Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci získají nové znalosti a utvrdí již nabyté poznatky. Z obrázku koloběhu hornin popisují souvislosti, které uplatní v testu. Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2011 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Tematický okruh: neživá příroda Učivo: horninový cyklus Očekávaný výstup: chápe souvislosti geologického oběhu hornin Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: horninový cyklus Druh učebního materiálu: prezentace, nákres, test Cílová skupina: žák II. stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let
Nekonečný koloběh přeměny hornin HORNINOVÝ CYKLUS Nekonečný koloběh přeměny hornin usazených metamorfovaných vyvřelých Měřítko tisíce – miliony let
SCHÉMA HORNINOVÉHO CYKLU základ: sopečná činnost magma teče po povrchu – ochlazuje se a tuhne ztuhlé vyvřeliny – zvětrávají, rozpadají se napadají do moře – usazují se, klesají do větší hloubky, zpevní se větší hloubka, tlak a teplota – přeměňují se a opět roztavují roztavené pod tlakem – opět se dostávají na zemský povrch
Nákres horninového cyklu s popisem
TEST Vysvětli pojem nekonečný koloběh přeměny hornin. Magma na zemském povrchu tuhne nebo se roztavuje? Co působí na zvětrávání vyvřelin? Ve větších hloubkách je menší tlak a teplota, nebo je tomu naopak? Co dělají horniny, když na ně působí tlak a teplota? Vysvětli svými slovy pojem: magmatický kotel.
Autorem obrázku je Jitka Dvořáková