Islámská právní kultura – charakteristika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Světové právní kultury
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Islámská právní kultura – prameny práva
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR I.1. Pojem a základní znaky státu Mgr. Petr Čechák
Správní činnosti.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
PRÁVNÍ NORMA A ZÁKON Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Islámská právní kultura
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
Právnické osoby Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Islámská právní kultura – vznik, vývoj, charakteristika
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Všeobecné osobnostní právo
Náboženství - islám Název školy
Rozšíření Islámu v dnešní době
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Norma, právo, forma zákonů
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Právní režim obchodních transakcí s mezinárodním prvkem.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Základy práva Právní systémy Stát a právo
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Islámské umění.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Mgr. Michal Oblouk PRÁVNÍ NORMA A ZÁKON. PRÁVNÍ NORMA závazné pravidlo jednání, které přejímá nebo vytváří stát a jehož dodržování je státem vynucováno.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Práva a povinnosti mezi manželi
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
POČÁTKY ISLÁMU, VÍRA A TRADICE
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Právní normy (pojem, struktura, působnost)
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Právní normy ON 1. M.
Základy práva I 1. přednáška
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
GDPR a budoucí redakční praxe
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Transkript prezentace:

Islámská právní kultura – charakteristika

Předislámské období V předislámském období mělo dominantní roli primitivní nepsané zvykové právo – bylo předáváno z generace na generaci ústním podáním a ustálenou praxí. Jeho platnost nebyla opřena o zjevení ani o legislativní text, ale o autoritu otců a praotců, kteří se jím „odnepaměti“ řídili.

Mohamed – poslední prorok Narodil se ve městě Mekka kolem roku 570 Kolem roku 610 (v jeho 40 letech) se mu dostává skrze anděla Gabriela prvního zjevení, které zvěstuje svým nejbližším Po období nenávisti, které vrcholí pokusem o Mohamedovo zavraždění, Prorokovi věrní a také on sám prchají roku 622 na sever do obce Jathrib, kde je Mohamedovi nabídnuta funkce rozhodce mezi tamními znesvářenými kmeny Mohamedův vliv poté dále roste, jsou uzavírány smlouvy s dalšími arabskými kmeny, posléze je poražena i Mekka, jejíž obyvatelé přijímají islám, a na konci Prorokova života (632) je sjednocena v podstatě celá Arábie.

Rozšíření islámu za Mohameda a chalífů

Svět islámu – 21. století

Islámské právo jako právo zjevené Šaría – „cesta“, je souborem Bohem zjevených pravidel, které musí zbožný muslim dodržovat, má-li náležitě plnit všechny své povinnosti Fiqh – „porozumění záležitostem náboženského zákona“, ve skutečnosti je to islámská právní věda

Neměnnost islámského práva Islámské božské právo bylo dáno člověku „jednou a provždy“ – společnost se sama musí přizpůsobit právu, spíše než aby vytvářela vlastní zákony Boží zjevení nebylo sesláno ve zcela přístupné, srozumitelné a systematizované formě a bylo třeba několik století práce a úsilí islámských právníků (idžtihád), aby byl získán a formulován plný rozsah práva na základě jeho uznaných pramenů tak, aby toto právo mohlo být v praxi použito Od 10. století převažuje názor, že všichni muslimové jsou povinni následovat stanoviska některé z právních škol – princip taqlíd

Univerzálnost islámského práva Islámské právo směřuje k normativní úpravě všech myslitelných oblastí lidského chování, a to často do nejmenších podrobností Oproti západnímu pojetí práva nevymezuje pouze vztahy mezi lidmi navzájem, ale i vztahy člověka vůči Bohu ibádát - vztah člověka k Bohu mu‘ámalát - vztah člověka k člověku, potažmo člověka ke společnosti uqúbát - trestní právo

Charakter norem islámského práva Mnoho norem postrádá efektivní sankci nebo je sankcí pouze neplatnost toho kterého úkonu, případně je „sankce“ přenechána Bohu. Některé činy jsou navíc jen „doporučené“ nebo „zavrženíhodné“, bez podstatných právních důsledků Sankci může představovat i trest metafyzický Na rozdíl od sekulárního právního systému se v islámském právu vyskytuje i prvek odměny - jakožto reakce na žádoucí chování jednotlivce

Hodnocení lidských činů z náboženského hlediska fard – činy povinné dle Koránu, ať už individuálně (např. modlitba, půst) nebo kolektivně (džihád) - nesplnění je trestáno mandúb – činy doporučené na základě Prorokových výroků a jeho praxe (nesplnění není trestáno) mubáh – činy indiferentní (právo o nich mlčí) – nepřikázané ani nezakázané (sedět, spát) makrúh – činy zavrženíhodné, kterých je třeba se vyvarovat, byť nejsou explicitně zakázané nebo trestné (např. nedodržení přesného způsobu modlitby) harám (opakem je halal) – činy zakázané, tedy hříšné a trestné (požívání vepřového masa, pití alkoholu)

Princip personality a teritoriality v islámském právu Islámské právo jakožto právo určité náboženské skupiny vychází z principu personality, vztahuje se na všechny muslimy Jsou-li islámské moci podřízeni i nemuslimové, zejména křesťané a židé, vztahují se na ně buď zvláštní normy nebo jsou podřízeni jurisdikci vlastních soudů Teritoriální prvek má určitý význam – nelze např. trestně stíhat muslima za trestný čin spáchaný mimo území islámského státu

Právo šíitské a sunnitské Souvisí s prvním rozštěpením obce věřících (umma) nedlouho po Mohamedově smrti Spor se vedl o otázce nástupnictví v čele obce – zda jím má být člověk volený (sunnité) nebo nástupnictví náleží nejbližšímu rodinnému příslušníkovi z Prorokovy rodiny (šíité) Šíité dnes tvoří asi 10% z celkového počtu muslimů (Írán, Irák, Bahrajn, Ázerbajdžán)

Právní školy Dalším projevem plurality v rámci islámského práva je existence právních škol Do současné doby se uchovaly pouze čtyři sunitské – škola hanafíjská, málikovská, šáfiovská a hanbalovská a tři šíitské - isna ašaríjovci, ismajlijovci a zajdíjovci Rozdíly mezi jednotlivými školami i nejednotnost názorů uvnitř jich samotných mají původ jednak v uplatňování svobodného úsudku jednotlivých učenců (zvláště v raných vývojových stadiích), dále v místním zvykovém právu a lokálních právních tradicích a doktrínách, významné jsou také rozdílné metody práce s prameny práva

Islámské právo jako právo právníků Vzhledem množství právních norem zpracovávaných učenými právníky je islámské právo z velké části výsledkem práce právní vědy, nikoliv produktem činnosti zákonodárce Pro právnická pojednání je typická kazuističnost ve zpracovávání problémových otázek, zacházející někdy až do neuvěřitelných podrobností

Další rysy islámského práva Islámské právo postrádá členění na jednotlivé oblasti či kategorie práva Neexistuje dělení práva na soukromé a veřejné, hmotné a procesní, nebo na dílčí právní odvětví O islámském právu můžeme mluvit též jako o přirozeném právu zvláštního typu

Korán – charakteristika Korán je svatým písmem muslimů a obsahuje sbírku textů, které přednášel Mohamed v průběhu své prorocké činnosti Je rozdělen na 114 kapitol (súr) a asi 6200 veršů Přesný počet veršů závisí na počítání té které badatelské školy, pohybuje se mezi čísly 6204 až 6236 Obecněji se súry dělí na mekkánské a medínské - podle místa (období), kdy bylo Mohamedovi Zjevení sesláno Rozsahem textu odpovídá Korán zhruba křesťanskému Novému zákonu

Korán – obsah Korán jako celek nelze považovat za právní nebo ústavní dokument, jde spíše o návod k životu než o zákoník - pouze necelá desetina veršů se vztahuje k právním otázkám, zbytek se týká hlavně víry a morálky Právní ustanovení Koránu (obsažené ve zhruba 350 - 600 verších) řeší víceméně nahodile a většinou nesystematicky otázky, které se v průběhu Mohamedova prorockého působení objevily a bylo nutno je nějak rozhodnout

Korán – právní verše Jedná se např. o zákazy některých zavrženíhodných předislámských zvyků a praktik, jako je např. zabíjení novorozeňat ženského pohlaví, úrok, hazard či neomezená polygamie Dále jde o ustanovení upravující právní vztahy např. v oblasti dědického či rodinného práva, které „novelizují“ stávající zvykové právo Obecně však Korán aprobuje existující zvyky a právní instituty arabské společnosti a pouze vnáší určité změny, Někdy jde o inovace na dobu svého vzniku revoluční

Sunna a hadís Slovo hadís („novina“, „hovor“, „vyprávění“) označuje spíše konkrétní zprávu o činech a výrocích Proroka Mohameda a jeho Druhů, zatímco sunna je celým souborem těchto tradic nebo též právem, které je z hadísů odvozeno Hadís je nositelem a zdrojem sunny Šíité uznávají jenom ta podání, která se opírají o autoritu Alího a jeho potomků a stoupenců. Odmítají sunnitské sbírky hadísů a ve zvláštní úctě mají knihu údajných výroků Alího a další čtyři vlastní soubory tradic

Autorita sunny Autorita sunny je opřena o Korán, kde se hovoří o Prorokově úkolu učit Písmu a „moudrosti“ - „On je ten, jenž poslal mezi národy nevědomé posla z řad jejich, aby jim přednášel znamení Jeho, očistil je a Písmu a moudrosti je naučil, zatímco dříve žily v bludu zjevném.“(62:2) Ještě jednoznačnější je verš, který přikazuje muslimům poslušnost Bohu, Prorokovi a těm, kdo mají v komunitě autoritu. V případě sporu se pak mají obracet na Boha a jeho Posla – „Vy, kteří věříte! Poslouchejte Boha a poslouchejte posla a ty, kdož mezi vámi mají autoritu! A jste-li ve sporu o nějakou věc, předejte její rozhodnutí Bohu a poslu - jestliže věříte v Boha a v den soudný!“ (4:59)

Idžmá Idžmá je třetím hlavním pramenem islámského práva. Výraz idžmá lze přeložit jako „stanovit“, „rozhodnout“ nebo „shodnout se“ na něčem. Právnicky je pojem idžmá definován jako jednomyslná shoda mudžtahidů muslimské komunity v jakékoliv otázce, ohledně jejíhož řešení bylo dosaženo konsensu v období následujícím po smrti Proroka Muhammada. Dle některých učenců měl idžmá zahrnovat souhlas všech věřících, dle některých stačila i shoda názorů jedné generace ulamá z jediného teologického centra, převládla ale koncepce konsensu všech muslimských učenců.

Qijás Qijás je čtvrtým nejdůležitějším pramenem islámského práva. Je sice starší než idžmá, jeho význam je ale o něco menší. Slovo qijás překládáme jako „měřítko“, „vzor“, „analogie“, nebo též jako „měření“, „ověřování“ a obecně jako porovnávání ve významu naznačení rovnosti či podobnosti mezi dvěma věcmi, kdy jedna je brána jako kritérium pro hodnocení druhé. Technicky představuje qijás rozšíření významu normy šaríy na nový případ, který má s prvotní normou stejnou podstatu. Uchýlení se k analogii je ale přípustné pouze tehdy, nelze-li řešení nalézt v Koránu, sunně ani idžmá.

Idžtihád Idžtihád představuje v islámském právu osobní názor, resp. kvalifikované použití vlastního úsudku. Na jeho zapojení závisí nejen výklad primárních pramenů práva, ale jsou s ním úzce spjaty i ostatní prameny, resp. metody nalézání právních norem (idžmá, qijás). Prostřednictvím idžtihádu jsou primární i sekundární prameny navzájem propojeny v jeden celek, idžtihád zde působí jako prostředek k dosažení harmonie mezi Zjevením a rozumem. Zakázaný je idžtihád v případě, kdy by protiřečil zřejmým a jednoznačným normám Koránu nebo sunny. Laici jsou povinni následovat pohled kvalifikovaných učenců – není přípustné, aby samostatně interpretovali právo.

Fatva Fatva je forma nábožensko-právního prohlášení islámských duchovních, které zdůvodňuje či posvěcuje z náboženských pozic určité jednání či politiku. Všeobecným omylem je názor, že fatva znamená výzvu k fyzickému odstranění (zabití) nějaké osoby. To je jeden z krajních případů (např. roku 1989, když ajatolláh Chomejní vyhlásil fatvu nad spisovatelem Salmanem Rushdiem nebo egyptský duchovní Júsuf Kardáví, který v roce 2011 vyhlásil fatvu na Muammara Kaddáfího). Fatvy obsahují např. zákaz kouření, bojkot izraelského zboží, zákaz očkování dětí, atd. V sunitské větvi islámu je fatva je vnímána spíše jako doporučení, v šíitské může být považována za závazný imperativ.