Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŮDA PEDOSFÉRA
Poskytuje oporu kořenům a živiny rostlinám, je domovem živočichů. PŮDA Je nejsvrchnější vrstva země, prostoupená vodou, vzduchem a živými organizmy. Poskytuje oporu kořenům a živiny rostlinám, je domovem živočichů.
ORNICE – slouží k pěstování užitkových rostlin. HUMUS – nejúrodnější část půdy, vzniká odumřením hub, rostlin a živočichů.
odumřelé části hub, rostlin a živočichů a živé organizmy. SLOŽENÍ PŮDY Půda obsahuje: zvětralé horniny, vodu a vzduch, kořeny rostlin a podhoubí hub, odumřelé části hub, rostlin a živočichů a živé organizmy. POVRCHOVÁ VRSTVA SPODNÍ VRSTVA PODLOŽÍ
VZNIK PŮDY Střídání tepla a mrazu rozrušuje horniny, vznikají pukliny do nich zatéká voda a působením mrazu dochází k opakovanému rozpadu a spolu s odumřelými těly rostlin a živočichů vzniká půda.
Zápis do sešitu
PŮDA Význam půdy: výživa rostlin opora kořenům domov živočichů Vznik půdy: zvětráváním hornin Složení půdy: zvětralé horniny někteří živočichové, rostliny a houby zbytky odumřelých těl voda a vzduch kořeny rostlin Člověk a půda: lidé obdělávají půdu a pěstují v ní užitkové rostliny tuto část půdy nazýváme ornice nejúrodnější půda je černozem s vysokým obsahem humusu
Test č.1
Co do půdy nepatří? A proč? Pokud potřebujeme tyto předměty vyhodit, tak kam?
KONEC
Obrazový materiál byl citován z těchto zdrojů http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grib_skov.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:11-09-04-fotoflug-nordsee-by-RalfR-138.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/CampocoltivatoBordala.jpg?uselang=cs Prvouka pro 3. ročník, Lenka Andrýsková, Zita Janáčková, nakladatelství Nová škola,2013, ISBN 978-80-87591-26-0 MW-clipart