Aeneas aneb cena za vítězství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Advertisements

Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
TO JE MÁ PROSBA, KDYŽ CÍTÍM, ŽE VŠECHNO PRÁZDNÉ SE ZDÁ. TY JSI MOU TOUHOU, MOU SKÁLOU, MŮJ HRAD, JSI BOHEM CO PŘICHÁZÍ VČAS.
Každé ráno začíná život....
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
1. Když tě jako lotra zatýkali, mohs je o své síle přesvědčit. Petra v dlani meč teď přímo pálí, a přeces mu zakázal se bít.
Ty musíš jít 1. Ty musíš jít tam do údolí, samoten jít, ač nemáš sil. Všemocný vládce nedovolí, aby tě přítel zastoupil. 1. Ty musíš jít tam do údolí,
Dějiny autor. Marek Stádník Základní škola náměstí bratří Jandusů Třída 6.A. Hlavní menu Hlavní menu.
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Světem běžím 1. Světem běžím dál jen s Tebou, věčný Pane můj, na cestu mi svítí slovo Tvé. Pokrm můj, můj nápoj je vždy konat vůli Tvou, zbraní mou je.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
ABRAHÁM VZOREM MODLITBY Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
1. Díky za tvůj kříž, jenž nás vykoupil, když ses nám vydal cele do rukou. Ó Pane náš, ó Pane náš. Naše skutky zlé tys nám odpustil, přikryl krví svou,
1. Hrad přepevný je Pán Bůh náš, | zbroj výborná i síla. | On chrání nás, | když satanáš své proti nám vysílá. | Ten starý nepřítel zničit by nás chtěl,
Gaius Iulius Ceasar.
1. Bože náš, Otče náš, do ruky tvé s důvěrou klademe teď štěstí své: | Dítě, jež z lásky své i nám jsi přál, | od tebe život má, veď je i dál, | Dítě,
TO JE MÁ PROSBA, KDYŽ CÍTÍM, ŽE VŠECHNO PRÁZDNÉ SE ZDÁ, TY JSI MOU TOUHOU, MOU SKÁLOU, MŮJ HRAD, JSI BOHEM, CO PŘICHÁZÍ VČAS. TO JE MÁ PROSBA VE ZKOUŠKÁCH,
Proč jen mlčíš Pane Ref.: Proč jen mlčíš, Pane, když zloba lidská život maří, proč se nezastane pravdy Tvá moc. 1. Když Tě jako lotra zatýkali mohs je.
1. Ó kéž bych tisíc jazyků měl | a tisícerá ústa k nim, | bych lépe než kdo jiný uměl | ze hloubi srdce s plesáním | vždy novou vynést píseň chval o tom,
MILUJI TĚ MILUJI TĚ PANE, MILUJI TĚ MNOHEM VÍC,
1. Na Siónu se čest ti dává, | ó Bože, Pane náš, | tam tobě lid tvůj chválu vzdává, | že hříšné přijímáš. | Tam k tobě budou přicházeti | i jiní odevšad,
1. Raduj se, Bůh dnes přišel k nám, to bratře, sestro, slyš! Otevři dům, ať vstoupí Pán. A nebe, země, zvuč a nebe, země zvuč a nebe, země, Králi zvuč!
II. triumvirát Petr Machala.
1. Jak čerstvých vod jelen žádá | v čas unavení svého, | tak má duše | vždycky ráda chce mít Ducha svatého; | neb bez jeho pomoci | nemáme žádné moci,
1. Slyš, jaká překrásná píseň | rozléhá se po nebi! | Andělů to svaté sbory | Pána Boha velebí. | Je to píseň o radosti | dané všemu stvoření: | Sláva.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
1. Mé srdce mluví slovo dobré chvály; | já písně zpívat budu svému Králi | a řeč svou plním slovy hbitými: | Tys, Králi krásnější před jinými, | tvůj ret.
Pozvedni výš korouhev chvály a vyznej slovo vítězství
1. Někdo mě vede za ruku, | když bojím se jít tmou
1. I hvězdy a slunce | a celičká zem | ctí dobrého Tvůrce | svým chvalozpěvem. | Že vzbuzuje bázeň | svou velebností? | Sám vnuká i bázeň | svou laskavostí.
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
1. Svatý, svatý, svatý | Pán Bůh všemohoucí
70 př. K. – 19 př. K.
1. Moudrosti poklad z nebe | je Slovo Boží nám, | jímž k poznání nám sebe | podává Pán Bůh sám. | Však plné zjevení | je v Kristu Boží tváře | k našemu.
1. Má duše, nic se nelekej, | Bůh v péči své tě má
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
Punské války I. Petr Machala.
1. Když upadám, kdo pozvedá mě? | Jen Ježíš sám. | V zlém boji kdo se staví za mě? | Jen Ježíš sám. Vpřed za ním jít chci v cestě přímé, | vždyť jeho slovu.
Etruskové a založení Říma
Moje prázdniny Nikola Dudíková.
1. Ježíši, jak pastýř voď nás, | chceme býti stádem tvým! | Z pouště světa doprovoď nás | k pastvám věčně zeleným, z pouště světa doprovoď nás | k pastvám.
Hosana, hosana 1. /: Hosana, hosana, hosana Bohu na nebi. :/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI. Staré řecké báje a pověsti v knize Eduarda Petišky Obsah knihy: Kniha je zpracováním mýtů starého Řecka. Podobně jako většina.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
JE ČAS V BOŽÍ ZBROJI TEĎ STÁT, STŮJ PEVNĚ PRAVDOU OPÁSÁN.
Ježíš.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
ZACHRÁNCE MŮJ TADY JÁ JSEM, ČEKÁM TĚ ZACHRÁNILS MĚ SKRZE SVOU KREV
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Punské války TÉMATICKÝ.
Biblické verše....
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

Aeneas aneb cena za vítězství Vergilius, Aeneis I 33: Tantae molis erat Romanam condere gentem. Tolik práce to stálo, než římský založen národ!

Vergilius, Aeneis I Italiam fato profugus Laviniaque venit Arma virumque cano, Troiae qui primus ab oris Italiam fato profugus Laviniaque venit

Publius VERGILIUS Maro ( poblíž Mantuy 70 -  v Brundisiu 19 př. n. l Publius VERGILIUS Maro ( poblíž Mantuy 70 -  v Brundisiu 19 př.n.l.) BUCOLICA (Pastýřské písně): 42 – 39 (38 ?) č. Zpěvy pastýřské, (Eclogae – Eklogy)   GEORGICA (Píseň/Báseň o zemi): 36 – 29 č. Zpěvy rolnické   AENEIS (Báseň o Aeneovi): 29 - 19 č. Aeneis

Aeneis   Inspirace: Homér, Q. Ennius 12 knih, kompoziční schéma:     „homérské“ dělení: 1. – 6. bloudění Aeneovo 7. – 12. - boje v Itálii     

božský aparát a hrdinové Jupiter Venuše Juno   Aeneas Dido, Turnus

(Ten osten) tkví dosud hluboko v srdci: I 26n.: manet alta mente repostum iudicium Paridis spretaeque iniuria formae (Ten osten) tkví dosud hluboko v srdci: Paridův výrok, ta potupa zhrzené krásy

I 33:Tantae molis erat Romanam condere gentem Tolik práce to stálo, než založen římský národ

bez konce dal jsem jim moc I 278n.: his ego nec metas rerum nec tempora pono imperium sine fine dedi Těm ani světových hranic či časových nemíním klásti, bez konce dal jsem jim moc

IV. kniha – Aeneovo odplutí z Kartága a Didonina sebevražda Vysoko na zádi lodní rek Aeneas uchystán k plavbě …(554) Ty nebohá, až teď tím zrádným jednáním trpíš? … (596)

J. Brueghel St.(1568-1625) , Aeneas a Sibylla v podsvětí VI 403n.“Troius Aeneas, pietate insignis et armis, Ad genitorem imas Erebi descendit ad umbras. Aeneas, trójský rek, svou zbraní i zbožností slavný, V hluboké podsvětní stíny chce vejít, ke svému otci.

TU REGERE IMPERIO POPULOS ROMANE MEMENTO – HAEC TIBI ERUNT ARTES – PACIQUE IMPONERE MOREM, PARCERE SUBIECTIS ET DEBELLARE SUPERBOS.   Pomni, Římane: ty budeš pevně národům vládnout – v tom je tvé umění – a určovat pravidla míru, ušetřit poražené, však odbojné udolat válkou.

VIII 540n. : Vulkánova dílna Arma acri facienda viro. Nunc viribus usus (540) Nunc manibus rapidis, omni nunc arte magistra Musíme rekovi ukout zbroj, teď třeba je síly, hbitých rukou je třeba a skutečných mistrů

Venuše předává Aeneovi zbroj Nicolas Poussin, asi 1637 Venuše předává Aeneovi zbroj

Hinc Augustus agens Italos in proelia Caesar VIII 678n.: Zde je Augustus Caesar a Italy do boje vede, s ním je národ i senát i penáti, velcí ti bozi Hinc Augustus agens Italos in proelia Caesar Cum patribus, populoque penatibus et magnis dis

VIII 729nn.: talia per clipeum Volcani, dona parentis, miratur, rerumque ignarus imagine gaudet , attollens umero famamque et fata nepotum Nad tím, co na štítě bůh vytvořil, matčiným darem, Žasne, ač obsah nezná, však přece jej obrazy těší – Pozvedá štít a s ním i osudy vnuků a slávu.

XII.kniha (791-842) – usmíření Junony Indigetem Aenean scis ipsa et scire fateris Deberi caelo fatisque ad sidera tolli Víš přec a přiznáváš sama, že Aeneas nebesům patří jakožto zbožněný hérós a osud že k nebi ho zdvíhá. Hunc genus … supra homines, supra ire deos pietate videbis, nec gens ulla tuos aeque celebrabit honores. Povstane rod, // který, jak poznáš, bohy a veškerý lid zbožností předčí, a žádný národ tě nebude uctívat více.

XII 1: Iunonem interea rex omnipotentis Olympi adloquitur … Nec gens ulla tuos aeque celebrabit honores

Vergiliovo překrytí homérského dělení Aeneida jako triptych 1. – 4. Aeneovo bloudění po moři a pobyt v Kartágu 5. – 8. od odjezdu z Kartága do předání zbroje 9. – 12. od Turnova útoku na Aeneův tábor do posledního boje s Turnem a Aeneova vítězství

Pompeje, dům valcháře M. Fabia Ululitremula Fullones ululamque cano, non arma virumque