Účetnictví organizací zřízených ÚSC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
Advertisements

Neziskové organizace a jejich vztah k veřejným rozpočtům v ČR
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Rozpočtové hospodaření obcí
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Obecně prospěšné společnosti Státní neziskové organizace.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Novela zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů 15. dubna 2009.
Místní rozpočtové jednotky
Od péče o zaměstnance k benefitům.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Hospodaření příspěvkových organizací Porada ředitelů škol a školských zařízení 9. dubna 2008 Ing. Jana Štancíková.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Účtování kapitálových účtů a dlouhodobých závazků „4“
Základy účetnictví 3. přednáška.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Téma: Účtování v rámci účtové třídy 1
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Jednoduché účetnictví
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
ÚČETNICTVÍ ORGANIZACÍ ZŘÍZENÝCH ÚSC
Účetnictví ÚSC do roku 2009 NENÍ SOUČÁSTÍ ZKOUŠKY !!! Účetnictví a rozbory ve veřejné správě.
Rozpočtové právo-pojem
Úvod k účetnictví ÚSC.
Systémy územních rozpočtů
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.15 RočníkDruhý.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE (I. část – hospodaření PO) 15. srpna 2012 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Dlouhodobý majetek u příspěvkových organizací.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 6. dubna 2016 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Analýza hospodářského výsledku
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Náklady a Výnosy.
Finanční zdroje obchodní korporace
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
DAŇOVÁ EVIDENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Vybrané organizace veřejnoprávního charakteru v ČR
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů)
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
ÚČETNICTVÍ A ROZBORY VE VEŘEJNÉM SEKTORU
Účetnictví, inventarizace, dotace a rozpočty u p.o. v roce 2018
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Účetnictví organizací zřízených ÚSC

Druhy organizací ÚSC Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, (POZOR, v r. 2009 novelizace) § 23: ÚSC může ve své pravomoci k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností a) zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity b) zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk c) zakládat obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným d) zakládat obecně prospěšné společnosti podle zvláštního zákona e) zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu zřizovat veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona zřizovat veřejná ústavní zdravotnická zařízení podle zvláštního zákona

Organizační složky ÚSC Organizace bez právní subjektivity  nemůže vstupovat svým jménem do právních vztahů a brát na sebe práva a povinnosti z těchto vztahů vyplývající. Hospodaří jménem svého zřizovatele. Pro takové činnosti, které a) nevyžadují velký počet zaměstnanců, b) nepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, c) nejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, d) nevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. Např. knihovny, informační střediska,.. Zastupitelstvo ÚSC ji zřizuje, jmenuje vedoucího OS, určí jeho práva a povinnosti Pracovníci OS jsou zaměstnanci OÚ (nestanoví-li zvláštní zákon jinak) Zřizovací listina

Hospodaření organizačních složek OS není účetní jednotkou ÚSC má ve svém rozpočtu veškeré příjmy a výdaje svých OS. Rozpočet OS je součástí rozpočtu jejího zřizovatele. ÚSC dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem OS svému úřadu a také podle potřeby odpovědnému vedoucímu OS. Na OS přenáší zřizovatel oprávnění disponovat jen s takovými peněžními prostředky, které zabezpečují její běžný provoz, který je nutné zabezpečovat operativně  provozní záloha v hotovosti nebo na běžném účtu. Zřizovatel může pověřit svou organizační složku vybíráním některých rozpočtových příjmů z její činnosti. Peněžní průběh hospodaření vede v peněžním deníku v členění dle rozpočtové skladby. Údaje se převádějí do rozpočtu P a V zřizovatele v jím stanoveném termínu, nejméně však měsíčně a nejpozději před koncem roku. Nevyčerpanou zálohu je OS povinna vrátit zřizovateli v jím stanoveném termínu, nejpozději před koncem roku.

Př. (1) Obec je zřizovatelem OS – knihovny Př. (1) Obec je zřizovatelem OS – knihovny. Poskytuje jí provozní zálohu 20 000 Kč. OS nakoupí knihy za 5 000 Kč, hradí 6 000 Kč za internetové připojení a nakupuje materiál za 1 500 Kč. Kč MD Dal pol. § 1) Poskytování provozní zálohy 20 000 316 231 5181 3314 2) Vyúčtování operací knihovny na základě údajů z peněžního deníku koncem měsíce: a) nákup knih 5 000 410 316 b) platba za internetové připojení 6 000 410 316 c) platba za materiál 1 500 410 316 3) Zúčtování výdajů s poskytnutou zálohou na konci měsíce a) snížení zálohy 12 500 231 5181 3314 b) nákup knih 5 000 231 5136 3314 c) platba za internetové připojení 6 000 231 5162 3314 d) platba za materiál 1 500 231 5139 3314 4) Regulace výdajů 12 500 218 211

Př. (2) Obec je zřizovatelem OS – knihovny Př. (2) Obec je zřizovatelem OS – knihovny. Ta přijímá poplatky za půjčovné 2 000 Kč a za poskytování přístupu k internetu 1 000 Kč v hotovosti, které převádí do rozpočtu obce. Na konci období vrací do rozpočtu nevyčerpanou zálohu. Kč MD Dal pol. § 5) Příjem z půjčovného 2 000 261 215 6) Příjem za poskytování internetu 1 000 261 215 7) Převod do rozpočtu obce – pokladní deník 3 000 262 261 8) Příjem do rozpočtu obce – bankovní výpis: a) příjem z půjčovného 2 000 231 262 2111 3314 b) příjem za poskytování internetu 1 000 231 262 2111 3314 9) Regulace příjmů 3 000 215 217 10) Převod nevyčerpaných prostředků na konci roku 7 500 231 316 5181 3314

Příspěvkové organizace ÚSC Jsou právnické osoby  mají právní subjektivitu ÚSC je zřizuje pro takové činnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu Př. ZŠ, MŠ, divadla, kina,.. Zřízena zastupitelstvem ÚSC, rozhodnutí o zřízení + zřizovací listina v Ústředním věstníku ČR, zápis PO do obchodního rejstříku ČR

Hospodaření PO Vedle hlavní může mít i doplňkovou činnost (pokud to zřizovatel povolí), sledována účetně odděleně (analytická evidence). Zisk z vedl. činnosti může použít jen ve prospěch hlavních činností (jiné použití musí povolit zřizovatel). Hospodaří s peněž. prostředky z vlastní činnosti a s prostředky přijatými z rozpočtu zřizovatele, s prostředky svých fondů a s peněžitými dary Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své PO zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb.

Příspěvkové organizaci může její zřizovatel uložit odvod do svého rozpočtu, jestliže a) její plánované výnosy překračují její plánované náklady, a to jako závazný ukazatel rozpočtu, b) její investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele, nebo c) porušila rozpočtovou kázeň. Vztah rozpočtu příspěvkové organizace k rozpočtu zřizovatele lze během roku změnit v neprospěch příspěvkové organizace jen ze závažných, objektivně působících příčin.

Příspěvková organizace se dopustí porušení rozpočtové kázně tím, že a) použije finanční prostředky od zřizovatele v rozporu se stanoveným účelem, b) převede do svého peněžního fondu více finančních prostředků, než stanoví zákon nebo než rozhodl zřizovatel, c) použije prostředky svého peněžního fondu na jiný účel, než stanoví zákon nebo jiný právní předpis, d) použije své provozní prostředky na účel, na který měly být použity prostředky jejího peněžního fondu podle zákona, nebo e) překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn.

Za porušení rozpočtové kázně uloží zřizovatel PO odvod do svého rozpočtu ve výši neoprávněně použitých prostředků, a to nejpozději do 1 roku ode dne, kdy porušení rozpočtové kázně zjistil, nejdéle však do 3 let ode dne, kdy k porušení rozpočtové kázně došlo. Zřizovatel může z důvodu zamezení tvrdosti snížit nebo prominout odvod za porušení rozpočtové kázně na základě písemné žádosti PO.

Majetek příspěvkových organizací PO hospodaří se svěřeným majetkem v rozsahu stanoveném zřizovací listinou. PO nabývá majetek pro svého zřizovatele, nestanoví-li zákon jinak. Zřizovatel může stanovit, ve kterých případech je k nabytí takového majetku třeba jeho předchozí písemný souhlas. Do svého vlastnictví může PO nabýt pouze majetek potřebný k výkonu činnosti, pro kterou byla zřízena, a to a) bezúplatným převodem od svého zřizovatele, b) darem s předchozím písemným souhlasem zřizovatele, c) děděním; bez předchozího písemného souhlasu zřizovatele je příspěvková organizace povinna dědictví odmítnout, nebo d) jiným způsobem na základě rozhodnutí zřizovatele.

Pokud se stane že majetek, který PO nabyla do svého vlastnictví, je pro ni trvale nepotřebný, nabídne ho přednostně bezúplatně zřizovateli. Nepřijme-li zřizovatel písemnou nabídku, může PO po jeho předchozím písemném souhlasu majetek převést do vlastnictví jiné osoby za podmínek stanovených zřizovatelem.

Omezení PO při vstupování do právních vztahů PO je oprávněna uzavírat smlouvy o půjčce nebo o úvěru jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele (kromě půjček zaměstnancům z FKSP) Příspěvková organizace není oprávněna zajišťovat závazky. Může pořizovat věci nákupem na splátky nebo smlouvou o nájmu s právem koupě jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele Není oprávněna nakupovat akcie či jiné CP. Přijímat je jako protihodnotu za své pohledávky vůči jiným subjektům je oprávněna jen po předchozím písemném souhlasu zřizovatele. Není oprávněna poskytovat dary jiným subjektům, s výjimkou obvyklých peněžitých nebo věcných darů svým zaměstnancům a jiným osobám ze svého FKSP PO nesmí a) zřizovat nebo zakládat právnické osoby, b) mít majetkovou účast v právnické osobě zřízené nebo založené za účelem podnikání.

Účetnictví PO PO je samostatnou účetní jednotkou Účetnictví PO vychází z nákladově – výnosového pohledu  účty tř. 5 a 6 PO nevytvářejí rozpočet P a V  nepoužívají účty vztahující se k rozpočtovému hospodaření Bankovní účty – účty 24x Peněžní fondy – účty 91x Vztahy k zřizovateli – účty 348, 349, 691 Odpisování majetku, rezervy ke svému majetku, účty časového rozlišení Zřizovatel může PO svěřit svůj majetek do správy – účtuje o něm PO. Zřizovatel vymezí práva a povinnosti spojené s využíváním tohoto majetku (tzn. např. stanovuje odpisové plány majetku)

Peněžní fondy PO Rezervní fond: 914 – Fond rezervní Investiční fond: 916 – Fond reprodukce majetku Fond odměn: 911 – Fond odměn FKSP: 912 – Fond kulturních a sociálních potřeb Pozn. pozor neplést s peněžními fondy ÚSC (o nichž se účtuje na 917 a 236) !! Zůstatky fondů se po skončení roku převádí do následujícího roku Bankovní účet peněžního fondu příspěvkové org. prostředky na b.ú. příspěvkové organizace - 241 zvláštní bankovní účet – 245 FKSP vždy zvláštní bankovní účet - 243

Rezervní fond (účet 914) Motivační nástroj pro to, aby se PO snažila dosahovat zlepšeného hospodářského výsledku ZHV = výsledek hospodaření po zdanění a odvodu nevyužitých účelových prostředků Tvorba ze ZHV (až po převodu do fondu odměn) peněžní neinvestiční dary Použití k dalšímu rozvoji organizace k časovému překlenutí rozdílu mezi výnosy a náklady k úhradě ztráty z předchozích let k úhradě sankcí za porušení rozpočtové kázně k posílení investičního fondu (po souhlasu zřizovatele)

Př. účtování o rezervním fondu (prostředky má soustředěny na samostatném bankovním účtu) Účetní případ Kč MD Dal Tvorba RF ze zisku na základě rozhodnutí zřizovatele 50 000 931 914 Převod prostředků do RF – odvod z běžného účtu 262 241 Převod prostředků do RF – přijetí na účet fondu 245 Použití RF k dalšímu rozvoji své činnosti 15 000 648 Převod prostředků z RF – odvod z účtu fondu Převod prostředků z RF – přijetí na běžný účet Použití RF k úhradě sankcí za porušení rozpočtové kázně - předpis 10 000 349 Odvod prostředků z fondu Použití RF k úhradě ztráty za předchozí léta 8 000 932 Použití RF na posílení investičního fondu 30 000 916 Tvorba RF přijetím daru 20 000

Fond odměn (účte 911) Tvorba Použití Ze ZHV Maximálně 80 % limitu prostředků na platy nebo přípustného objemu prostředků na platy Použití Přednostně překročení prostředků na platy Odměny zaměstnancům

Příklad – použití fondu odměn (prostředky jsou soustředěny na běžném účtu PO) Účetní případ Kč MD Dal Tvorba fondu odměn ze ZHV 40 000 931 911 Použití prostředků fondu odměn při překročení objemu prostředků na platy 30 000 648

FKSP (účet 912) Vyhláška 114/2002 Sb., o FKSP Tvorba Použití základní příděl činí 2 % z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů, popř. na mzdy a náhradu mezd a odměn za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci naplňován zálohově, vyúčtování skutečného základního přídělu se provede v rámci účetní závěrky Použití k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb určen zaměstnancům v pracovním poměru k PO, žákům SOU a U, interním vědeckým aspirantům, důchodcům, kteří při prvém odchodu do důchodu pracovali u PO, případně rodinným příslušníkům zaměstnanců a jiným fyzickým nebo i právnickým osobám

Příklad – účtování o FKSP (prostředky jsou soustředěny na běžném účtu PO) Účetní případ Kč MD Dal Příděl do FKSP – zákonem uznatelný náklad 10 000 527 912 Převod prostředků na účet FKSP 262 241 Přijetí prostředků na účtu FKSP 243 Poskytnutí příspěvku na rekreaci zaměstnance 2 000 Nákup materiálu z prostředků FKSP (způsob A) - faktura 600 111 321 Zaplacení faktury z prostředků fondu Přijetí materiálu na sklad 112 Výdej materiálu do spotřeby Poskytnutí půjčky zaměstnanci z FKSP 30 000 335 Přijetí splátky od zaměstnance na účet FKSP 5 000 Nákup dlouhodobého majetku z prostředků FKSP - faktura 60 000 042 Zaplacení faktury Zařazení majetku do užívání 02x Tvorba zdrojů k dlouhodobému majetku 901

Investiční fond (účet 916) Tvorba odpisy DNM a DHM investiční dotace z rozpočtu zřizovatele investiční příspěvky ze státních fondů výnosy z prodeje DHM – pouze při schválení zřizovatelem dary a příspěvky od jiných subjektů určené nebo použitelné k investičním účelům převody z rezervního fondu Použití k financování investičních výdajů, popř. investičních příspěvků k úhradě investičních úvěrů nebo půjček k odvodu do rozpočtu zřizovatele, pokud takový odvod uloží k posílení zdrojů na financování údržby a oprav nemovitého majetku ve vlastnictví zřizovatele, který má PO ve správě

Příklad – tvorba a použití investičního fondu (nemá prostředky soustředěny na samostatném bankovním účtu) Účetní případ Kč MD Dal Nárok na investiční dotaci z rozpočtu zřizovatele 120 000 348 916 Přijetí investiční dotace z rozpočtu zřizovatele 241 Nárok na investiční dotaci ze státního rozpočtu 300 000 346 Přijetí investiční dotace ze státního rozpočtu Přijetí peněžního daru na investice 80 000 Převod prostředků do investičního fondu z rezervního fondu 50 000 914 Odvod do rozpočtu zřizovatele - předpis 180 000 349 Odvod do rozpočtu zřizovatele – odvod prostředků 180 000 Posílení zdrojů na opravy nemovitého majetku ve vlastnictví zřizovatele 40 000 648

Pořízení DM - k financování pořízení DM se používají prostředky investičního fondu (916) - při pořízení DM se také účtuje o fondu DM na účtu 901 PO odepisuje DM (tvoří náklady PO) a účtuje o oprávkách. Odpisy tvoří investiční fond, investiční fond je navýšen o výši odpisů, zároveň je o ně snížen fond dlouhodobého majetku. Kč MD DAL Faktura na nákup DHM 90 000 042 321 Zaplacení faktury na nákup DM 241 Zařazení majetku do užívání 02x Tvorba zdrojů k profinancovanému DM 916 901 Zúčtování odpisů 15 000 551 08x Úprava zdrojů krytí majetku