Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ A PERSONALISTIKA Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ A PERSONALISTIKA Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc."— Transkript prezentace:

1 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ A PERSONALISTIKA Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

2 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

3 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. „Americké pracovní síly mají stále méně kvalifikovaných lidí. Budou-li pokračovat současné demografické a ekonomické trendy, americké podniky budou najímat ročně milion nových pracovníků, kteří neumějí číst, psát a počítat. Naučit je to a absorbovat s tím spojené náklady na produktivitu bude americký průmysl stát 25 miliard dolarů ročně, pokud tato situace bude pokračovat" David Kearns, dřívější předseda a výkonný ředitel, Xerox

4 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Reichovy kategorie pracovních sil (1) Rutinní výrobní služby Výroba na montážní lince: krátké opakující se úkoly Rutinní dohled nižších a středních manažerů, mistrů a vedoucích kanceláří Běžné role v informační éře Role nesouvisející s určitou zemí Kritériem pro přemístění jsou jen mzdové náklady

5 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Výstupy z Harvardského modelu Commitment (oddanost, angažovanost) Congruence (shoda) Competence (schopnost, kompetence) Cost effectiveness (nákladová efektivnost) "zahrnuje všechny aktivity ovlivňující chování jednotlivců v jejich úsilí formulovat a naplňovat strategické potřeby podniku„ (Schuler, 1992).

6 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Reichovy kategorie pracovních sil (2) Služby poskytované osobám Jednoduché opakující se úkoly vyžadující malý výcvik Příklady: prodavači, kadeřníci, číšníci, uklízeči Práci je třeba udělat v místě spotřebitele Strach jen z nízkých mezd přistěhovalců Jsou ohroženy komputerizací pracovních míst Silně závislé na majetnosti místních spotřebitelů

7 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Reichovy kategorie pracovních sil (3) Matematicko-analytické služby Vyžadují se dovednosti v identifikaci a řešení problémů Příklady: vědci, výzkumníci, inženýři, poradci, manažeři, architekti, hudebníci Pracovní činnost vyžaduje vyšší úroveň vzdělání a přidává výrobnímu procesu hodnotu Práce není vázána k určitému místu Soutěžení o rozvoj dovedností, nejen o mzdové náklad

8 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Lidské zdroje ČR - SWOT Silné stránky relativně vysoká úroveň vzdělání PS rovnoměrná dostupnost základních a středních škol vysoká míra ekonomické aktivity obyvatelstva aktivní státní politika zaměstnanosti Slabé stánky pokles poptávky po PS, rychlý růst nezaměstnanosti nižší podíl výdajů na školství na HDP nedostatečná vazba vzdělávacího systému na trh práce nízký podíl sociálních partnerů na odborném a dalším vzdělávání nízký podíl státu na výzkumu a vývoji, nízká účast VŠ v této oblasti

9 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Lidské zdroje ČR - SWOT Příležitosti realizace národního plánu zaměstnanosti pokračující procesy transformace a modernizace vzdělávací soustavy rozšiřování přístupu ke vzdělávání, zavedení nepřímých nástrojů podpory vzdělávání podle principů EU Hrozby pokračování ekonomické recese, zvláště v tzv. postižených regionech, prohlubování rozdílů přetrvávající relativně nízký podíl výdajů na školství na HDP pokračující malá koordinovanost a nízká účast sociálních partnerů na modernizaci vzdělávací soustavy pokračující zaostávání za vyspělými zeměmi ve vzdělávání

10 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 2. VÝKONOST, KOMPETENCE A GRAMOTNOST PRACOVNÍKŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

11 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Model pracovní výkonnosti člověka

12 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Výkon zaměstnance

13 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Motivátory k pracovnímu výkonu

14 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. VÝCHODISKA FORMOVÁNÍ LIDSKÉHO KAPITÁLU Typy edukace VzděláváníZážitková pedagogika Další vzděláváníE-learning GramotnostSupervize UčeníOsvěta KvalifikaceKoučování KompetenceSuperlearning PoradenstvíSugestopedagogika Emoční inteligence

15 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Měření lidského kapitálu Organizace pro mezinárodní spolupráci a rozvoj (OECD) PISA - Programme por Producing Indicators on Student Achievement zkoumání úrovně znalostí 15-ti letých žáků v matematice, přírodovědných předmětech a čtenářské gramotnosti mezipředmětové dovednosti srovnání výsledků s investicemi do vzdělávání na 1 žáka v přepočtu parity kupní síly v USD

16 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. D. MERTENS: KONCEPT KLÍČOVÝCH KVALIFIKACÍ (50. léta R. Dahrendorf: extrafunkcionální dovednosti) KLÍČOVÉ KVALIFIKACE teorie zkoumá hospodářskou oblast (odborné vzdělávání) vzdělávání orientované na projekt a přenos (transfer) ZPROSTŘEDKOVÁNÍ ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (JIŽ NESTAČÍ) SAMOSTATNĚ JEDNAJÍCÍ, tj. PLÁNUJÍCÍ, VYKONÁVAJÍCÍ A KONTROLUJÍCÍ PRACOVNÍK REAKCE NA ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ, SPOLEČNOSTI (INFORMAČNÍ SPOLEČNOST, SPOLEČNOST VĚDĚNÍ)

17 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. D. MERTENS rozlišuje čtyři základní formy klíčových kvalifikací: 1.ZÁKLADNÍ KVALIFIKACE Schopnost obecné povahy, které lze využít v nejrůznějších situacích. Patří sem např.: schopnost logicky myslet, řešit problémy, kooperovat atp. 2.HORIZONTÁLNÍ KVALIFIKACE Schopnosti, které umožňují rozšiřovat vlastní obzor, horizont – tedy takové schopnosti, které nám umožňují samostatně si opatřovat informace. Patří k nim schopnost pracovat samostatně v knihovně, informačním středisku, používat nezbytné příručky atd.

18 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. KOORDINAČNÍ PRVKY (ŠÍŘKOVÉ) Schopnosti, které často využíváme v zaměstnání a které se vyskytují jako praktické požadavky. Patří sem např. znalost určité měřicí techniky, údržba zařízení, znalost předpisů o bezpečnosti práce atd. 4. FAKTORY ZÍSKÁVÁNÍ (VINTAGE FAKTORY) Schopnosti, které pomáhají překonávat rozpory vyplývající z velkých rozdílů mezi vlastními vědomostmi, případně vlastními vědomostmi a vědomostmi jiných, tedy také mezi generacemi. Jde např. o různý způsob práce s počítačem a jeho využívání, chování a vztahy k jinému pohlaví, odlišné chápání doby a ekologické vědomí.

19 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Marco Siegrist Klíčové kompetence

20 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. KOMPETENCE, JEJÍŽ VÝZNAM POROSTE 1.Schopnost týmové práce. 2.Ochota učit se a dále se vzdělávat. 3.Zdatnost v práci s informacemi. 4.Znalost cizích jazyků. 5.Adaptabilita. 6.Komunikační schopnosti. 7.Analytické a koncepční myšlení.

21 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. TYPY FUNKČNÍ GRAMOTNOSTI 1.Literární – schopnost nalézt a porozumět informaci z textu. 2.Dokumentová – schopnost potřebná k vyhledání a využití přesně vymezené informace obsažené v nějakém dokumentu. 3.Numerická – dovednost manipulovat s čísly aplikovat operace na údaje obsažené v různě složitých materiálech (grafy, tabulky…). 4.Celková – je výsledkem všech těchto tří složek.

22 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. GRAMOTNOST Vzdělání a funkční gramotnost není totéž! Funkční gramotnost = schopnost aktivně se participovat na světě informací. Funkční gramotnost ovlivňuje životní šance lidí v moderní společnosti.

23 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. POŽADAVKY NA DOVEDNOSTI ČLOVĚKA I 1.Sociální gramotnost Tedy umění spolupracovat, reflexi a sebereflexi postavení ve společnosti. 2. Občanskou gramotnost Schopnost jednání s úřady ve věcech, které souvisí se zaměstnáním, a vůbec ve věcech, které člověk potřebuje k běžnému životu. 3.Literární gramotnost Schopnost pracovat s informacemi, rozumět jim a umět formulovat.

24 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. POŽADAVKY NA DOVEDNOSTI ČLOVĚKA II 4.Schopnost umět komunikovat nejméně v jednom cizím jazyce. 5.Počítačovou gramotnost Schopnost pracovat s moderními informačními technologiemi. Ludvík Vaculík: Poznat, co k životu nepotřebuji a obejít se bez toho. Rozeznat lidi dobré a špatné a těm druhým se vyhýbat.

25 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 3. STRATEGIE FIRMY, KOMPETENCE FIRMY, FIREMNÍ KULTURA A ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

26 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Obsah pojmu Obchodní strategie a funkcionální strategie podniku podle prof. Gumpina (60.léta) Obchodn í strategie Funkcion á ln í strategie Marketingov á strategie Jak é postaven í m á podnik á n í na trhu v souhrnu dos á hnout, jak é postupy maj í být použity, aby bylo tohoto postaven í dosaženo? Finančn í strategie Jakých finančn í ch c í lů m á být dosaženo a jakými postupy? Person á ln í a soci á ln í strategie: O jak é podniky usiluje podniku pro svůj person á l, a jak bude vystupovat na veřejnosti? Tržní cíle: Jak velký má být obrat? Jaký má být podíl na trhu? Jak se budeme chovat ve vztahu ke konkurenci? Výrobní cíle: Jak bude organizovaná výroba Jaký vzhled budou mít naše výrobky? Jak budou naše výrobky dále rozvíjeny a zdokonalovány? Z á kladn í strategie podniku

27 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hierarchie kompetencí firmy Zákazník Procesuální kompetence Nabídková kompetence Základní kompetence

28 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. SIEMENS s.r.o. Základní kompetence Nabídková kompetence Procesuální kompetence Černá skříňka (zákazník) Reakce zákazníka (kupní chování) ano/ ne Vstupy Výstupy

29 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Struktura procesuálních kompetencí firmy

30 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Mercedez – Benz výroba karoserií kvalitní management prestiž společenský status BMWvýroba motorů motory, elektronika dynamické vozy potěšení z jízdy Canon optika, chemikálie, přesná mechanika miniaturizace kompaktnost, disponibilní kazety nízká cena za kopírování Sonyinovace, výrobaminiaturizace kompaktnost úroveň technologie více prostoru, vysoká funkčnost IBMmarketingkvalita servisuprůmyslový standard vysoký výkon

31 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady kompetencí světových firem Firma Základní kompetence Nabídkové kompetence Výhoda nabídky Výhoda zákazníka Microsoft software, marketing, sociální kompetence integrace softwaru a informací standardní software snadné používání Hewlett – Packard diagnostika monitoring kontrola Integrace know- how pro komunikaci a tisk vysoký výkon operace s daty a kontrola dat Motorola bezdrátová komunikace know- how pro satelitní komunikace mobilní komunikace snadno dostupné zboží Southwest Airlines letová logistika letová efektivita: krátká doba obratu časté letyúspora času Wal – Mart dopravaefektivita v logistice ceny produktů rychlé doplnění zboží kratší doba nákupu úspora peněz

32 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera I. (zjednodušeno) Podniková kultura zaměřená na vnitřní procesy Klanová kulturaHierarchická kulturaSprávní kultura  rodinné vztahy  tradice  konsenzus jako hodnota  spoluúčast  formalizované vztahy  efektivita jako hodnota  závazná pravidla  koordinace aktivit  přizpůsobení vnější situaci  jistoty jako hodnota  bezpečnost  vysoká úroveň byrokracie Orientace na osobyOrientace na kontroluOrientace na stabilitu

33 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera II. (zjednodušeno) Podnikové kultury na pozici trhu Spontánní kulturaProdejní kulturaTržní kultura  dynamika, kreativita, podnikavost  inovace jako hodnota  vlastní iniciativa, styl vedení  rizika při změnách  intenzivní komunikace  kooperace  objemy prodeje jako hodnota  kolektivnost vedení  soutěživost, úspěšnost  výsledky práce jako hodnota  mentalita vítěze, styl vedení  agresivnost Orientace na růstOrientace na odbytOrientace na trh

34 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera III. (zjednodušeno) Podnikové kultury zaměřené na finanční toky Spekulativní kulturaInvestiční kultura  soustředěná komunikace  individualizmus  množství peněz jako hodnota  egoizmus  odborná způsobilost  vytrvalost  cit pro příležitost obchodu  odolnost Orientace na vydělávání penězOrientace na rozvoj, vývoj

35 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Typologie podnikových kultur Quina, Camerona a Fatzera IV. (zjednodušeno) Podniková kultura učící se organizace Podniková kultura učící se organizace se vyznačuje těmito znaky:  integrace práce a učení  inovační, tvůrčí a dynamický charakter  mobilizace lidského potenciálu  trvalé vysoké hospodářské výsledky Orientace na učení

36 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Souvislosti mezi podnikovou strategií a ŘLZ Zdroj:Zdroj: Shedden, W. L. Management Development Context and Strategies. Aldershot, Gower, 2010, s. 11

37 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Možné dopady finanční krize na lidské zdroje Růst české ekonomiky bude několik let nízký V podnikové sféře dojde k omezování výroby a služeb (zeštíhlování a fuze) Podniky budou také snižovat rozsahy týdenní pracovní doby a poskytovat náhrady mzdy (nejméně 60%) Odbory se soustředí na boj o pracovní místa oproti boji za vyšší mzdy

38 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější opatření firem v České republice v důsledku globální recese Zdroj: Hewitt Associates, 2009, s. 3 38 Počet společnostíProcento Změny v oblasti peněžního odměňování/ snižování mezd 15163,2% Zrušení/ omezení zaměstnaneckých výhod a benefitů 4016,7% Omezení tréninků a vzdělávání11246,9% Pozastavení náboru zaměstnanců15163,2% Zkrácený pracovní čas/ zkrácený pracovní týden 5322,2% Neplacené volno/ dočasné zastavení činnosti 14 5,9% Propouštění zaměstnanců10845,2% Jiné 20 8,4%

39 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 4. HLAVNÍ PERSONÁLNÍ ČINNOSTI Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

40 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Vztah strategie firmy a operativního managementu Zdroj: O’Neill, Ch., Mowl, J. Managing. PEL, Edinburgh, 2010, s. 27

41 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Pět důležitých oblastí Řízení lidských zdrojů (ŘLZ) ŘLZ V. Zaměstnan ecké vztahy I. Strategie a organizace II. Zabezpečení a formování LZ III. Rozvoj a vzdělávání IV. Odměňování

42 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Funkce personálního oddělení

43 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Analýza pracovního místa

44 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Externí získávání personálu

45 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Interní získávání personálu

46 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Jak správně rozumět inzerátu Požadujeme SŠ/VŠ vzdělání: Má přednost vysokoškolák Týmový hráč: O svoje nápady se budete muset dělit. Základní znalost angličtiny: Pokud umíte počítat do deseti a pozdravit, máte vyhráno. Obchodní duch: Měli byste být schopni vymámit z jalové krávy tele. Vysoké pracovní nasazení: Budete dělat přesčasy.

47 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Jak správně rozumět inzerátu Nabízíme: Motivační finanční ohodnocení + bonusy: Firma vám zpočátku nabídne nízký plat a naslibuje horentní bonusy. Práci v dynamicky se rozvíjejícím kolektivu: Každou chvíli někoho vyhodí a jiného přijmou. Zaměstnanecké výhody: Mohou to být stravenky, týden dovolené navíc, mobilní telefon, ale také třeba jenom zaplacené daně, sociální a zdravotní pojištění a stůl v kanceláři

48 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Fáze personálního výběru

49 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Personální portfolio podniku

50 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Řízení profesní kariéry

51 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Postavení hodnocení v řízení lidských zdrojů

52 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Přínosy hodnocení zaměstnanců 1 Přínosy pro firmu: Identifikace „zlatého jádra“, personálních rezerv Zpětná vazba o problémech, klimatu, možnostech zlepšení Podklady pro personální plánování Motivace zaměstnanců Zlepšení komunikace

53 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Přínosy hodnocení zaměstnanců 2 Přínosy pro hodnoceného: Zpětná vazba k vlastní práci Participace na stanovování úkolů, na vzdělávání Příležitost k dialogu Návrhy na zlepšení

54 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Přínosy hodnocení zaměstnanců 3 Přínosy pro hodnotitele: Příležitost pro stanovení úkolů a cílů Vyhodnocení úkolů a cílů Zpětná vazba na způsob řízení Informace, komunikace

55 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Návod na vazbu pracovního hodnocení pro odměňování pracovníků

56 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hodnocení 360° móda nebo přirozený vývoj? V personálním managementu se zavádí pojmy zaměstnanecký (znalostní) kapitál, informační kapitál a zákaznický kapitál Vzrůstá význam tzv. emocionální inteligence, kdy pracovníci dokáží sami sebe motivovat, ovlivňovat kvalitu svého myšlení, navazovat vztahy s druhými lidmi v týmové spolupráci Emoce ovlivňují pracovní výkon

57 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Role a význam SEBEHODNOCENÍ Příprava na vlastní hodnotící pohovor formou sebehodnocení je významná pro jeho průběh. Doporučuje se pro sebehodnocení použít stejné formuláře, které používá hodnocení (usnadňuje průběh rozhovoru, dává podněty ke zlepšování práce…). Systematické a pravidelné sebehodnocení ve firmě má za následek výrazně se zlepšující vnitrofiremní komunikace. Význam sebehodnocení roste, patří mezi nástroje rozvoje odpovědnosti zaměstnanců.

58 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hodnotící pohovor a jeho fáze 1.Příprava pohovoru atmosféra, cíle, výsledky, podmínky, pravomoce, vztahy, sebevzdělávání 2.Průběh pohovoru umění naslouchat, klást otázky, podpora hodnoceného, rekapitulace, respekt k osobnosti, pochopení

59 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Hodnotící pohovor a jeho fáze 3.Výsledek pohovoru  hodnocení výsledků,  vzájemná dohoda o cílech a činnosti,  vzájemná dohoda o podpoře a pravomoci,  plán osobního rozvoje,  posílení pracovní motivace

60 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Vedení hodnotících rozhovorů Pro každého pracovníka je rozhovor důležitým prostředkem řízení V rozhovoru se odráží osobnost nadřízeného a jeho způsob vytváření kontaktu s podřízenými Rozhovor by měl respektovat prvky komunikačního procesu (resp. věcné a vztahové úrovně komunikace) Průběh rozhovoru určují osobnosti jeho účastníků, na úspěšné vedení rozhovorů neexistují žádné zaručené návody

61 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Otázky kladené v souvislosti s hodnotícím rozhovorem Jak začnu projednávat hodnocení s pracovníkem? Jak budu diskutovat o neuspokojivých pracovních výsledcích? Jak dokážu, aby hodnocený při rozhovoru mluvil bez obav a na rovinu? Jak hodnotící rozhovor uzavřu?

62 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Zásady komunikace v hodnotícím rozhovoru Raději popisovat než odsuzovat Raději reagovat rovnocenně Raději získat spoluúčast podřízených než být autoritativní Raději být otevřený k novým názorům, než být dogmatický

63 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Chyby při hodnocení 1  Každé hodnocení je vždy zatíženo subjektivitou; subjektivně nelze úplně předejít, lze ji však omezit  Nejčastější chyby při pracovním hodnocení: shovívavost a přehnaná přísnost zevšeobecňování sympatie a antipatie chybějící diferenciace ovlivnění náladou barvení na růžovo nebo černo

64 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Chyby při hodnocení 2 Jen znalost chyb při hodnocení nám umožní se jim vyhnout posbírejte co možná nejvíce informací s dostatečnou vypovídací hodnotou promluvte si o Vašem úsudku s kolegou držte se OK systému, ale nevyhýbejte se uvedení případných nedostatků  Znalost sama sebe pomáhá předcházet chybám  Hodnocení musí odpovídat požadavkům pracoviště, pracovní pozici, musí být základem pro další podpůrná opatření

65 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 5. NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ, CZ NACE A NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

66 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)

67 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc.

68 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Důvody pro zavedení NSP Rostou požadavky na lidský kapitál a jeho kvalitu. Vzdělávací soustava není dostatečně přizpůsobena potřebám zaměstnavatelů. Současný systém financování škol není optimálně nastaven (preference kvantity před kvalitou). Máme nedostatek zaměstnanců v určitých profesích  ohrožení konkurenceschopnosti a podnikání zaměstnavatelů. Proto sázíme na cestu dalšího profesního vzdělávání, schopnou operativně řešit disproporce na trhu práce.

69 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Aktuální katalog prací vytvořený zaměstnavateli a komunikační nástroj pro všechny aktéry trhu práce – jednotné zadání. Nástroj pro strategické řízení lidských zdrojů ve firmách. Národní soustava povolání představuje

70 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Definici poptávky (informace pro Úřad práce ČR a agentury práce). Podrobné informace pro Národní soustavu kvalifikací a tvorbu kvalifikačních standardů odpovídajících požadavkům trhu práce. Inspiraci pro zefektivnění personální práce. Národní soustava povolání přináší

71 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Kompetenční model NSP Základním prvkem jsou - kompetence Kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností a postojů umožňující pracovní uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce. Vlastnosti kompetencí: musí být sledovatelné musí být měřitelné / hodnotitelné musí být trénovatelné / přístupné změně a rozvoji 71

72 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady činností dle NSP POVOLÁNÍTYPOVÁ POZICE Vedoucí pracovník výrobní a provozních dílčích celků velkých organizací Provozní ředitel Technický ředitel Výrobní ředitel Koučx Lektor dalšího vzděláváníx Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků x Pedagog volného časux Personalista specialistaSpecialita hodnocení a odměňování zaměstnanců Specialista náboru pracovních sil Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců Specialista pracovně právních vztahů

73 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) zavedl Český statistický úřad podle § 19 odst. 2 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů účinnost od 1. ledna 2008 podle mezinárodní statistické klasifikace ekonomických činností Klasifikace CZ-NACE zohledňuje technologický rozvoj a strukturální změny hospodářství za posledních 15 let

74 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) nahrazuje Odvětvovou klasifikaci ekonomických činností (OKEČ) je dobře srovnatelná s jinými mezinárodními klasifikacemi metodická část, systematická část, vysvětlivky ke klasifikaci i převodník stávající OKEČ na CZ-NACE více informací na internetových stránkách Českého statistického úřadu na www.czso.cz

75 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Příklady činností dle CZ -NACE NÁZEVKÓD CZ-NACE Činnost vedení podniků70.1 Poradenství v oblasti řízení70.2 Činnosti agentur zprostředkujících zaměstnání78.1 Ostatní poskytování lidských zdrojů78.3 Administrativní a kancelářské činnosti82.1 Postsekundární vzdělávání85.4 Podpůrné činnosti ve vzdělávání85.6

76 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Národní soustava kvalifikací (NSK) Evropský rámec kvalifikací (EQF)

77 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Národní soustava kvalifikací V Národní soustavě kvalifikací jsou informace o úplných profesních kvalifikacích (ÚPK) – určení, kterého povolání se úplná kvalifikace týká, – členění na dílčí kvalifikace profesních kvalifikacích (PK) – název a číselné označení (kód) PK, určení, kterého povolání se PK týká, – kvalifikační standard, včetně návazností na jiné kvalifikace, – hodnotící standard dané PK, – seznam navazujících PK pro získání kvalifikace úplné – název příslušného autorizujícího orgánu, – seznam autorizovaných osob – údaj, zda zkouška probíhá před autorizovanou osobou nebo před zkušební komisí, počet členů komise pro danou PK

78 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Kvalifikační a hodnotící standard PK Kvalifikační standard – co mám umět Hodnotící standard – jak to prokážu

79 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Autorizace a autorizované osoby Autorizace - oprávnění fyzické nebo právnické osoby ověřovat způsobem vymezeným v příslušném hodnotícím standardu dosažení odborné způsobilosti fyzické osoby vymezené v příslušném kvalifikačním standardu PK Kompetence za provádění autorizace mají ministerstva dle věcné působnosti -proces autorizace podléhá správnímu řádu - zahajuje se na základě písemné žádosti -na udělení autorizace má žadatel právní nárok, splní-li všechny podmínky stanovené tímto zákonem pro udělení autorizace.

80 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. POŽADAVKY TRHU PRÁCE KVALIFIKACE POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ Zkou š ky DÍLČÍ KVALIFIKACE Typov é pozice Š koln í vzd ě l á vac í programy Typov é pozice Kurzy, Rekvalifikace Povol á n í R á mcov é vzd ě l á vac í programy Ú PLN É KVALIFIKACE Praxe,… D Í L ČÍ KVALIFIKACE PROFESNÍ KVALIFIKACE Národní soustava kvalifikací – most mezi světem práce a vzděláváním

81 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Aktuální stav (2012) MMRMZeMPOMVMŠMTMDMPSVMŽPCelkem Počet profesních kvalifikací v gesci 45109 229 3 10 1 417 Počet autorizovaných osob 152113 143 200 43 1 30 655 Počet autorizací PK 806410 984 356 50 9 70 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047912195661793397 2 0067107

82 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Evropský rámec kvalifikací (EQF)  od roku 2008  v evropských zemích  jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace.  Každá PK má přiřazenu úroveň EQF  cílem EQF je srozumitelnost a porovnatelnost kvalifikací  úroveň EQF je velmi důležitým údajem při uplatnění člověka na evropském trhu práce

83 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Evropský rámec kvalifikací (EQF)  zprostředkovává zahraničním zaměstnavatelům informaci o tom, co uchazeč doopravdy umí  úrovně EQF jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi  zahrnuje údaje o jeho nejvyšším dosaženém vzdělání  úroveň EQF si můžeme v průběhu života zvyšovat  přiřazení kvalifikací k EQF zajišťuje Koordinační centrum EQF

84 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací  1. úroveň = základní všeobecné znalosti  2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru  3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru  4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru  5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí  6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad  7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi  8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory

85 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Evropský rámec kvalifikací (EQF) - úrovně kvalifikací  1. úroveň = základní všeobecné znalosti  2. úroveň = základní faktické znalosti v oboru  3. úroveň = znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru  4. úroveň = faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru  5. úroveň = rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru a uvědomování si hranic těchto znalostí  6. úroveň = pokročilé znalosti v oboru zahrnující kritické chápání teorií a zásad  7. úroveň = vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu; kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi  8. úroveň = znalosti na špičkové úrovni v oboru a na rozhraní mezi obory

86 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

87 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. FAKTORY EFEKTIVITY VÝUKOVÝCH PROCESŮ Koncepce přípravy pracovníků Určení vzdělávacích (učebních) cílů Výběr účastníků do kurzů a školení Diagnostika účastníků Obsah (program) kurzu Forma a metodika vzdělávání Vyhodnocení výsledků

88 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. FAKTORY PŮSOBÍCÍ NA EFEKTIVITU PROFESNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Efektivita PVD Projekt Určení cílů Výběr a diagnóza účastníků Použitá forma metody a pomůcky Vyhodnoce ní průběhu a ověřování výsledků

89 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. KRITERIA EFEKTIVITY VÝUKOVÝCH PROCESŮ Výsledek? EnergieČas

90 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ZÁKLADNÍ POHLEDY NA EFEKTIVNOST VÝUKY DOSPĚLÝCH ÚčastníkČemu se naučilKolik vynaložil osobní námahy, volného času (peněz) PodnikOkamžitý nebo dlouhodobý efekt (rizika!) Celkové náklady LektorAkceptování lektorského vystoupení (odměna) Čas, energie spotřebované na přípravu Vzdělávací zařízeníPosílení image firmyNáklady versus příjmy (zisk, případně jiný efekt)

91 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. HODNOCENÍ VZDĚLÁVACÍCH AKCÍ I (Kirkpatrick 2003 – upraveno) Reakce Jaké pocity mají účastníci ze vzdělávacího programu, jak jsou spokojeni (dotazníky). Vyučování a učení Do jaké míry zvětšili účastníci své znalosti, zlepšili dovednosti, případně změnili postoje. Chování Do jaké míry změnili účastníci své chování na pracovišti.

92 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. HODNOCENÍ VZDĚLÁVACÍCH AKCÍ II (Kirkpatrick 2003 – upraveno) Výsledky Jaké konečné výsledky se projevily (množství, kvalita, bezpečnost, prodej, náklady, zisk, návratnost investic apod.). Doporučení Používat pokud možno všechny úrovně. Mít na mysli náklady versus užitek (zážitek) versus exaktní důkaz.

93 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ÚROVEŇ MĚŘENÍ EFEKTIVITY VÝUKY ÚroveňStručný popis cílů měření 1. ReakceMěření reakce účastníka na program, často zaměřená na jeho spokojenost 2. UčeníMěření zlepšení v dovednostech, znalostech nebo postojích vzniklé vlivem programu 3. ChováníMěření změn v chování v praxi, v nichž se odrazil vliv programu 4. VýsledkyMěření změn v klíčových výkonnostních parametrech vlivem programu 5. Návratnost investic (ROI)Srovnání finanční hodnoty výsledků s náklady vloženými do vzdělávání

94 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. JINÝ AUTOR (ARMSTRONG, 1999) ROVNĚŽ PŘISTUPUJE K HAMBLINOVU POJETÍ A UVÁDÍ POUZE PĚT ÚROVNÍ 1.Reakce školených osob na zážitky ze vzdělávání. 2.Hodnocení poznatků (posun ve znalostech, dovednostech a změny v chování). 3.Hodnocení chování účastníků (jak v praxi uplatňují, co se naučili). 4.Hodnocení na úrovni organizační jednotky (dopad změn pracovního chování účastníků na výsledky). 5.Hodnocení konečné hodnoty (prospěch organizace jako celku z uskutečněného vzdělávání).

95 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ROLI Model (Greeno 2005) I (Return on Learning Investment) Východiska 1.Produktivita a ziskovost 2.Kvalita a cena 3.Spokojenost a kompetentnost

96 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ROLI Model (Greeno 2005) II (Return on Learning Investment) Postupy 1.Doména podniku (návratnost) – výkon, kompetence, motivace, … 2.Doména podniku (vstupy) – lidský kapitál, distribuce tréninků, finanční náklady 3.Doména zaměstnance (vstupy) – profesionalita, čas, úsilí 4.Doména zaměstnance (návratnost) – schopnosti, motivace, obohacení, konkurenceschopnost…

97 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 7. STATISTICKÉ ÚDAJE K DALŠÍMU PROFESNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc. muzik.jaroslav@ujak.cz

98 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Investice do lidského kapitálu dle šetření CzechInvestu: Náklady na získání a tříměsíční adaptaci nového zaměstnance například na pozici výkonného pracovníka se pohybují kolem 175 000,-Kč. U manažera střední úrovně v podnikové sféře jde o částku pohybující se kolem 250 000,-Kč. (údaje za rok 2009)

99 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 Celková výše nákladů na podnikové vzdělávání5,09 mld. Kč (11mld. Kč) Podíl nákladů na vzdělávání z ceny práce (0,9 % v roce 1994; EU 1,6 %)1,13 % Náklady na jednoho účastníka5 239 Kč Jednicové náklady/výuková hodina208 Kč Příjmy podniků ze vzdělávání (2 %) 57 mil. Kč

100 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 Struktura nákladů podle odvětví: Výroba a rozvoj plynu, vody, elektřiny 1 mld. Kč Peněžnictví a pojišťovnictví 756 mil. Kč Textilní, oděvní, kožedělný průmysl 62 mil. Kč Dřevozpracující, nábytkářský prům. 44 mil. Kč Pohostinství, ubytování33 mil. Kč

101 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. CVTS ČSÚ a EUROSTAT 1999 NĚJAKÉ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ SE ZÚČASTNILO 41 % PRAC. INTERNÍ PODÍL VZDĚLÁVÁNÍ 50,6 % Na trhu mají dodavatelé toto postavení: Soukromé (tržní) vzdělávací instituce44 % Neziskové organizace30 % Dodavatelé strojů, zařízení, software12 % Podíl VŠ 3,7 % Podíl vzdělávání na obratu firem nezjišťován země OECD4-5 % Výtěžnost investic do vzdělávání: Horalíková: 1 USD v USA přináší výnos 3 USD.

102 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. PRŮZKUM POTŘEB ORGANIZAČNÍHO A OSOBNOSTNÍHO ROZVOJE PRACOVNÍKŮ V ČR (ATKM1999) Roční výdaje na podnikové vzdělávání Průměr na jednoho zaměstnance3 141 Kč (čím větší počet SS a VS, tím vyšší výdaje) Srovnání trendů CVTS (Eurostat a ČSÚ-1999) přes 5 tisíc Kč MPVS náklad na jednoho účastníka rekvalifikace přes 10 tisíc Kč

103 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. PRICE-WATERHOUSE COOPERS 1999 ČR - ZÁPADNÍ EVROPA 40 % respondentů se domnívá, že u VŠ nejsou znalosti a dovednosti horší než v EU chybí větší znalosti cizích jazyků 25 % nejsou podstatné rozdíly u VŠ a SŠ u SŠ kromě cizích jazyků chybí: PC dovednosti, schopnost řešit problémy Vyučení 30 %se domnívá, že nejsou rozdíly se středoškoláky 70 % vnímá tyto rozdíly: znalost cizích jazyků, ochota k flexibilitě (prací přesčas), spolehlivost a přesnost, poctivost, čestnost a loajalita, PC dovednosti

104 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Nejčastější zaměření odborného vzdělávání ČSÚ 2005 ochrana životního prostředí bezpečnost při práci výuka cizích jazyků odborné vzdělávání podle specifik firem (logistika, vedení, pracovního kolektivu) technické kurzy (např. svářečský) osobnostní rozvoj, pracovní prostředí obchod a marketing finance, účetnictví práce s výpočetní technikou osobní služby, ochrana majetku

105 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. České firmy investují ročně do vzdělávání 6,7 miliard Kč (CVTS 1999 5,09 mld. včetně mimopodnikové sféry) 70% firem vzdělávání zajišťuje 30% nikoliv Proč firmy vzdělávání neposkytují? dostatek kvalifikovaných sil dosavadní V a D vyhovují požadavkům tzv. náklady ušlé příležitosti Český statistický úřad 2005


Stáhnout ppt "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ A PERSONALISTIKA Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google