CSR Společenská zodpovědnost firem
Vývoj společenské zodpovědnosti Stát a církev=tradiční garanti, jejich role slábne Začátky CSR: 2.pol. 20.stol. V USA (u nás paralalela fa Baťa viz Pavlík-Bělčík s. 18.), celosvětově 2.pol. 90. let Evropa: zač. 90. podpora partnerské spolupráce, r vzniká expertní centrála (organizace CSR Europe),r.2000 významný posun po Lisabon. summitu EU
Teorie stakeholders Primární participující skupiny Všichni, kdo jsou spojováni s bezprostředním fungováním firmy: akcionáři, zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé Sekundární participující skupiny Odbory, konkurence, média a zájmové skupiny
Důraz na společnost Občanská společnost Globalizace Změny uvnitř podniku (normy a formy uspořádání) Změny společenských pravidel Kritika konzervativních teoretiků (M. Friedman): hlavně odpovědnost vůči shareholders (tvorba zisku na 1. místě, ostatní přenechat zastupitelské demokracii)
Tři roviny CSR Pro Evropu: Zelená kniha Evropské komise 2001
3 P Profit People Planet
4 složky zodpovědnosti ekonomická (zhodnocovat investice vlastníků a potřeby trhu) zákonná (dodržovat národní/lokální legislativu) etická (plnit zákonem nenařizovaná očekávání společnosti dobrovolnické aktivity (filantropie)
Zdroje Pavlík, Marek – Bělík, Martin: Společenská zodpovědnost organizace. Grada. Praha cz/ cz/