Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Hodnocení konkurenčního postavení produktu. 2 Agregační hodnocení konkurenčního postavení KS = a * TZ + b * EZ + c * MZ PT = a*TP + b*EP + c*MP PT KS.
Tvorba cen v maloobchodě
Stanovení ceny v marketingu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Účetní subsystémy dle primárních uživatelských potřeb
Cena v pojetí marketingu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Agregátní poptávka a nabídka
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cenová strategie Eduard Andráši.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Ekonomika informačních systémů
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Ekonomika investic.
Cenová strategie Jiří Pixa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
úvod pojetí a obsah marketingu
VSRR Bc., III. ročník Praha 2008
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Přednáška: DISTRIBUCE Distribuce - soubor všech podniků a jednotlivců, kteří se stanou vlastníky nebo budou nápomocni při převodu vlastnictví produktů.
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
2 JAK FUNGUJE TRH.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Případová studie Klasik teoretická východiska
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Cena hotelových služeb.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Stanovení ceny v marketingu
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Cenová politika – klíčová slova
Výrobkové strategie dle investičních cílů
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Cenové strategie.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce. Ceny a cenová politika Cena má vliv na zisk, CF, konkurenceschopnost výrobce.

Rozdíly v cenové politice B2C B2B Význam v M-M Často rozhodující faktor Důležitý, ale často jsou stejně důležité jako cena služby a dodavatelské schopnosti Elasticita poptávky Různorodá Při odvozené poptávce velmi neelastická Veřejné soutěže Zřídka Často Cenové vyjednávání Zřídka, spíše u nemovitostí Pravidelné Rozdíly mezi ceníkovou a konečnou cenou pro zákazníka Výjimečně Pravidelně Rabaty Zřídka, často za platbu v hotovosti Financování Často, spíše dlouhodobé nabídky

Ilustrace:Cena má bezprostřední vliv na hospodářský výsledek podniku Příklad: cena = 10 Kč/j., nv= 6 Kč, KPj = 40%, Zj = 1 Kč, režie = 3 Kč/j. Změna Tržby Příspěvek na úhradu Zisk  zisku v % Prodej 1000 ks 10 000,- 4 000,- 1 000,- A Zvýšení ceny o 10% 11 000,- 5 000,- 2 000,- +100% Snížení ceny o 10% 9 000,- 3 000,- -100% Zvýšení obratu o 10% 4 400,- 1 400,- +40% Snížení režií o 10% 1 300,- + 30% Zvýšení ceny o 10% a 10% pokles poptávky 9 900,- 4 500,- 1 500,- + 50%

Faktory ovlivňující výši cen Interní faktory Cíle a strategie cenové politiky Výše a struktura nákladů Marketingový mix výrobku

Východiskem je přesná znalost struktury nákladů Náklady Východiskem je přesná znalost struktury nákladů Úplné vlastní náklady, variabilní náklady? Čas? Budoucí struktura nákladů

Vliv zkušenostní křivky Vliv výrobní kapacity Výše nákladů Vliv zkušenostní křivky Vliv výrobní kapacity

Externí faktory Trh Vztah kupující a prodávající Poptávka Zákazník a jeho vnímání ceny Konkurence Distributoři Právní normy

Struktura trhu Monopol - po velmi krátké období zavedení NV (samostatné stanovení ceny a nabídkového množství) Oligopol - nutný značný ohled na konkurenci (stabilizace nebo válka) Monopolistická konkurence – relativní samostatnost vzhledem k množství a ceně

Cenová elasticita – má cena vliv na poptávku? Poptávka Cena za j. 60 70 90 130 50 175 40 240 30 320 20 450 10

Zákazník

Distributor

Legislativa

Cenové strategie Zákazník Zaměření Cenová strategie Cíl výrobce Použití Zákazník Cenové vyjednávání Uspokojení jedinečných požadavků konkrétního zákazníka Výr.linky, systémy Agregace objednávek Udržení konkurenceschopných cen velkých zák. Stanovení ceny pomocí hodnoty Stanovit cenu po zhodnocení přínosů a nákladů pro zákazníka Diferencované produkty nabízející jedinečný užitek Stroje s nároky na údržbu, vyšší provozní náklady

Zaměření Cenová strategie Cíl výrobce Použití Etapa životního cyklu Smetánková cena Maximalizace krátkodobého zisku, tvorba image vynikající kvality Nové výr. s neelastickou poptávkou ve vyšší cenové hladině Průniková cena Maximalizace prodaného množství, TP Průmyslový výrobek s vysokou cenovou elasticitou Trh v etapě vysokého růstu Ceny pro segmenty a výrobkové řady Tvorba řady cen pro různé segmenty V řadě produktů, které jsou ve vzájemném vztahu Tržní segment vykazuje odlišné požadavky na vlastnosti a služby

Zaměření Cenová strategie Cíl výrobce Použití Náklady Konkurence Stanovení ceny pomocí zkušenostní křivky Využití úspor vlivem zkušeností stanovením ceny pod úrovní cen konkurence Agresivní budování objemu prodeje a TP Zabránění vstupu konkurence Plánovaná míra návratnosti Dosažení stanovené finanční návratnosti tržeb nebo investic Podnik hodnotí výrobky pomocí finančních ukazatelů Plánovaná míra ziskové přirážky Stanovení ceny, která zajistí cílovou přirážku k nákladům Dosažení stanoveného zisku Konkurence Následování vůdce trhu Vůdce vytvoří horní cenovou hranici, směrem dolů zůstává prostor Dominantní cenový vůdce stanoví ceny Konkurenční nabídky (veřejné soutěže) Stanovení ceny, která pokryje náklady a riziko a předvídá konkurenční ceny na základě individuální poptávky Vládní a institucionální zákazníci

Postup stanovení ceny Stanovení cíle Zjištění poptávky Odhad nákladů Analýza nákladů, cen a nabídek konkurence Výběr metody Stanovení konečné ceny

Metody stanovení ceny Cena orientovaná na náklady náklady + zisková přirážka náklady + požadovaná ROI % přirážka k nákladům úplné vlastní náklady na j. Cena   ROI (%) x vložený kapitál prodané množství Cena orientovaná na konkurenci Cena vnímaná a uznaná zákazníkem úplné vlastní náklady na j.   Cena

Cena – ekonomická hodnota pro zákazníka

Mapa vnímání užitnosti a ceny

Cenová administrativa – ceníková cena + Cenová přirážka za zvláštní podmínky Např. náhradní díly Ceníková cena (základní) Aktuální cena za konkrétní dodávku - Cenová srážka Slevy Platbu v hotovosti Množství Pro distributora

Slevy Množstevní Xx Yy Jednorázové a kumulativní Položka 1-99 100-999 1000-9999 10000-24999 25000- Xx 2,1 1,53 1,16 1.10 1,00 Yy 730 438 351 224 196

Slevy pro různé typy odběratelů a distribučních cest Sleva z ceníkové ceny 0% Ceníková cena 28% Cena pro MO uživatele 49% Cena pro VO 54% Cena pro zprostředkovatele, který drží zásoby

Slevy podle místa dodání Dodací a platební podmínky Mnoho dalších – sezónní, na podporu prodeje, zaváděcí atd.