Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309, Rakovník Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název DUM : VY_42_INOVACE_MAT_02_02 PředmětMATEMATIKA Tematický okruhSLOVNÍ ÚLOHY Klíčová slova:slovní úlohy, procenta Autor RNDr. Milena Knappová Rok vytvoření 2013Ročník učňovské obory, nástavbové studium Anotace: Materiál slouží k opakování učiva i při samostatné přípravě studentů na maturitní zkoušku. Metodický pokyn: Materiál slouží k opakování dané problematiky a k samostatné přípravě k maturitní zkoušce. Cílová skupina: studenti střední školy, 15 a více let.
Slovní úlohy s procenty RNDr. Milena Knappová Slovní úlohy, procenta
Obsah: Daň z úroku Cena výrobku s různou sazbou daně Zlevnění výrobku Postupné zlevnění a zdražení
Daň z úroku: obsah Eva má hotovost Kč a peněžní ústav jí nabízí roční termínovaný vklad s 3 % roční úrokovou mírou. Před vyzvednutím částky se z úroku odpočítává státem stanovená daň ve výši 15 %. Kolik korun bude z tohoto vkladu odvedeno na daních? Závěr: Na daních bude z tohoto vkladu odvedeno 1125 Kč.
Cena výrobku s různou sazbou daně: obsah Podle daňového sazebníku platného pro rok 2010 stál výrobek včetně 20% daně Kč. Kolik korun by stál, pokud by byl zatížen pouze 10% daní? Závěr: Výrobek by stál Kč.
Zlevnění výrobku: obsah Prohlédněte si následující dva příklady. Jsou stejné? 1.Výrobek byl zlevněn o 20 % a stojí nyní Kč. Jaká byla jeho původní cena? 2. Výrobek za Kč byl zlevněn o 20 %. Jaká je jeho cena po zlevnění? Řešení
obsah 1.Výrobek byl zlevněn o 20 % a nyní stojí Kč. Jaká byla jeho původní cena? 2.Výrobek za Kč byl zlevněn o 20 %. Jaká je jeho cena po zlevnění? Závěr: V příkladu 1 známe procentovou část a počítáme základ. Výsledek je Kč. V příkladu 2 známe základ a počítáme procentovou část. Výsledek je Kč.
Postupné zlevnění a zdražení : obsah Ve městě jsou dva prodejci sportovních potřeb, pan Hezký a pan Hodný. Oba měli v nabídce snowboard stejné značky, který prodávali za Kč. Pan Hezký se rozhodl, že snowboard o 5% zdraží, protože se však po zdražení špatně prodával, opět ho o 10% z nové ceny zlevnil. Pan Hodný tento snowboard nejprve o 5% zlevnil. Protože se však po zlevnění dobře prodával, rozhodl se, že ho o 10 % z nové ceny zdraží. Vyberte správnou možnost: a)po těchto cenových úpravách oba prodávají snowboard zase za stejnou cenu b)po těchto cenových úpravách je lacinější snowboard pana Hezkého c)po těchto cenových úpravách je lacinější snowboard pana Hodného Řešení
Závěr: Vidíte sami. Dobře by udělali ti z vás, kteří by se po všech cenových úpravách vydali pro snowboard k panu Hezkému. Ušetřili by 900 Kč.
Použité materiály: Vlastní archiv autorky. Materiál je určen pro bezplatné používání při výuce a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Obrazový materiál je vytvořen v programech Cabri II Plus, Inkscape a GIMP. Soubor vzorových úloh: