Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
„EU peníze středním školám“
KOMBINACE Mgr. Hana Križanová
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
KOMBINATORIKA Permutace Variace Kombinace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Pravděpodobnost Řešení příkladů.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Vzájemná poloha dvou rovin
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
KOMBINATORIKA Permutace bez opakování
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
VARIACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková Kombinatorické úlohy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Permutace s opakováním
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Matematika Variace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PERMUTACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika Kombinatorika – Procvičování VY_32_INOVACE_M4r0111 Mgr. Jakub Němec

Permutace, variace, kombinace (bez opakování) V této lekci se zaměříme na upevnění kombinatorických úkonů bez opakování prvků, které jsme se naučili během minulých lekcí. Pro přehlednost si zopakujeme vzorce, podle kterých lze následující úlohy řešit. Permutace: 𝑃 𝑛 =𝑛! Variace: 𝑉 𝑘 𝑛 = 𝑛! 𝑛−𝑘 ! Kombinace: 𝐶 𝑘 𝑛 = 𝑛 𝑘 = 𝑛! 𝑘!∙ 𝑛−𝑘 !

tři manželské páry seděly u sebe? V divadle je šest míst na sezení. Kolika možnostmi lze usadit šest lidí tak, aby: bylo jedno, jak sedí? Petr seděl na kraji? tři manželské páry seděly u sebe? První příklad je čistou aplikací vzorce permutace (záleží na pořadí a počet prvků odpovídá počtu míst). Při řešení druhého příkladu je nutné si uvědomit, že jedno místo je již obsazeno Petrem, ale v řadě jsou dva kraje. Třetí příklad je obtížnější. Trojice párů může nabýt 3! možností. Ale je nutné si uvědomit, že každý z párů má dvě možnosti, jak se usadit. 𝑎) 𝑃 6 =6!=𝟕𝟐𝟎 𝑏) 2∙𝑃 5 =2∙5!=𝟐𝟒𝟎 𝑐) 2 3 ∙𝑃 3 =8∙3!=𝟒𝟖

tak, aby mezi nimi byl červený míček? Mějme 11 různobarevných míčků. Kolika způsoby lze uspořádat míčky do pětic: bez omezení? tak, aby mezi nimi byl červený míček? tak, aby byl červený míček na prvním místě? První příklad je aplikací vzorce pro variaci (záleží na pořadí a počet prvků je větší než počet míst). U druhého příkladu si musíme uvědomit, že jedno místo je obsazeno červenou kuličkou. Ta se může nacházet na pěti místech, tedy pětkrát více možností. Třetí příklad je podobný druhému, jen s tím faktem, že červená kulička je pouze na prvním místě. 𝑎) 𝑉 5 11 = 11! 6! = 11∙10∙9∙8∙7∙6! 6! =𝟓𝟓𝟒𝟒𝟎 𝑏) 5∙𝑉 4 10 =5∙ 10! 6! =5∙ 10∙9∙8∙7∙6! 6! =𝟐𝟓𝟐𝟎𝟎 𝑐) 𝑉 4 10 = 10! 6! = 10∙9∙8∙7∙6! 6! =𝟓𝟎𝟒𝟎

Na turnaji hraje 12 různých mužstev Na turnaji hraje 12 různých mužstev. Kolik je možností umístění na stupních vítězů? Kolik je možností umístění, když bude ČR na stupních vítězů? První příklad je aplikací vzorce pro variaci (záleží na pořadí a počet prvků je větší než počet míst). U druhého příkladu si musíme uvědomit, že jedno místo je obsazeno ČR. ČR může být na třech možných místech, tedy je třikrát více možností. 𝑎) 𝑉 3 12 = 12! 9! = 12∙11∙10∙9! 9! =𝟏𝟑𝟐𝟎 𝑏) 3∙𝑉 2 11 =3∙ 11! 9! =3∙ 11∙10∙9! 9! =𝟑𝟑𝟎

U tohoto typu příkladu je nutné si uvědomit, že nezáleží na pořadí, v jakém budou kartičky měněny, jedná se tedy o kombinaci. Vzájemná výměna je založena na kombinatorickém pravidle součinu (pro všechny možnosti dvojic, resp. trojic Petra, existuje určitý počet dvojic, resp. trojic Jirky). Jirka a Petr si vyměňují hokejové kartičky. Jirka má šest, které chce Petr, a Petr má osm, které chce Jirka. Kolik možností mají, když si chtějí vyměnit: dvě kartičky? tři kartičky? 𝑎) 6 2 ∙ 8 2 = 6! 4!∙2! ∙ 8! 6!∙2! = 6∙5∙4! 4!∙2 ∙ 8∙7∙6! 6!∙2 =𝟒𝟐𝟎 𝑏) 6 3 ∙ 8 3 = 6! 3!∙3! ∙ 8! 3!∙5! = 6∙5∙4∙3! 3!∙3∙2 ∙ 8∙7∙6∙5! 5!∙3∙2 =𝟏𝟏𝟐𝟎

právě dva špatné výrobky. nejvýše jeden špatný výrobek. Mějme deset výrobků, z nichž tři jsou vadné. Určete, kolik existuje možností, jak z pěti výrobků vytáhnout: právě dva špatné výrobky. nejvýše jeden špatný výrobek. alespoň jeden špatný výrobek. Na podobném principu jako v předchozím případě je založeno i řešení tohoto příkladu. Ve druhém a třetím příkladu se jedná o využití kombinatorického pravidla součinu i součtu. Třetí příklad lze ovšem řešit i tak, že od všech možností, jak vytáhnout pět výrobků, odečteme jedinou možnost, která neplatí (žádný vadný výrovek). 𝑎) 3 2 ∙ 7 3 =3∙ 7! 3!∙4! = 3∙7∙6∙5∙4! 3∙2∙4! =𝟏𝟎𝟓 𝑏) 3 0 ∙ 7 5 + 3 1 ∙ 7 4 =1∙ 7! 5!∙2! +3∙ 7! 4!∙3! = 7∙6∙5! 5!∙2 + 3∙7∙6∙5∙4! 3∙2∙4! =21+105=𝟏𝟐𝟔 𝑐) 3 1 ∙ 7 4 + 3 2 ∙ 7 3 + 3 3 ∙ 7 2 = =3∙ 7! 4!∙3! +3∙ 7! 3!∙4! +1∙ 7! 2!∙5! =105+105+21=𝟐𝟑𝟏 𝑐) 10 5 − 3 0 ∙ 7 5 = 10! 5!∙5! −1∙ 7! 5!∙2! = = 10∙9∙8∙7∙6∙5! 5!∙5∙4∙3∙2 − 7∙6∙5! 2∙5! =252−21=𝟐𝟑𝟏

Úkol závěrem 1) Auto má projet čtyřmi blokovými křižovatkami (nebude couvat). Kolik různých tras můžete projet? (úloha s opakováním prvků) 2) Petra chce do knihovničky uložit deset knih. Kolik má možností, když chce mít tři knihy Stephena Kinga u sebe? 3) Na táboře je 20 dětí – 9 dívek a 11 chlapců, které si mají zvolit čtyřčlenné vedení. Kolik mají možnosti, když ve vedení mají být alespoň dvě dívky?

Zdroje Literatura: Calda, Emil; DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 4. vydání. Praha: Prometheus, 2003, 170 s. ISBN 987-80-7196-362-2. Schémata byla tvořena v programu Malování, který je součástí operačního systému Windows.