Návrhy opatření pro plán mobility Aneb co vše je třeba udělat k udržitelné mobilitě v lokalitě Českého technologického parku Markéta Fuchsová 22.srpna 2013
Identifikace klíčových problémů Dostupnost areálu vs. udržitelná doprava Dostupnost areálu Udržitelná doprava Nedostatečné zázemí pro pěší Nedostatečná infrastruktura pro cyklistiku Nedostatečné kapacity autobusu č. 53 ve špičce Nedostatek parkovacích míst Malá podpora šetrné mobility Malé povědomí o dopadech dopravy na životní prostředí
Návrhy opatření pro plán mobility- krátkodobé Carpooling & vyhrazená místa pro carpoolery Vznik funkce koordinátora mobility Vznik pracovní skupiny mobility & stanovení si společné vize a akčního plánu Komunikační kampaň Finanční pobídky formou slev Vytvoření mobility klubu Nákup/pronájem elektrokol do firemní flotily
Návrhy opatření pro plán mobility- dlouhodobé Projednání posílení linky č.53 (tramvaje č. 12) a dlouhodobé vyjednávání vzhledem k rozvoji parku Kyvadlová doprava zajištěná zaměstnavatelem Projednání zlepšení pěší a cyklo dostupnosti ČTP Bikesharing (místní/městská půjčovna kol)
Carpooling 600 respondentů vyjádřilo zájem o carpooling, z toho 424 řidičů Online nástroj na sdílení automobilů přístupný pro zaměstnance, v případě zapojení více firem se efekt úspory parkovacích ploch násobí Licence: 20-150 tis. Kč/rok dle počtu uživatelů 150 tis. Kč ročně = roční náklady na 13 parkovacích míst Téměř nulové provozní náklady
Vyhrazená místa pro carpoolery Vyhrazení parkovacích míst nejčastěji zmiňovanou podmínkou pro využití carpoolingu (1/5 odpovědí) Průměrná doba hledání parkovacího místa 4 minuty Dnes 0,18 parkovacího místa na zaměstnance v ČTP ( =1 místa na 2 současné řidiče) Označení určitého počtu parkovacích míst pro přijíždějící 2+ na parkoviště zaměstnavatele = benefit pro zaměstnance Časové úspory při hledání parkingu 2-5 minut denně
Vznik funkce koordinátora mobility Důvody: je třeba soustavně řešit problémy s parkováním vysoký potenciál pro častější využití kol a MHD na cestě do zaměstnání chybí komplexní řešení Výhody pro firmu: systematická podpora spolupráce s partnery vyšší participace zaměstnanců na programech současné investice do koordinátora mobility <= > dlouhodobé úspory za parkovací místa a vyšší spokojenost zaměstnanců díky realizaci dlouhodobých opatření Výhody pro jednotlivce: zaměstnavatel se zabývá dojížďkou zaměstnanců do práce jednotná kontaktní osoba pro otázky mobility, dopravy
Vznik pracovní skupiny Všechny zapojené firmy mají zájem spolupracovat na plánu mobility pro ČTP, vykazují obdobné problémy s dojížďkou do zaměstnání Pracovní skupina sestává ze zástupců firem a VUT, na schůzky jsou zváni zástupci vedení Technologického parku, města Brna, Dopravního podniku Schůze pracovní skupiny 1x měsíčně Stanovení vize a akčního plánu s ohledem na budoucí rozvoj ČTP Výhody spolupráce: větší pravděpodobnost úspěchu v jednání s partnery, sdílení know-how při implementaci opatření
Komunikační kampaň Cíl: Výstup: Výhody: komunikace výsledků dotazníkového šetření a dalších kroků k plánu mobility propagace a podpora šetrné mobility, zvýšení povědomí o carpoolingu, elektrokolech a dalších opatřeních Výstup: měsíční zkušební provoz softwaru na carpooling+ vyhrazená místa pro carpoolery půjčovna elektrokol, soutěž Výhody: Zjištění reálného využití carpoolingu, zájmu o elektrokola Participace zaměstnanců Finanční podpora z programu Evropské komise
Finanční pobídky Finanční motivace je 2. nejdůležitějším argumentem pro řidiče pro přechod na MHD (26%) Výše cestovních nákladů je 2. nejdůležitějším důvodem cyklistů a uživatelů MHD pro volbu tohoto dopr.prostředku Slevy na šalinkartu (formou systému Cafeteria nebo přerozdělením ušetřených nákladů na parkovací místa) Slevy u prodejců elektrokol/kol/koloběžek 10% sleva na roční šalinkartu 475 Kč/osobu = 475 tis. Kč pro 1000 osob= roční ušetřené náklady na 43 parkovacích míst Nárůst počtu přijíždějících MHD-> vyšší tlak na kvalitu MHD Podpora šetrné mobility, lepší image společnosti
Mobility klub Princip: zavázání se řidičů, že nepřijedou do práce více než např. 100 x ročně (= příjezd autem max. 8 x měsíčně) Navíc každý člen klubu platí roční příspěvek ve výši např. 500- 2000 Kč, který je využit na nákup kol, doprovodného vybavení, účast na carpoolingu, nákup roční přenosné šalinkarty atd. Lze spojit s motivační soutěžní o co nejnižší počet příjezdů automobilem Lze spojit s motivační soutěží Do práce na kole (JIC: Tour de JIC) Příklad úspor: Počet aut/den Počet aut/rok celkem 150 37 800 v klubu 50 4 800 mimo klub 100 25 200 úspory 30 12 600
Nákup/pronájem elektrokol do firemní flotily Kopcovitý terén překážkou pro využití kola Možnost využití na služební/soukromé cesty Výhody: úspora emisí, vyhnutí se dopravním zácpám, prezentace firmy formou firemního vizuálu, v sezóně alternativa ke služebním automobilům Náklady: 25 tis. Kč nákup elektrokola pronájem dle smluvních podmínek (cca 200 Kč/den) "Máme již tři vlastní elektrokola. Velmi vytížená jsou hlavně v jarních a letních měsících, kdy se téměř nezastaví. Využívá je řádově stovka zaměstnanců, především pro schůzky ve městě nebo cesty na pracovní oběd," manažer společenské odpovědnosti ve Vodafonu Přemysl Filip.
Projednání posílení linky č.53 Přeplněné dopravní prostředky jsou nejčastějším problémem uživatelů MHD Výrazný nárůst počtu cestujících s počátkem akademického roku VUT 751 respondentů uvedlo, že do zaměstnání přijíždí mezi 7:30 a 8:30 Do budoucna očekávaný výrazný nárůst na linkách č. 53 a č.12 z důvodu dostavby etapy č.2 v ČTP a dostavby CEITECu Výstup: dopis s konkrétními požadavky na posilový spoj Možnost finanční participace firem „Naplnění autobusu na této zastávce bývá hodně rychlé. Je to velice často vyloženě masová akce a autobus 53 po pár vteřinách praská ve švech. Často se do něj ani nevlezu..“ komentář z dotazníkového šetření
Kyvadlová doprava-Technobus Alternativa k posílení MHD Pronájem vlastního autobusu/mikrobusu/elektrobusu Např. 4 jízdy denně na okruhu Záhřebská-Technická-Hradecká-Záhřebská v ranní a odpolední špičce Provozní náklady: 3 400 Kč/denně = 816 tis. Kč/rok + náklady na kontrolu pasažérů, event. výroba karet Výhody: oddělení dopravy části zaměstnanců od studentů lepší dostupnost méně pozdních příchodů vyšší efektivita práce
Projednání zlepšení pěší a cyklo dostupnosti ČTP 4% cyklistů na podílu přepravní práce Současní cyklisté považují za největší problém s dojížďkou bezpečnost provozu Nejčastější motivací řidičů pro příjezd na kole je vyšší bezpečnost provozu a lepší propojenost komunikací pro cyklisty Výstup: opatření pro bezpečný pohyb chodců a cyklistů v ČTP (např. zdůraznění omezení rychlosti na 30 km/h, vyjednávání dřívějšího napojení na cyklostezky,..)
Bikesharing zkušební provoz půjčovny kol zapojení se do připravované studie proveditelnosti jako skupina zastupující firmy v business parku možnost přepravy mezi klíčovými místy v Technoparku a mezi kampusy možnost spolupráce s univerzitou a Technologickým parkem
Akční plán Cíl Indikátor Aktivita Termín realizace Rozpočet Financování Subjekt Zodpovědnost Optimalizace parkovacích ploch 100% řidičů je schopno zaparkovat na firemním parkovišti Licence na carpooling + vyhrazená místa říjen-listopad 2013 20-150 tis. Kč Vlastní zdroje IBM Y Soft JIC Koordinátor mobility Optimalizace parkovacích ploch, systematická podpora šetrné mobility Min 2 schůzky Společná vize Seznam priorit a akční plán září-říjen 2013 67 200 Kč/ 6 měsíců VUT Současný zástupce firmy Vznik pracovní skupiny srpen 2013 0 Kč (TP) (MMB) (DPMB) Vybraný předseda 500 zaměstnanců zapojených do carpoolingu 700 účastníků soutěže 200 lidí si vyzkouší elektrokola Komunikační kampaň září- říjen 2013 7 000 Eur Nadace Partnerství Koordinátoři ve firmách
Další možnosti spolupráce Facilitace jednání Organizování kampaně Rozpracování studie a projektové dokumentace sítě místních cyklotras v návaznosti na generel cyklistické dopravy města Brna Zpracování studie a projektové dokumentace pro zlepšení pěší dostupnosti v návaznosti na generel pěší dopravy Připravujeme.. Školení pro koordinátory mobility Certifikace opatření plánu mobility
Nadace Partnerství – lidé a příroda Děkuji za pozornost Nadace Partnerství – lidé a příroda Ing. Markéta Fuchsová Projektový manažer Tel./fax: 515 903 111 e-mail: marketa.fuchsova@nap.cz