Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu:Inovace výuky Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
AnotaceMateriál tvoří prezentace. Vyjádření vlastnictví, popsat předmět, určit barvu. AutorMgr. Olga Medunová JazykFrancouzština Očekávaný výstup Naučit.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
DERIVACE - SOUČINU a PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Použití derivací. a f(a) T t 1) Tečna ke grafu funkce
Derivace složené funkce jedné proměnné
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Derivace funkce ©2006 Ondřej Havelka, Viliam Staněk ©2006 Ondřej Havelka, Viliam Staněk.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Vyvození a procvičení učiva
AnotaceMateriál tvoří prezentace. Používání barev v kontextu. AutorMgr. Olga Medunová JazykFrancouzština Očekávaný výstup Naučit se používat barvy ve větách.
Žáci procvičují znalosti o stavbě věty,souhlásek, samohlásek. Autor
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Jméno autora Zdeňka Sudová název projektu Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony III/2 Inovace.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_148 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
Anotace Prezentace, která se zabývá povrchem a objemem hranolu. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vypočítají povrch a objem hranolu.
Vyvození a procvičení učiva
Vyvození a procvičení učiva žák vyvodí vzorec výpočtu povrchu kvádru; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr. Michaela Suchardová Autorem materiálu.
FUNKCE 2. Pojem funkce – příklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
DERIVACE - SOUČINU FUNKCÍ - PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
Anotace Žáci pomocí návodných hesel hádají název pohádky, relaxační část hodiny sloužící ke změně práce a motivace AutorMgr. Eva Dvořáková JazykČeština.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Aritmetická posloupnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Zemek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
Geometrická posloupnost
FUNKCE 15. Nepřímá úměrnost
Základní škola Čelákovice
Nerovnice v součinovém tvaru
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Aritmetická posloupnost Kristýna Zemková, Václav Zemek
Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých I.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Vzdálenost bodu od přímky
Základní škola Čelákovice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast:Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-49 – DERIVACE FUNKCE V (věty o derivaci funkcí) AnotaceVěty o derivaci funkcí (derivace součinu a podílu funkcí). AutorPaedDr. Milan Rieger JazykČeština Očekávaný výstup Žák chápe věty o derivování funkcí jako nástroj pro efektivní výpočet derivací funkcí a také jako nástroj odvození derivací dalších elementárních funkcí. Žák umí formulované a dokázané věty aplikovat. Klíčová slovaDerivace, matematická věta, důkaz věty, věta o derivování součinu a podílu funkcí. Druh učebního materiáluPracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivityAktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníStřední vzdělávání Typická věková skupina17 – 19 let Datum vytvoření

 MOTIVACE VĚTY o derivaci součinu dvou funkcí Na obrázku vidíme graf funkce y = x. sin x [ y = f(x). g(x) ]. Ukažme si nejdříve výpočet derivace použitím definice derivace, pokusme se „objevit“ vzorec pro výpočet derivace součinu dvou funkcí.

 Výpočet derivace funkce y = x. sin x pomocí definice derivace: y = x. sinx  y' = [ x. sinx ]' = (x)'. sinx + x. (sinx)' = sinx + x. cosx y = f(x). g(x)  y' = [ f(x). g(x) ]' = f'(x). g(x) + f(x). g'(x) VĚTA 1: Předpokládejme, že funkce f(x) a g(x) mají derivaci (vlastní) v bodě x 0. Potom má v bodě x 0 derivaci funkce f(x). g(x) a platí: [f(x) g(x)]' (x0) = f'(x 0 ) g(x 0 ) + f(x 0 ) g'(x 0 ).

Přímý důkaz věty: 1. předpoklad - Funkce f(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci. To znamená, že existuje limita: 2. předpoklad - funkce g(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci. To znamená, že existuje limita: 3. předpoklad - funkce g(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci, to znamená, že platí:

Je tedy patrné, že nemůžeme mechanicky přenášet zkušenost z derivování součtu a rozdílu funkcí na derivování součinu dvou funkcí.  ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLAD – derivujte funkci

 MOTIVACE VĚTY o derivaci podílu dvou funkcí Na obrázku vidíme funkce y = x [funkce f(x)] a y = x [funkce g(x)]. Jejich vydělením [f(x) : g(x)] dostaneme novou funkci o rovnici Chceme vypočítat derivaci "nové" funkce v libovolném bodě x 0 definičního oboru funkce [to je množina všech reálných čísel]. Pomocí definice derivace dostaneme:

Z výpočtu derivace je zřejmé, že nebude platit pravidlo „derivace podílu je rovna podílu derivací“. Jak tedy vypočítáme derivaci podílu dvou funkcí? VĚTA 2: Předpokládejme, že funkce f(x) a g(x) mají derivaci (vlastní) v bodě x 0 a g(x 0 )  0.Potom má v bodě x 0 derivaci funkce f(x)/g(x) a platí: Přímý důkaz věty:

1. předpoklad - Funkce f(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci. To znamená, že existuje limita: 2. předpoklad – Funkce g(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci. To znamená, že existuje limita: 3. předpoklad - funkce g(x) má v bodě x 0 vlastní derivaci, to znamená, že platí: 4. předpoklad - g(x0)  0

 ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLAD  DŮLEŽITÝ PŘÍKLAD – odvození derivace funkce y = tg x pomocí věty 2

 DŮLEŽITÝ PŘÍKLAD – POROVNÁNÍ odvození derivace funkce y = tg x pomocí definice derivace

 Vypčítejte derivace následujících funkcí v libovolném bodě definičního oboru. (Vždy určete definiční obor dané funkce a její derivace.)

 ŘEŠENÍ ÚLOH Úloha 1 Úloha 2

Úloha 3 Úloha 4

Úloha 5 Úloha 6 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger.