Anotace Prezentace, která se zabývá měřením rychlosti Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí měřit a zpracovávat získané hodnoty dráhy a času Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, rychlost, dráha, čas Druh učebního materiálu Laboratorní práce Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 245,2 kB/září-2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
1. Laboratorní práce Třída: Jméno: Zadání: Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa. Úkol: Urči průměrnou rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa z naměřené dráhy a příslušného času. Pomůcky : měřící pásmo, stopky
Postup: 1. Změřím dráhu s = 100 m pomocí pásma. 2. Změřím čas t, za který proběhl tuto dráhu spolužák. 3. Výpočty dle tabulky. 4. Graf – seřazení družstev dle rychlostí. 5. Závěr
Tabulka č.1: název družstva Jméno s/m t/s v p / m/s Příklad výpočtu své průměrné rychlosti vp= ? m/s Výpočet aritmetického průměru rychlostí ve skupině: v pa = (v p1 + v p2 + v p3 ) / 3 = ? m/s
Tabulka č.2: seřazení družstev podle dosažených průměrných rychlostí v pa. Pořadí Název družstva v pa / m/s
Graf: Seřazení družstev podle rychlostí Měřítko os: pořadí …..mm, 1 m/s ……mm
Závěr: Zhodnocení práce a výsledků, chyby měření, průměrné hodnoty rychlostí…….…
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé tabulky a grafy žáci doplní vlastním měřením, pedagog vysvětlí postup. Žáci řeší zadanou laboratorní práci samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří získané výsledky měření.