Charakteristika starověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Starověká Čína 1.A.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Vznik státních útvarů I.
Vznik státních útvarů III.
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ POJEM STÁT
vytvořený v projektu OP VK
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vznik státních útvarů II.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Eneolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Stěhování národů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ296 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
VY_32_INOVACE_2D.6.08 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STAROVĚK.
Středověk Lenní systém Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0105.
Dějepis Starověký Egypt 1.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Starověk.
Úvod do starověku; Vznik písma
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Stát Definice, funkce, typy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OP VK Využívání ICT Sada č
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Charakteristika starověku Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0201

Vymezení pojmu starověk Starověk je období, které následuje v dějinách lidstva po pravěku. Jeho počátky však nelze určit pevným datem, či událostí, musíme se spokojit s přibližným určením století. Začátek starověku byl na různých územích v jinou dobu a vždy se odrážel od společensko-kulturního prostředí obyvatel daného regionu. Některé starověké společnosti vznikají ihned po neolitické revoluci (Egypt), jinde proběhlo ještě období chalkolitu, tedy doby měděné (Malá Asie, Egejská oblast). Na mnoha územích (zaalpské země, sever a východ Evropy) starověk vůbec neproběhl a přes přechodné období, které někteří vědci pojmenovávají jako stěhování národů, se z pravěkého společenství přetváří do raně středověkého.

Starověké státy Definic starověku je mnoho, většina badatelů se ovšem shoduje na tom, že starověk je období, kdy vznikají první státní útvary. Státní útvary měly své charakteristické znaky: vyspělé zemědělství (zavlažovací kanály podél velkých řek, kvalitní nástroje a postupy) území (vymezení hranic státu, jejich obrana, usazení obyvatelstva) společenská dělba práce (produktivní – zemědělci, řemeslníci; živení – kněží, vojáci, panovník) obchod (dálkový i místní; šlo o přebytky v zemědělství, ale především specializované řemeslné výrobky)

Starověké státy Státní útvary měly své charakteristické znaky: vznik úředního aparátu (platby dávek, daní; povinnosti poddaných; obchodní záležitosti; písaři panovníka apod.) vznik písma (pro potřeby úřednického aparátu) využití otrocké práce (stát musel mít přebytky v zemědělství, aby otroky uživil; otrokem se stávali váleční zajatci, dlužníci, kriminální živly, potomci otroků – záleželo na státním zřízení) rozvoj společnosti (politika, zákoníky), kultury (estetické cítění; stavby chrámů, hrobek; nástěnné malby; literatura) a vzdělanosti (vznik nových věd – astrologie, matematika, lékařství, přírodopis, zeměpis) – proces vzniku civilizace.

Typy starověkých států Ve starověku vzniká velké množství státních útvarů, které mají své typické znaky, jež si popíšeme v dalších lekcích. Ve zjednodušené formě lze však rozdělit státní útvary na dva typy, které se ve hlavních principech liší. v okolí velkých řek (Eufrat, Tigris – Mezopotámie; Nil – Egypt; Ganga – Indie; Chuang-che – Čína) půdu vlastní stát či panovník obživu obstarává zemědělství v čele státu panovník s božskými atributy obyvatelé podřízení autoritě panovníka, pro nějž pracují + otroci u moře (Řecko, Řím) půdu vlastní soukromník obživu obstarává nejen zemědělství, ale i řemeslo a obchod v čele státu svobodní občané výroba svobodných občanů založena na otrocké práci Staroorientální despocie Antické státy

Otázka závěrem 1) Vysvětli pojem starověk. 2) Jmenuj hlavní znaky starověkého státu. 3) Urči hlavní rozdíly mezi staroorientálními despociemi a antickými státy.

Literatura POPELKA, Miroslav; VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 1 pro gymnázia a střední školy: Pravěk a starověk. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 143 s. ISBN 80-7235-145-1. MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Vydání první. Liberec: Dialog, 2002, 179 s. ISBN 80-86218-57-0.