CJBB84 1 GAK – CJBB84 st. 12.30-14.00 28.3. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvarové varianty substantiv.
Advertisements

68.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor stroj
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
Přídavná jména - opakování
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Přednáška P6 Božena Bednaříková
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
ROD JMENNÝ.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Export dat, vytvoření tabulek a grafů na
Vyhledávání dat podle určených kritérií Máte za úkol vytvořit databázi klientů v bance s jejich osobními údaji, čísly účtů a konečnými zůstatky na těchto.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
Co je to multiatribut a jak se využívá? Zuzana Illková.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
Korpusová lingvistika (4) Základy korpusové statistiky
GAK – CJBB84 čt Vyhledávání v korpusu s/bez použití lemmatizace a morfologických značek Základní vyhledávání v korpusu Obsah:
JAK NA DATABÁZOVÉ FUNKCE Linda Lahodná 4. B POKRAČUJ KLIKNUTÍM>>>
66.1 Podstatná jména rodu mužského – vzor hrad
SLOVA CIZÍHO PŮVODU jejich skloňování Slova přejatá
Číslo v digitálním archivu školy
Český jazyk Vzor pán Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Podstatná jména rodu mužského - vzory
Podstatná jména rodu mužského životného
 U řady jmen s kmenem zakončeným skupinou dvou nebo více souhlásek, např. hra, kresba, látka, astra, ondatra, se v G. pl. do skupiny vkládá e: her, kreseb,...“(Cvrček.
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0107 Název sady:
Vytvoření tabulek a grafů na V této prezentaci krok za krokem ukážeme, jak exportovat data do Excelu či do jiného programu. A dále.
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
CJBB84 1 GAK – CJBB84 st
CJBB CJBB75.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 středa G
65.1 Podstatná jména rodu mužského - vzor pán
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
D EKLINACE. 7 PÁDŮ ( PÁD, PÁDU, M ) 1. nominativkdo, co 2. genitivkoho, čeho 3. dativkomu, čemu 4. akuzativkoho, co 5. vokativ 6. lokálo kom, o čem 7.
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
Skloňování podstatných jmen rodu mužského
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Skloňování cizích vlastních jmen Název sady: Český jazyk 8.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníduben 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_16_ČJ_Podstatná jména_hrad Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Korpusový výzkum morfologických alternací v češtině
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Přejatá podstatná jména
CJBB CJBB84.
Skloňování podstatných jmen
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
ÚKL CJBB CJBB84.
Universitá degli Studi di Udine
GAK – CJBB84 čt CJBB84.
ZPK CJBB CJBB75.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Jazykové korpusy (lingvistika, filologie, výuka jazyků)
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Úvod do korpusové lingvistiky 3
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Transkript prezentace:

CJBB84 1 GAK – CJBB84 st

Varianty a dublety – korpusy jako zdroje dat pro formulaci pravidel distribuce variantních spisovných koncovek v české substantivní flexi Řekne se to tak česky? Kdy se to řekne tak (Petře) a kdy takto (pane doktore)? Proč?

pán a hoch Existují pravidla distribuce variantní koncovky -e/-u ve vokativu sg. v češtině?

pán V menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy NNM.* (hledáme maskulina životná) nastavíme P-filtr v menu Korpus zvolíme implicitní atribut lemma do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě.*[bdfghklmnprstvz] (chceme vyhledat lemmata zakončená na tvrdé nebo obojetné souhlásky)

vokativ V menu Korpus zvolíme implicitní atribut tag do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy NNMS5.* (hledáme tvary vokativu singuláru) nastavíme N-filtr v menu Korpus zvolíme implicitní atribut word do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy.*i (odstraníme tvary vokativu singuláru substantiv skloňovaných podle vzoru muž na [lsz])

V menu Konkordance zadáme Statistiky – Frekvenční distribuce zvolíme atribut lemma a přidáme atribut word

Seznam maskulin s koncovkou -u a -e nastavíme P-filtr v menu Korpus zvolíme implicitní atribut word a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy.*e v menu Konkordance zadáme Statistiky – Frekvenční distribuce zvolíme atribut lemma a přidáme atribut word/lc v menu Konkordance zvolíme Zpět k předchozí do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy.*u v menu Konkordance zadáme Statistiky – Frekvenční distribuce zvolíme atribut lemma a přidáme atribut word/lc

.*e

.*u

.*u – formulace závěrů Na základě pozorování dat můžeme formulovat pravidla. Koncovka -u se s výjimkou substantiva syn vyskytuje pouze u substantiv s kmenovou finálou velárou [gkh]| (ch). Tento závěr ověříme tak, že u dotazovacího řádku zvolíme N-filtr a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě odpovídající morfologické značky, tedy.*[ghk]u.

synu

.*e – formulace závěrů Koncovku -e mají substantiva ostatní, přičemž navíc se objevují substantiva jako Bože, člověče, která končí na veláru, ta ale před koncovkou -e alternuje. V menu Konkordance zvolíme dvakrát po sobě Zpět k předchozí, místo N-filtru zvolíme P-filtr. V menu Korpus zvolíme implicitní atribut lemma a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě.*[ghk]. Poté opět nahradíme P-filtr N-filtrem, v menu Korpus zvolíme implicitní atribut lc a do dotazovacího řádku napíšeme dotaz ve formě.*u.

bože, člověče?

nešťastníče

Závěry Všimneme si, že se v seznamu objevují slova cizího původu (většinou propria z angličtiny) na -th, které odpovídá frikativní dentále, takže grafické h nereprezentuje veláru. Kromě toho si všimneme kompozit s druhým členem -člověk, substandardního tvaru čéče a tvaru nešťastníče, které zní v uších milovníkům opery Prodaná nevěsta.

Úkol na Jaké koncovky vokativu mají substantiva na [lsz] skloňované podle muž Vzpomeňme si, že jsme odstranili substantiva ze seznamu substantiv, která tag=„NNMS5.*“ ta, která mají lemma=„.*[lsz]“ Toho, koho bude trápit otázka, zda neexistují náhodou substantiva skloňovaná podle vzoru muž na [lsz], která mají ve vokativu singuláru koncovku –[eu] vyzýváme, aby na základě pozorování korpusových dat vyvodili odpověď na otázku, která jej trápí. Jakými pravidly se řídí distribuce variantních koncovek -i/-e ve vokativu singuláru maskulin životných skloňovaných podle vzoru muž? Shromážděte z korpusu potřebná data, pozorujte je a formulujte závěry.

Otázka pro „šťouraly“: Jak lze z hlediska pravidel distribuce hodnotit tvary vokativu substantiva kněz doložené v korpusu SYN2010?