomoc s využitím vlastních schopností klienta Vzdělávání (informování) - pracovník pomáhá předem připravenými zásobami vědomostí Terapie - otevírání nových možností, jak porozumět problému nebo jak ho ukončit 4 profesionální způsoby pomoci

Pomoc vs. kontrola – Úlehla VI Vyjasňování - interpretujeme situaci (klient nemá znalosti) Přesvědčování - kontrolujeme motivaci klienta Dozor - pracovník nevěří v odpovědnost klienta Opatrování - pracovník přejímá odpovědnost za klienta (nevěří v jeho schopnosti) 4 profesionální způsoby kontroly (hierarchicky řazené dle stupně direktivnosti)