Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006
Impulsy pro použití IC zahraniční zkušenosti, především britská learning resource centers – Hatfield - konvergované služby vlastní existence teorie IC potřeba vlastní vědecko-výzkumné instituce pro koncepci nové knihovny
Vize Jeden komplex bez bariér (vše pod jednou střechou) Společné služby knihovní, informační, komunikační a prezentační Návaznost na výukový proces
Příprava I. Stanovení základních principů - společné služby - soustředění poradenských služeb k získávání a zpracování informací - návaznost na výuku, vlastní výuka Analýza vnitřního a vnějšího prostředí pro strategii Syntéza získaných dat, úprava strategie Získávání podpory pro záměr Formulace záměrů do základních dokumentů: stavebního programu budovy, koncepce ÚK
Příprava II. Obhájení záměrů ve stavebním programu, korekce záměrů – spolupráce/boj s projektantem Plánování - lidé: revize znalostí a dovedností, stanovení kompetencí, podíl na přípravě plánů typů služeb - pomůcky, materiál, ICT, nábytek – výčet a stanovení funkčních vazeb v zařízení Spolupráce s dalšími složkami organizace (spolupráce IT oddělení, studijní oddělení, získání laboratoře multimédií apod.)
Příprava III. Obhájení záměrů před zřizovatelem, získání podpory, získání úvazků – klíčové!!! Výběr nových zaměstnanců - zaškolování na integrované typy služeb - přechod na oborový princip - doplnění IT dovedností - informační výchova, výuka multimédií
Mezičas Vlastní převzetí budovy, stěhování Příprava provozu - nový provozní řád - jednotné stavění knihovního fondu - integrace elektronických zdrojů - příprava elektronické prezentace knihovny - dokončení orientačního systému
Skutečnost Slabé stránky Revize záměrů – skutečné možnosti budovy -Nemožné bezbariérové propojení s multimédii (protipožární předpisy) -Rozdělení obslužných funkcí do všech pater (pouze 1 výtah) – výhoda pro uživatele
Skutečnost Silné stránky Integrace knihovních a počítačových služeb, prezentační ve stejné budově Robustní knihovní systém, sdílení zdrojů, propojení na full-texty VŠKP aj. Plně kvalifikovaný a kreativní personál – tvůrce kvalitních instrukcí
Skutečnost Integrace instrukcí pro uživatele ke službám - elektronické žádanky, instrukce Vznik intranetu pro knihovníky - instrukce, metodiky, odkazy - forum Výuka, e-learning
Plány Zkvalitnění oborových informací - tématické mapy fondu (Konspekt), oborové brány Dokončení programu pro správu EIZ MVS v Alephu Integrace dalších dílčích knihoven Zavedení systému kontroly kvality služeb
Závěrem Úspěch/neúspěch – jak pro koho Jistý je vysoký standard služeb Co skutečně potřebuje komunita PřF? Information Commons jako výzva