Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou) Radka Janebová
Pomoc vs. kontrola – Autoři a jejich přínos pro řešení dilematu Laan – Otázky legitimace sociální práce: Měli bychom se smířit s tím, že pomoc a kontrola jsou obě součástí sociální práce a že na nás budou neustále směřovat tlaky ze strany těch, co chtějí, abychom více kontrolovali, a těch, co chtějí abychom více pomáhali. Salamon – Kdo je zákazníkem sociálních služeb? (myšleno „služeb sociální práce“) Měli bychom o tom, že součástí sociální práce je i kontrola, informovat naše klienty. Úlehla – Umění pomáhat: Měli bychom vždy vědět, zda pomáháme, nebo vykonáváme kontrolu, a reflektovat, zda bychom neměli dělat něco jiného.
Pomoc vs. kontrola - Laan Vnější tlaky na efektivitu (stát) vs. strach ze zneužití moci vůči klientovi (hnutí). Emancipace klientů je možná pouze v rámci společnosti, proto nelze rezignovat na ukázňování. Pomoc i kontrola jsou nedílnou součástí sociální práce (ambivalence sociální práce).
Pomoc vs. kontrola - Salamon Komisionářský model řeší dilema mezi pomocí a kontrolou z hlediska institucionálního zadání 2 cíle: Odpovědět na otázku, kdo je zákazníkem sociálních služeb (pořadí zadavatelů) Předcházet zneužití moci ze strany sociálních pracovníků Naplnění profesionálního závazku skrze mechanismus „vyjednávání“.
Pomoc vs. kontrola – Úlehla I 3 pilíře sociální práce Klientovy Pracovníkova Normy způsoby odbornost společnosti
Pomoc vs. kontrola – Úlehla II 3 role sociálního pracovníka: 1. Role obhájce klienta 2. Role agenta společnosti 3. Role prostředníka
Pomoc vs. kontrola – Úlehla III Princip držitele problému, aneb jak odlišit pomoc od kontroly: Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako přijatelné Pracovník hodnotí klientovy způsoby jako nepřijatelné Klient hodnotí svou situaci jako přijatelnou ? Klient hodnotí svou situaci jako nepřijatelnou
Pomoc vs. kontrola – Úlehla IV Rozlišení pomoci a kontroly Klient má objednávku Dojednávání je poměrně časově náročné, samotná pomoc naopak pomoc krátkodobá. Pomoc je z hlediska klienta vždy legitimní, protože je jím odsouhlasená. Klient vnímá pomoc jako příjemnou Objednávka vzešla od jiného subjektu než je klient Výkon kontroly je poměrně rychlý, ale jeho následná legitimace dlouhodobá Legitimace probíhá zpravidla až po kontrolním zásahu sociální pracovnice. Klient vnímá kontrolu jako nepříjemnou
Pomoc vs. kontrola – Úlehla V Doprovázení - sdílení problému Poradenství - pomoc s využitím vlastních schopností klienta Vzdělávání (informování) - pracovník pomáhá předem připravenými zásobami vědomostí Terapie - otevírání nových možností, jak porozumět problému nebo jak ho ukončit 4 profesionální způsoby pomoci
Pomoc vs. kontrola – Úlehla VI Vyjasňování - interpretujeme situaci (klient nemá znalosti) Přesvědčování - kontrolujeme motivaci klienta Dozor - pracovník nevěří v odpovědnost klienta Opatrování - pracovník přejímá odpovědnost za klienta (nevěří v jeho schopnosti) 4 profesionální způsoby kontroly (hierarchicky řazené dle stupně direktivnosti)