AKTIVIZAČNÍ METODY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Struktura výuky.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Motivace ve výuce přírodopisu
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Didaktika geografie.
Didaktické metody Androdidaktika.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Obecná didaktika ÚVOD.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Rozhledna Marta Strnadová.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktické metody Androdidaktika.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Jak se upravit do divadla
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

AKTIVIZAČNÍ METODY VE VÝUCE PŘÍRODOPISU

základem aktivního učení - kritické myšlení Aktivizační metody - podpora aktivního učení a samostatného myšlení žáků - význam pro pochopení vztahů v přírodě - mezipředmětové vztahy - environmentální a ekologická výchova základem aktivního učení - kritické myšlení - porovnávat, prozkoumávat - otázky a odpovědi - strategie zjišťování informací - kritické přijímání hotových soudů VŠECHNY ČINNOSTI VEDOUCÍ KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ JE TŘEBA PODPOROVAT ZE STRANY UČITELE

samostatnost kooperaci odpovědnost tvořivost kritické myšlení METODY ROZVÍJEJÍCÍ TYTO SCHOPNOSTI

metoda I.N.S.E.R.T. práce s textem- individuálně žáci mají za úkol si předložení text pozorně přečíst- v průběhu čtení si informace v textu označují znaménky: “fajfkou”- známé informace, “+” – nové informace, “-” – myšlenky, se kterými nesouhlasí, “?”- informace, o kterých se chtějí dozvědět více výsledkem bude tabulka, ve které budou přehledně uspořádané informace- nové, známé, chci se dozvědět, nesouhlasím následná diskuze k analyzovanému textu i tabulce žáci si systematizují informace- nové zasazují do starých

metoda ReQuest Procedure práce s textem- ve dvojicích dva žáci pročítají text a za každým odstavcem se zastaví a na “přeskáčku” kladou jeden druhému otázky vycházející z toho, co si v odstavci přečetli kombinace s metodou Učíme se navzájem) postupné seznamování s problémem

metoda Pracovní listy práce s textem, opakování, praktická cvičení formulář s otázkami, nedokončené odpovědi, doplnění nákresu, popisu součástí pracovních listů mohou být i otázky typu: Která informace je pro mě nejdůležitější? Na co jsem zapomněl? Jaké mají tyto informace využití v životě? apod. ucelení si nových i získaných informací, rozvoj kritického myšlení

metoda Brainstorming práce se skupinou (třídou) žáků žáci mají za úkol sepsat na tabuli vše, co je k danému tématu napadne nápady se nekritizují po uplynutí vymezeného času se teprve vytřídí to, co se považuje za nevhodné ze zbylých myšlenek se formuje odpověď, zápis, apod. vhodné při evokaci k novému učivu

metoda Myšlenkové mapy práce se skupinou, třídou žáků do kruhu na tabuli se napíše slovo, teze- žáci k němu do zbylého prostoru vpisují heslovitě vše, co se dle jejich názoru k danému slovu vztahuje k vepsaným myšlenkám se dále vpisují satelitní nápady (asociace) podporují tvořivé učení a myšlení, uvažování v souvislostech, mezipředmětové vztahy

metoda Hledání informací Žáci se učí vyhledávat zdroje poznatků jinde než ve škole: Práce s literaturou (encyklopedie, populárně naučná liter.) Práce s multimedii (výuková CD) Práce s internetem Získávání informací u různých institucí (muzea, ZOO, atp.) Podporuje samostatnou činnost žáků i komunikační dovednosti

metoda Řízená diskuse žáci a učitel diskutují na dané téma, hlavní myšlenky jsou zapisovány na tabuli - podporuje samostatné myšlení a ucelení poznatků

metoda SWOT analýza k danému tématu učitel na tabuli nakreslí tabulku “silné stránky”(klady) a “slabé stránky”(zápory), které žáci formou diskuse či brainstormingu doplňují podporuje kritické myšlení a tvorbu vlastního názoru

- podporuje samostatnost a organizační schopnosti žáků metoda Učení v praxi práce na školním pozemku, vycházka, exkurze žáci jsou nejprve seznámeni metodou přednášky či diskuse se základními informacemi, které se týkají toho, co budou vykonávat, pozorovat, apod. ve skupinách si žáci promyslí, co by chtěli na exkurzi pozorovat, vykonávat na pozemku, apod. z nápadů se např. hlasováním vybere ten nejlepší - podporuje samostatnost a organizační schopnosti žáků

Projektové vyučování alternativa k tradičnímu pojetí výuky, podporuje mezipředmětové vztahy učí děti pracovat ve skupině, zodpovídat za vlastní práci, získávat nové informace z různých zdrojů, podporuje metody samostatného učení apod. Podstatou projektového vyučování je integrovaná výuka- podstatou je hledání a nalezení určitých témat učiva, které je možno spojovat bez ohledu na jejich původní začlenění do tradičních předmětů. Příklady integrujících témat: Člověk a Vesmír (Př, Z, F, M, D, diskuze, eseje apod. v Čj a Cj) Prostředí, ve kterém žijeme (Př, Z, F, Ch,M, Pč,…) Pravěk (Př, D, Pč, …) V současné době metodicky zajišťuje školní projekty ekologické sdružení TEREZA. Příklady projektů: GLOBE, LES VE ŠKOLE A ŠKOLA V LESE, KYSELÉ DEŠTĚ, OZON, ENERGIE (posviťme si na úspory), VŠEHO S MÍROU, EKOŠKOLA Lze zorganizovat i celoškolní projekty: Den zdraví, Den Země, Advent, Velikonoce,…

Jak postupovat? 1. předložení projektu- určitého úkolu komplexnějšího charakteru- řeší žáci 2. motivace- zajímavé téma, rozdělení jednotlivých úkolů, podpora žáků při získávání informací 3. časové rozvržení projektu- roční, pololetní, krátkodobý projekt a řešení dílčích úkolů 4. průběžná kontrola řešení- dílčí výsledky předkládané žáky (formou referátů, praktických dovedností, apod.) 5. výstup projektu- veřejná prezentace – poster, nástěnka, školní časopis, školní rozhlas apod. 6. hodnocení projektu- aktivní přístup žáků, dojem konečného výstupu projektu (věcná, jazyková, estetická správnost a úroveň)