IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU -10-33 Anotace Prezentace, která se zabývá měřením spotřeby elektrické energie. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty spotřeby el. energie. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, elektroměr, spotřeba el. energie Druh učebního materiálu Laboratorní práce Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 286,2 kB/ říjen-2011
1. Laboratorní práce Třída: Jméno: --------------------------------------------------------------------------- Zadání: Spotřeba elektrické energie v domácnosti. Úkol: Změřte spotřebu elektrické energie ve vaší domácnosti a zjistěte kolik peněz vás to bude stát? Pomůcky : elektroměr (analogový, digitální)
Postup: 1. Měření spotřeby elektrické energie v průběhu jednoho týdne. 3. Zapsání hodnot do tabulky a výpočet ceny za spotřebovanou energii. 4. Graf – závislost spotřeby elektrické energie na čase. 5. Závěr
Tabulka : běžná domácnost sazba D02d: W – spotřeba elektrické energie v kWh Den Po Út St Čt Pá So Ne W/ kWh
Příklad výpočtu ceny za spotřebovanou elektrickou energii za 1 týden: 1 kWh …….. Kč Spotřebovaná el. energie za týden: W = W1+ W2 + W3 + W4 + W5 + W6 + W7 W=………..kWh X(cena)= ? kč. X = ( W . cena za 1 kWh ) kč X = ………..kč Za týden zaplatíme ……kč za spotřebovanou elektrickou energii.
Graf: závislost spotřeby el. energie na času: Měřítko os:
Závěr: Zhodnocení práce a výsledků, chyby měření, možnosti snížení spotřeby elektrické energie v domácnosti, které spotřebiče spotřebují nejvíce energie…….…
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 9.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 236s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-193-0. KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-85849-29-1. Vlastní text z archivu autora
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé tabulky a grafy žáci doplní vlastním měřením, pedagog vysvětlí postup. Žáci řeší zadanou laboratorní práci samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří získané výsledky měření.