Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, Projekt je financován Evroským sociálním fondem a rozpočtem ČR
Cíle šetření Vycházely z cílů projektu Kurikulum S zaměřeného na plošnou podporu zavádění ŠVP - poskytnout komplexní pohled a vytipovat školy - příklady dobré praxe Cíle: Zmapovat spolupráci škol se sociálními partnery v jednotlivých etapách tvorby a realizace ŠVP zkušenosti s navazováním sociálních partnerství, s tvorbou ŠVP a realizací výuky podle ŠVP Zmapovat změny v rozvoji spolupráce škol a sociálních partnerů Zjistit, k jakým změnám ve vzdělávací nabídce a ŠVP došlo na základě připomínek sociálních partnerů
Metodika šetření Kvantitativní dotazníkové šetření – realizováno v průběhu r (sběr dat duben 2010) Předmětem šetření školy, které mají zkušenosti s tvorbou ŠVP a zároveň jim nebyla poskytnuta individuální pomoc v předchozím projektu Pilot S Charakter spolupráce škol a sociálních partnerů může být ovlivněn oborem, ve kterém je realizována vybrány tzv. „skupinově čisté školy“ (ekonomické, službové, technické, zemědělské) specifika spolupráce a „oborově pestré“ Osloveno 456 škol, 300 odpovědí (66 % návratnost)
Jaká byla kritéria výběru sociálních partnerů? Nejčastěji školy navazovaly na tradiční vazby
Kritéria výběru sociálních partnerů – podle oborového zaměření Některá kritéria výběru sociálních partnerů se lišila podle oborového zaměření škol U všech škol bez rozdílu oborového zaměření byly nejpodstatnější tradiční vazby a osobní kontakty Školy s technickými obory častěji vybíraly soc. partnery i podle dalších kritérií: Firmy, které zaměstnávají absolventy Přístup firmy k žákům Technické zabezpečení Důležitost firmy v regionu
Problémy škol při navazování spolupráce se sociálními partnery Obory služeb a ekonomické obory
Spolupráce při vlastním zpracování ŠVP
Jaké úpravy ŠVP byly realizovány na základě připomínek sociálních partnerů? Požadavky na příliš úzkou specializaci, vysoké hodinové dotace pro některé předměty,…
Jak se změnila spolupráce se sociálními partnery? Počty spolupracujících firem rostly zejména u technických a zemědělských oborů
Podpora zaměstnavatelů při realizaci ŠVP - porovnání předpokladu a spolupráce Podpora odborné kvality učitelů zaměstnavateli předpokládáno dle ŠVP:
Důležitost zapojení soc. partnerů do tvorby a realizace ŠVP - podle názoru škol
Jak snadno školy navazovaly vztahy se soc. partnery při tvorbě ŠVP? Podpora odborné kvality učitelů zaměstnavateli předpokládáno dle ŠVP:
Závěry šetření Odborné školy považují spolupráci se sociálními partnery za důležitou – nejdůležitějšími sociálními partnery jsou zaměstnavatelé, rady školy, ÚP a zřizovatelé. Sociální partneři svými připomínkami a podněty ovlivňují vzdělávací nabídku škol – téměř 2/3 škol provedlo změny ve vzdělávací nabídce, asi 45 % zavedlo nový předmět. Rozšíření nebo zkvalitnění spolupráce se sociálními partnery uvádí přibližně 60 % škol Největší rozvoj spolupráce uvádějí školy s technickými a zemědělskými obory
Děkuji za pozornost Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.