Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Advertisements

I.5. Demokracie přímá a nepřímá
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
Aktuální problémy EU.
EU a Česká republika Instituce EU
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Evropská družstevní společnost Prezentace jejích hlavních znaků Enzo PEZZINI Confcooperative Zastoupení v Bruselu.
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Seminář v Evropském domě
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
KONVENT prosinci 2001 Evropská rada v Laekenu schválila tzv. „Laekenskou deklaraci“. Tento dokument otevřel diskusi o budoucnosti Evropské unie s ohledem.
Evropská charta místní samosprávy
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Rozhodovací proces v Evropské unii
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Evropská Unie.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Teorie rozhodování Veřejná volba
Chudoba jako sociální problém
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Modely obecně. Co je model? Použití v každodenním životě Něco, co není skutečné, ale má ke skutečnosti velice blízko Např. umělohmotné modely letadel.
- k valné hromadě – hlasování za každou 1 Kč vkladu – 1 hlas (možno odlišně upravit ve SS)
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
EU - Hlasování kvalifikovanou většinou Berger Erik
NOVÝ INSOLVENČNÍ ZÁKON „Nový insolvenční zákon z pohledu věřitelů i dlužníků“ Hotel Corinthia Towers Mojmír Hampl, Česká národní banka Makropohled.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Veřejná volba v zastupitelské demokracii Logrolling Indexy volební síly Teorie formování koalic.
EVROPSKÝ DŮM 27. ÚNORA 2013 MILENA VICENOVÁ KSAP, MINISTERSTVO ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ „Kdo určuje směřování EU?“
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Veřejná volba Měření volební síly Logrolling
Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě
Rozhodování jako manažerská funkce
Stát Definice, funkce, typy.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Evropská družstevní společnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Kooperativní hry s více hráči Koaliční hry Hlasovací hry
POLITICKÝ SYSTÉM NĚMECKA
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Hlasování kvalifikovanou většinou v Radě Instituce EU, 4. listopadu 2014

Východiska hlasovacích systémů hlasování nezbytným krokem pro agregaci zájmů ve skupině podmínky hl. ve výboru/shromáždění co nejvěrnější reflexe zájmů zastoupených zajištění efektivity rozhodování ochrana menšin teorie racionální volby: nejvýhodnější jednomyslnost žádná menšina poškozena výsledek blízky tzv. Pareto hranici (užitek pro každého větší než status quo) ale i problémy: nemusí být efektivní, pomalá reakce společná rozhodovací past demokratické námitky role menšin odchod vs blokace většiny více druhů většin?

Hlasovací pravidla v Radě prostá většina nadpoloviční většina všech jednomyslnost v obou si státy rovny (každý jeden hlas) standard mezinárodního práva veřejného velmi nízká pravděpodobnost přijetí rozhodnutí 0,00000037 % šance

Kvalifikovaná většina obecně- nad 50 %, méně než 100 % v EU propojeno s váženým hlasováním každý subjekt má určité množství hlasů (nenulové) podmínky: všichni pro schváleno, všichni proti neschváleno, monotonocita (větší většina není problém) poprvé již v roce 1957 velké, střední, malé země politické rozhodnutí, vzájemné vyvažování postupně extrapolováno na více států spolu s rozšiřováním nutná reforma- není udržitelné další rozšíření o mnoho států snížení efektivity rozhodování (hrozba blokace) výsledkem dohoda z Nice

Kvalifikovaná většina- současná podoba systém trojí většiny 1) většina vážených hlasů každý stát má určité množství hlasů práh: 260 hlasů z 352 (73,9 %) zdržení nesnižuje práh 2) většina členských států nutné pro legitimitu dříve automaticky, po Nice již ne 3) většina zastupující alespoň 62 % obyvatel EU nejnižší možný počet v rámci 260 hlasů 58 % obyvatel uplatní se pouze při blokaci skupiny, ve které je Německo (+ 2 jiné velké státy) fakultativní podmínka, ale…

Rozdělení hlasů

Rozdělení hlasů- analýza jakoby podle počtu obyvatel, ale politické rozhodnutí váha státu vs jeho síla nejsou stejné veličiny (příklad z minulé přednášky) Lucembursko v roce 1957 hlasy se uplatní pouze ve spolupráci s někým (koalice) využití tzv. hlasovacích indexů počítají všechny kombinace úspěšných koalic silnější je ten, kdo nejčastěji ovlivní výsledek (pivotní hráč) Banzhafův index- relativní síla aktéra v rámci skupiny (všichni aktéři dohromady 1)

Rozdělení hlasů- analýza 28 aktérů= 268 milionů kombinací rozdělení po Nice místo jedné většiny tři, ale je zde reálný dopad? cca 5 miliónů úspěšných koalic (více než 260 hlasů) pouze u 26 případů nesplněna podmínka většiny zemí 13 největších (či 12 největších a někdo menší) přehlasuje 15 nejmenších pouze u 7 případů nesplněna podmínka počtu obyvatel vždy zapojeno Německo (87 hlasů, ale dostatek obyvatel)

Význam blokace a legitimita Blokace založena na Počet hlasů v Radě (96 hlasů) Podíl obyvatelstva (38 %) Počet členských zemí (14) % obyvatelstva Unie v nejmenší blokační menšině 14 39 12 % členských států Unie v nejmenší blokační menšině 15 22 50

„Spravedlnost“ systému v Radě nepřímé zastoupení- jak zajistit, aby každý občan měl stejný vliv na rozhodnutí? dvoustupňový proces 1) občan volí doma parl. (vládu), 2) její zástupce hlasuje každý občan má jiný teoretický vliv na podobu své vlády (Malta>Německo) nutné vyrovnání vlivu, ale ne absolutně (roste i počet možných vítězných koalic v Německu) řešení: Penroseovo pravidlo váha každého státu má odpovídat druhé odmocnině jeho obyvatel

Spravedlnost systému- Nice vs ideál (v %)

Řešení ústavní smlouvy hlavním cílem zvýšení efektivity rozhodování, dále větší spravedlnost koncept dvojí většiny dvojí legitimita EU většina států většina občanů Konvent: 50 % států se 60 % obyvatel odmítnuto na IGC, její krach (Pol, Šp) konečná verze: 55 % států s 65 % obyvatel

Řešení Lisabonské smlouvy klíčová překážka při vyjednávání (Pol)- výsledkem superkompromis vše rozeseto ve více textech několik přechodných období od 2014: koncept dvojí většiny (do 2014 Nice) 55 % států, 65 % občanů + blokační menšina tvořena nejméně čtyřmi členy Rady 2014-2017: možnost volby jaký systém použít Prohlášení č. 7 k LS jestliže část blokační menšiny, tak další jednání i po roce 2017 (55 % velikost blokační menšiny)

Řešení Lisabonské smlouvy- analýza trojitá většina v praxi ne moc využitelná blokace tří států jen u 10 koalic kombinace největších zemí uplatnění kritéria většiny zemí také málo pravděpodobné hlavní faktor: počet obyvatel země systém jedné většiny tendence k přímé proporcionalitě

Efektivita systému zvyšuje se pravděpodobnost přijetí návrhu (efekt snížení prahu) Colemanova síla ke kolektivnímu postupu z 0,02 na 0,129

Síla států při podpoře návrhu

Síla států při podpoře návrhu (LS vs Nice)

Síla států blokovat návrh

Síla států blokovat návrh (LS vs Nice)

Spravedlnost systému (LS vs ideál)

Udržitelnost řešení požadavek na setrvalé fungování bez nutnosti znovuvyjednávání změn objektivní kritéria základů váhy při rozšíření jen přepočítání realita role přechodných období do roku 2017 možná změna Smluv (znovuotevření sporů) role Turecka nejlidnatější: bude proporcionalita průchodná? role počtu obyvatel na jakém základě bude určováno?