Franchisa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Vyskytuje se ve třech rovinách:
Značka výrobku Značka se skládá:
Představení společnosti
Regulace a dohled nad bankovním systémem
Vlastní a franšízingové prodejny … … stejné nebo odlišné kanály?
Financování Vniřní a vnější. Vnitřní financování  Důvody:  Větší hospodářská a finanční nezávislost  Lepší likvidita  Lepší přístup k úvěrům  Menší.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Síťové organizační struktury
…od myšlenky k realizaci franchisingového konceptu.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
O co se jedná? Státu trvá 3 – 6 měsíce než DPH vrátí Často vrácení předchází finanční kontroly atd. Exportérům a firmám nárokujícím si velké odpočty DPH.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
Výrobek a jeho životní cyklus
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Rozvaha.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Koncept farmářských prodejen
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Sdružování organizací
2.Marketingové prostředí
Franchise Days Prague 2012, , Corinthia Hotel Prague Farmářské potraviny v kamenných prodejnách.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_11 NázevFranchising Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekPodnikání AnotaceJiný.
ABRA JE CHYTRÉ ŘEŠENÍ PRO ROSTOUCÍ OBCHODNÍ SÍTĚ PETR KUCHAŘ ŘEDITEL DIVIZE BUSINESS DEVELOPMENT, SPOLUZAKLADATEL, VÝZNAMNÝ AKCIONÁŘ.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Zdroje financování malých firem a Franchisa
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Franchisa. Co je franchisa Za úplatu poskytnutí vyzkoušeného podnikatelského konceptu/modelu/ značky a podpory jiným podnikatelům. Podnikatel Franchisant.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Program Inostart.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Struktura obchodní smlouvy
Dlouhodobé financování podniku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HLAVNÍ ČINNOST Hlavní činností společnosti je obchod s elektřinou a provoz energetických zdrojů. Vyrábíme teplo. Zajišťujeme komplexní dodávky energií.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Ekonomie 1 Magistři Pátá přednáška Lidské jednání, spotřeba a produkce v otevřené ekonomice.
Czech Business Center Regensburg- Místo pro česko- německou spolupráci
PRAXE STUDENTŮ V PORADENSKÉ A BANKOVNÍ POBOČCE PARTNERS MARKET.
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Franchising VY_62_INOVACE_ ledna 2014
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
{ Franchise Meeting Point Co je to FRANCHISING? Jméno: Miklíková Eva Datum vystoupení: není známo Střední škola KNIH, o.p.s.
Smart Business Festival 2015 Praha, Vozovna Střešovice, Představení projektu Více informací na :
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Zdroje financování malých firem. Kapitálové zdroje: Přátelé, rodina (tzv. „tři F“ – Family, friends and fools), navýšení vkladů společníků, přistoupení.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Sdružování organizací
ADR a rozhodčí řízení Přednáška 4 VŠFS 2016.
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Název: Fiktivní firma Autor: Ing. Václav Tomášek
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Rezervy, podmíněné závazky a podmíněná aktiva
DUŠEVNÍ VLAStNICTVÍ Kateřina Dušáková.
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Franchisa

Co je franchisa Za úplatu poskytnutí vyzkoušeného podnikatelského konceptu/modelu/ značky a podpory jiným podnikatelům.   Podnikatel Franchisant obdrží podnikatelské know-how a podporu při provozování obchodního konceptu do Franchisora. Do podnikání však vkládá svůj kapitál, práci a lidské zdroje.

Date Pojmy Franchisor poskytuje právo provozovat jím vytvořený a v praxi vyzkoušený obchodní koncept a za tím účelem svěřuje jinému podnikateli své know-how a obchodní tajemství, vč. práva užívat ochrannou známku či obchodní název. Franchisant se zavazuje daný koncept provozovat v souladu s franchisovou smlouvou, manuálem a pokyny franchisora a platit franchisorovi franchisové poplatky. Vždy jde o vztah dvou samostatných podnikatelů. Zdroj: Pavlíková, NOERR

Základní dokumenty franchisingu Date Základní dokumenty franchisingu Podrobná franchisová smlouva tvoří hlavní pilíř spolupráce franchisora a franchisanta Franchisová smlouva je doplněna mauálem franchisora, který obsahuje provozní pravidla pro daný obchodní koncept (provozní příručka) doprovodné dokumenty: dohoda o mlčenlivosti!!!, záruky/zajištění

Franchising je dohoda o partnerství - když se daří jednomu, tak i druhém Franchisor nejprve vyvinul vlastní model/koncept podnikání, ověřil na sobě zda funguje a pak tento koncept mohl prodávat Franchisor tak nemusí budovat vlastní pobočky a levně expanduje Franchisor může pomoci s vlastní investicí franchisanta (např. Bageterie – franchisant musí mít alespoň 40 % vlastní investice a zbytek splácí (franchisant poskytne úvěr) Fr-or má právo nahlížet do účetnictví fr-anata Fr-or neurčuje ceny fr-antovi, pouze doporučuje Fr-ant je vázaný na odběry zboží – max z 80%

Date Právní úprava Neexistuje zákon o franchisingu či výslovná úprava franchisové smlouvy jako smluvního typu Franchisový vztah je závazkovým vztahem dle občanského zákoníku - zákon č. 89/2012 Sb. (obchodněprávní vztah, ustanovení o vztazích mezi podnikateli) Franchisová smlouva je tzv. smlouva nepojmenovaná (neexistuje jako smluvní typ upravený zákonem) – prolínají se v ní prvky jiných smluv (kupní, licenční, o obchodním zastoupení atd.) Registrační povinnost ve vztahu k franchisingové společnosti neexistuje

Vyjednávání podnikatele s franchisorem Date Vyjednávání podnikatele s franchisorem Vzájemná Informační povinnost – obě strany musí sdělit všechny skutkové a právní okolnosti o nichž ví a nebo vědět musí Povinnost neuvést druhou smluvní stranu v omyl - omyl o rozhodující okolnosti: Jedná-li někdo v omylu o rozhodující okolnosti a byl-li v omyl uveden druhou stranou, je právní jednání neplatné. omyl o vedlejší okolnosti: Jedná-li se o vedlejší okolnost, je právní jednání platné, ale strana uvedená v omyl má právo na náhradu škody omyl vyvolaný lstí: neplatnost, i když se omyl týká jen vedlejší okolnosti Předsmluvní odpovědnost – zákaz jednat jen „na oko“ Povinnost mlčenlivosti - povinnost ochrany důvěrných informací Jednání v dobré víře, nepoctivé ukončení jednání Každý má povinnost jednat v právním styku poctivě a nesmí způsobit svým jednáním škodu jinému (na majetku, na zdraví atd…) Každý má právo vyjednávat o smlouvě, a nemusí ji uzavřít, Je zakázáno jednat jen „na oko“(§ 1728 ObčZ.) kdo vyjednává franchisovou smlouvu bez úmyslu ji uzavřít, odpovídá druhé straně za újmu, která ji tím vznikne, Pokud jednání o franchisové smlouvě dospěje do fáze, kdy je vysoce pravděpodobné, že smlouva se uzavře, bude ta strana, která jednání ukončí bez spravedlivého důvodu, jednat nepoctivě (§1729 ObčZ.) Poškozené straně vzniká nárok na náhradu škody ve výši ztráty z neuzavřené smlouvy v obdobných případech.

Novinky z českého franchisového trhu Zdroj: PROFIT system franchise services s.r.o.

Pobočková síť fr. konceptů v letech 2010 - 2013 Zdroj: PROFIT system franchise services s.r.o.

České a zahraniční franchisové systémy v Česku v letech 2010 - 2013 Zdroj: PROFIT system franchise services s.r.o.

Proč ANO franchisingu? Značka Zavedená značka (67 % zákazníků se rozhoduje podle značky) Mezi nejhodnotnějšími značkami světa figurují franchisové systémy 95 % nově vzniklých podnikatelských subjektů do 2 let končí 85 % Franchisantů po 2 letech funguje www.ad-vise.cz

Rady Franchisora Z úspěchu „se nezbláznit“ V době kdy jsem na vrcholu musím vytvářet rezervy na „horší časy“ V době ekonomické deprese lidé šetří na dražších službách, ale na druhé straně jde nahoru např. prodej vín (pijí doma) nebo „domácí mazlíčci“ nebo hobby nářadí. Současně jsou nízké úroky z úvěru. Byznys mě musí těšit Rozhodující je osobnost podnikatele, jaký má „drive“ (viz také Byznys angels) Pěstovat vztahy v byznyse

Kde hledat franchisy a franchisory? Portál Franchising.cz Zdroj: PROFIT system franchise services s.r.o.

Co obsahuje? Význam Business Planu pro franchisora/ franchisanta a) franchisor prezentuje BP z již fungující části franchisové sítě b) budoucí franchisant srovnává své možnosti na základě předloženého BP se svými možnostmi a zkušenostmi… na základě BP odhaduje svůj úspěch c) vzorový BP a speciální BP pro konkrétního franchisanta je podkladem pro banku, investora, … Co obsahuje? Doporuče 14

2. Česká asociace franchisingu – úkoly a cíle Sdružuje podnikatelské subjekty působící v oblasti franchisingu informuje laickou i odbornou veřejnost o podstatě a významu franchisingu Propaguje, vzdělává a popularizuje franchising, spolupracuje s médii Podpora při „exportu“ a „importu“ franchisových systémů, spolupráce s ambasádami a komorami

Franchisa Náš grunt - Vzdělávání franchisantů farmářských prodejen FRANCHISING FORUM 2014

Náš grunt první koncept kamenných prodejen farmářských potravin v ČR zaměření na kvalitní potraviny českého původu 31 prodejen po celé ČR krajská a okresní města 5 vlastních prodejen 26 franšíz plán 50 prodejen do 2 let

Naše prodejny Mapa prodejen

Na čem stavíme blízké prodejny „v ulici“ zajímavé lokální produkty záruka kvality atmosféra prodejny úzký kontakt zákazníka s personálem Odpověď na potřeby dnešního zákazníka

Vzdělávání Vzdělávání je nezbytná součást franšízy Jedna ze základních služeb franšízora Prodavači musí znát svoje produkty Ve franšíze se učí prodavač o tom co prodává, jak se prodává, jak uspořádat zboží, jak ho zabalit, jak uklidit Grunt odveze prodavače do farem, aby viděli v reálu výrobce zboží – farmáře Dále průběžné vzdělávání, tréninky a přezkušování

Plusy a mínusy franchisingu Franchisant Franchisor Prověřený produkt Značka Marketing Know-how v řízení Ad. Méně nákladná expanze Rychlejší budování značky Franchisant je podnikatel Iniciativa franchisantů Omezené rozhodování - produkt - smlouva - manuál - příručka Placení poplatků – pomalejší návratnost Zvýšená kontrola Možnost poškození značky Franch. Franchisant není zaměstnanec Touha Franch. po osamostatnění

Proč u nás ale není franšíza tak rozšířená jako v zahraničí Dnes je již nabídka franšízových konceptů široká. Rozšíření brání naše česká mentalita - myslíme si, že věci umíme dělat lépe. Franšíza ale vyžaduje respekt k pravidlům a to se nám příliš nelíbí. Malé povědomí o fungování franšízy. Většině z nás se při vyslovení pojmu franšíza vybaví pouze fastfood. Přitom konceptů je mnohem více. Třeba i prodej léků nebo finanční služby.

Význam franšízy především pro MSP Zjednodušuje vstup na trh. Snižuje riziko neúspěchu díky tomu, že využívá zavedenou značku, kterou mají zákazníci v povědomí a na kterou si trh již zvykl. Výhodu franšízant pocítí při styku s dodavateli. V rámci franšízové skupiny totiž zesílí jeho vyjednávací pozice. Umožní mu tak nákupy za nižší ceny s lepšími podmínkami, které by bez podpory velkého partnera nevybojoval. MSP pod ochranou franšízové firmy mohou lépe konkurovat větším firmám. Podnikatel nemusí řešit koncepci podnikání a strategii, neboť ty přebírá od franchisora.

Nevýhody franšízy Licenční smlouva přesně vymezuje povinnosti. Franšízor tak může jen stěží nebo vůbec uplatnit svoje inovativní myšlenky a postupy. Poplatky, které následně franšizant odvádí franšizorovi za využívání licence, dosahují jedno- až patnáctiprocentní výše z obratu. Franchisingové smlouvy se uzavírají v rozmezí na dva až dvacet let, přičemž se nejčastěji objevují střednědobé kontrakty s pětiletou dobou trvání. Ty jsou pak většinou vybaveny opcí nebo možností jejich prodloužení. Vstupní investice, kterou musí budoucí franchisant uskutečnit, se pohybuje od deseti tisíc až po patnáct milionů korun. Většina F není ochotna o sobě uvádět údaje o obratech nebo výši poplatků; řada z nich není ochotna uvést ani délku trvání franchisové smlouvy.

Role franchisora a franchisanta Provoz Kontrola Rozvoj www.ad-vise.cz

Ukázky Franchisy Fast food – USA Hledají franchisanty v ČR Popular restaurant with classic American atmosphere typical for 1950s. Zpívající obsluha

Fuddruckers Restaurant Fuddruckers is famous for high quality, vega burgry, and farm-fresh produce.

AMERICA’S DINER IS ALWAYS OPEN

The Ultimate Ice Cream Experience!