Business model KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU Systém strategického řízení – nezbytný předpoklad úspěšné tvorby a realizace business plánu
Aktivity zaměřené na plánování a řízení dlouhodobého rozvoje firmy Strategické řízení Podniková strategie je mapa, která vede podnik, tým nebo jednotlivce tam, kde chtějí být. Problém je, že tuto cestu je třeba podniknout v terénu a podmínkách, které se neustále mění. Aktivity zaměřené na plánování a řízení dlouhodobého rozvoje firmy Udržování souladu mezi misí, vizí, cíli a disponibilními zdroji
Struktura základních manažerských funkcí Strategické řízení Taktické řízení Operativní řízení Plánování Organizování Vedení Kontrola
Proces strategického řízení jako nepřetržitý proces
Kam kráčíme? Úkolem podnikatele je udávat směr, kterým se mají ostatní ubírat – musí mít jasnou představu, tuto sdílet s ostatními. Určuje dlouhodobé jádro své činnosti Vize – kam chceme organizaci dovést Poslání (mise) – co firma přináší svému okolí, co bude předmětem podnikání, v čem bude firma svým zákazníkům i celé společnosti přínosem Hodnoty – zásady, které firma přijala za vlastní
Starbucks – co je vize, co je poslání, co je hodnota? Být předním dodavatelem té nejlepší kávy na světě. Stát se mezinárodním výrobcem kávy a největším obchodním řetězcem kaváren na světě. Získat důvěru a respekt našich zákazníků, partnerů, zaměstnanců a okolí Chovat se zodpovědně, dělat věci, které jsou dobré pro naši planetu i její obyvatele. Jakožto dobří sousedé se v každé situaci zapojit do místních snah a spojovat lidi, přetvářet věci k lepšímu. Neustále hledat způsoby, jak snížit náš vliv na životní prostředí, jak se vypořádat s klimatickými změnami a jak inspirovat ostatní, aby dělali totéž. Společně si povídat, navazovat přátelství, vzájemně si pomáhat. Poskytovat skvělé pracovní prostředí a jednat mezi sebou s respektem a úctou. Používat ty nejlepší způsoby nákupu, pražení a čerstvé dodávky naší kávy. Vždy si vytvářet nadšené spokojené zákazníky. Připustit, že ziskovost je klíčem k našemu budoucímu úspěchu.
Aby nezůstalo jen u papíru Vyřčením vize či poslání proces motivace nekončí – naopak začíná. Vůdce je bedlivě sledován – lidé jsou citliví na porušení hlavních zásad. Smysluplné poslání musí lidi motivovat, poskytnout lidem hlubší smysl, inspirovat je, dát jim možnost, aby byli na svoji práci hrdí. Lidé očekávají Respekt k individuu Týmovou práci Inovace Pružnost Krédo ředitele: Honím lidi, aby mi nenosili problémy, ale řešení. Ponoukám je k vlastním myšlenkám a nápadům
Porterovo kolo konkurenční strategie Konkurenční výhoda (jedinečnost) je jádrem úspěchu podniku.
Jedinečnost v rámci rozšířeného marketingového mixu Price Product Produkt - zboží, služba, design, značka…. Price – cena, dodací podmínky Place – trh, místo prodeje, distribuční kanály Promotion – obousměrná komunikace People – lidské zdroje, zákazníci, zaměstnanci Process – vývojové, zásobovací, infromační … Planning – plánování, řízení, organizování, vedení, kontrola People Promotion Business strategie Process Place Planing
Náměty na konkurenční výhodu Náměty na konkurenční výhodu . Proč by měli zákazníci nakupovat právě u vás? Firma nabízí kromě svých výrobků široký okruh dalších služeb Lidský potenciál Chytrá řešení implementovaná do praxe Nízké výrobní náklady Moderní technologie, know-how Upřímný zájem, koníček, zainteresovanost v daném oboru Osobní znalost zákazníka Věrnostní program Konkurenční výhoda – konkurence MotivP
Starbuck x Costa Coffe – konkurenční výhoda Porovnejte kavárenské řetězce Starbuck a Costa Coffe Definujte konkurenční výhody v návaznosti na Porterovo kolo konkurenční strategie či rozšířený marketingový mix.
Závěr Při studiu věnujte pozornost těmto hlavním tématům: Strategie, proces. Nakreslit schéma strategického řízení jako nepřetržitého procesu. Vysvětlit Porterovo kolo konkurenční strategie. Pojmenovat prvky marketingového mixu. ČERVENÝ Radim a kol. Business plán. Krok za krokem. 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2014. 230 s. ISBN 978-80-7400-511-4. s. 10 – 41 OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů. 1. vyd. Brno: Bisbook. 2012, 279 s. ISBN 978-80-265-0025-4. s.16-46. TYLL, Ladislav. Podniková strategie. 1. vyd. Praha: C.H.Beck. 2014. 304 s. ISBN 978-80-7400-507-7 JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Strategie a trendy. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 368 s. ISBN 978-80-247-4670-8.