Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Investice do lidského kapitálu dle šetření CzechInvestu: Náklady na získání a tříměsíční adaptaci nového zaměstnance například na pozici výkonného pracovníka se pohybují kolem ,-Kč. U manažera střední úrovně v podnikové sféře jde o částku pohybující se kolem ,-Kč. (údaje za rok 2009)
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 Celková výše nákladů na podnikové vzdělávání5,09 mld. Kč (11mld. Kč) Podíl nákladů na vzdělávání z ceny práce (0,9 % v roce 1994; EU 1,6 %)1,13 % Náklady na jednoho účastníka5 239 Kč Jednicové náklady/výuková hodina208 Kč Příjmy podniků ze vzdělávání (2 %) 57 mil. Kč
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 Struktura nákladů podle odvětví: Výroba a rozvoj plynu, vody, elektřiny 1 mld. Kč Peněžnictví a pojišťovnictví 756 mil. Kč Textilní, oděvní, kožedělný průmysl 62 mil. Kč Dřevozpracující, nábytkářský prům. 44 mil. Kč Pohostinství, ubytování33 mil. Kč
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 NĚJAKÉ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ SE ZÚČASTNILO 41 % PRAC. INTERNÍ PODÍL VZDĚLÁVÁNÍ 50,6 % Na trhu mají dodavatelé toto postavení: Soukromé (tržní) vzdělávací instituce44 % Neziskové organizace30 % Dodavatelé strojů, zařízení, software12 % Podíl VŠ 3,7 % Podíl vzdělávání na obratu firem nezjišťován země OECD4-5 % Výtěžnost investic do vzdělávání: Horalíková: 1 USD v USA přináší výnos 3 USD.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. PRŮZKUM POTŘEB ORGANIZAČNÍHO A OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE PRACOVNÍKŮ V ČR (ATKM1999) Roční výdaje na podnikové vzdělávání Průměr na jednoho zaměstnance3 141 Kč (čím větší počet SS a VS, tím vyšší výdaje) Srovnání trendů CVTS (Eurostat a ČSÚ-1999) přes 5 tisíc Kč MPVS náklad na jednoho účastníka rekvalifikace přes 10 tisíc Kč
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. PRICE-WATERHOUSE COOPERS 1999 ČR - ZÁPADNÍ EVROPA 40 % respondentů se domnívá, že u VŠ nejsou znalosti a dovednosti horší než v EU chybí větší znalosti cizích jazyků 25 % nejsou podstatné rozdíly u VŠ a SŠ u SŠ kromě cizích jazyků chybí: PC dovednosti, schopnost řešit problémy Vyučení 30 %se domnívá, že nejsou rozdíly se středoškoláky 70 % vnímá tyto rozdíly: znalost cizích jazyků, ochota k flexibilitě (prací přesčas), spolehlivost a přesnost, poctivost, čestnost a loajalita, PC dovednosti
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější zaměření odborného vzdělávání ČSÚ 2005 ochrana životního prostředí bezpečnost při práci výuka cizích jazyků odborné vzdělávání podle specifik firem (logistika, vedení, pracovního kolektivu) technické kurzy (např. svářečský) osobnostní rozvoj, pracovní prostředí obchod a marketing finance, účetnictví práce s výpočetní technikou osobní služby, ochrana majetku
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. České firmy investují ročně do vzdělávání 6,7 miliard Kč (CVTS ,09 mld. včetně mimopodnikové sféry) 70% firem vzdělávání zajišťuje 30% nikoliv Proč firmy vzdělávání neposkytují? dostatek kvalifikovaných sil dosavadní V a D vyhovují požadavkům tzv. náklady ušlé příležitosti Český statistický úřad 2005