Tereza Kazdová Helena Pospíšilová Inzertní oznámení Tereza Kazdová Helena Pospíšilová
Historie inzerátu Historie inzerátu začala v první polovině 17. století Souvislost se vznikem prvních novin Dodnes jsou inzeráty jedním z nejvýraznějších a nejužitečnějších způsobů ovlivňujících zákazníka
Inzerát Z celkového balíku peněz vydaných na reklamu tvoří náklady na inzerci rozhodující podíl, protože: Relativně nízká cenová dostupnost Můžeme snadno zasáhnout cílovou skupinu výběrem vhodného média Velké množství čtenářů Trvalost v čase, možnost vrátit se k textu inzerátu Sděluje relativně velké množství informací Snadný kontakt se zákazníkem Obrovský reklamní potenciál
Rozhodující faktory pro inzerát Výběr vhodného média Způsob propojení inzerce s jinými reklamními prostředky Harmonogram otištění inzerátu
Jak uspět s inzerátem Základním předpokladem je získat: A) nové zákazníky - co nejlépe odůvodnit, proč si zrovna tento výrobek nebo službu koupit B) zvýšit objem obchodu – umístit inzerát do vhodných médií V obou případech je však nutné se zákazníkem komunikovat. Inzerát musí upoutat a dát najevo čtenářům že je určen přímo pro ně.
Kde inzerovat V novinách V časopisech > cenově dostupné, denně čtené Na Internetu – hodně navštěvované, člověk se může orientovat na to, co přesně potřebuje Na Billboardech Na teletextu Na veřejných prostranstvích, atd.
Jak psát inzerát Musíme mít jasno, co chceme říct Z nejvýraznějších vlastností nabízeného produktu vytvoříme argumenty a jeden zvolíme za hlavní Musíme respektovat způsoby uvažování čtenářů, zájmy, přání, potřeby či problémy cílových skupin Vzhledem k tomu, že inzerát je neoddělitelně spojen se svým médiem a způsobem jeho distribuce, musíme vhodně přizpůsobit obsah charakteru a stylu daného média
Firma Karel Novák dodává radiátory pro každou domácnost Bližší informace Tel: 2453 760 123 Zelená 54, Praha 8, 110 00
4 základní části inzerátu Titulek (obrázek, fotografie) Hlavní text Závěr inzerátu, výzva k akci, firemní logo Kontaktní údaje (kupon)
1) Titulek Význam titulku je upoutat pozornost Uvádí daný text inzerátu = vlastní inzerát shrnutý do několika málo slov Ze statistik vyplívá, že je 5X čtenější než samostatný text inzerátu Z 90 % pokud titulek nezaujme čtenáře, inzerát je neúspěšný Titulek nemusí nutně utkvět v paměti, ale hlavně si ho musí čtenář všimnout
Jak vytvořit dobrý titulek Už z titulku musí být jasně patrné, o čem inzerát pojednává Nejde jen o informaci, ale o to jak je zformulovaná, aby přesvědčila – ARGUMENT Měl by být originální Vzbudit zvědavost Délka titulku není podstatná Snaha o přímé oslovení čtenářů
Titulek a obrázek Obrázek, kresby, fotografie, atd. pomáhají k upoutání pozornosti čtenáře Poutavost inzerátu zvyšuje tématické propojení obrázku a titulku Osvědčené tématické směry obrázků: Pracovníci při práci Před a po (výsledky použití vašeho výrobku) Výrobek při použití Výsledky které váš výrobek přináší Účinek dlouhodobého používání na kvalitu výrobku Grafy znázorňující růst zakázek, účinnost, ekonomičnost, atd.
Slogan jako titulek Slogan není totéž co titulek Slogan může převzít funkci titulku a přitom si zachovat i svoji vlastní funkci Důležité napsat slogan, který zaujme Nejlépe krátký, poutavý, snadno zapomatovatelný a hlavně vystihující slogan
Název firmy v titulku Název firmy může být v kterékoliv části inzerátu Největší význam má v titulku Orientuje čtenáře hned od začátku na předmět nabídky Důležité zvolit správnou velikost a styl
2) Hlavní text Je vlastní text inzerátu – hlavní myšlenkou je navázat na titulek a vysvětlit jeho jádro ve větším detailu, čtenář musí získat pocit, že inzerovaná „věc“ je pro něj skutečně zajímavá Anglicky se mu říká také Body Copy -> typy: s odrážkami – rychlý přístup k informacím, šetří místo vyprávěcí – náročnější na místo, více zaujmou, udrží pozornost obrázkový – minimum textu Inzerát by měl vyprávět určitý příběh a stále držet čtenářovu pozornost Poplatky za inzerát jsou účtovány podle velikosti plochy inzerátu
3) Závěr inzerátu Pozornost čtenáře se nejvíce soustřeďuje na začátek inzerátu, na druhém místě však na jeho závěr Závěr inzerátu přichází na řadu jako poslední a proto také nejvíce utkví v paměti Dobré v závěru použít tu nejpodstatnější informaci, hlavní argument, výzvu, apel V závěru inzerátu je dobré umístit firemní logo, slogan, který inzerát sjednocuje s dalšími reklamními prostředky dané reklamní kampaně
4) Kontaktní údaje Adresa Telefon Fax E-mail, … aby čtenář měl možnost si tyto údaje opsat, vystřihnout, …
Při rozhodování jaký zvolit druh inzerátu, zvažujeme velmi pečlivě tři faktory: Předmět nabídky Cílovou skupinu Typ média, ve kterém bude otištěn
Typy inzerátu 1. Převládá obraz nad textem - určeny k propagaci značky, k připomínání značky a budování její image informace jsou potlačeny ve prospěch vizuální atraktivnosti hodí se do obrázkových časopisů 2. Převládá text nad obrazem větší množství informací o produktu bývají racionálnější hlavně v denním tisku, odborných časopisech
Psaní inzerátu Lineární postup Druhý postup
Lineární postup Informace jsou uváděny postupně, za sebou v pořadí, které určoval autor Drží se kontinuální linie Inzeráty působí usedle Čtenář může mít pocit, že je příliš veden Vhodné pro inzeráty určené konzervativním starším čtenářům
Druhý postup Informace nemají předem určené pořadí Informace jsou recipientovi předloženy naráz, celostně a je na něm v jakém pořadí je bude vnímat Působí dynamicky Čtenář má při čtení pocit volnosti Nevýhodou jistá povrchnost Vhodné pro propagování zboží rychlé spotřeby, módní a zbytné výrobky a výrobky ve slevě
Kupony Umožňují přímý kontakt se spotřebitelem Obsahem kuponu může být otázka, formulář, dotazník Jde tedy o zpětnou vazbu v komunikaci mezi subjektem reklamy a zákazníkem
Inzertní seriály Jeden inzerát rozdělený na několik částí, které jsou zveřejňovány postupně v intervalech za sebou Poměrně velká účinnost Inzeráty musí být ve stejném listu, musí zachovat stejnou formu