Teorie výrobních faktorů a rozdělování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
B) Nabídková funkce.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Trhy výrobních faktorů
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Trh práce Vysvětlivky: SR = short run = krátké období, množství kapitálových statků je fixní LR = long run = dlouhé období, množství kapitálových statků.
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mechanismus hospodářské koordinace
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie rozdělování a její kontexty
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Celkový a mezní produkt
Teorie chování spotřebitele
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 2 Bakaláři První přednáška Trh výrobních faktorů
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 8.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Teorie chování spotřebitele
Ekonomie 2 Bakaláři První přednáška Trh výrobních faktorů
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Teorie výrobních faktorů a rozdělování Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 Téma 8 Teorie výrobních faktorů a rozdělování

Obsah A. Podstata výrobních faktorů Poptávka po výrobních faktorech Nabídka výrobních faktorů Rovnováha a nerovnováha na trhu výrobních faktorů Trh práce

Podstata výrobních faktorů Výrobním faktorem je vše, co slouží k produkci finálních statků.

Výrobní faktory vlastní různé subjekty. Podstata VF Výrobní faktory vlastní různé subjekty. Někdo je třeba vlastníkem půdy, jiný kapitálových statků. Naprostá většina lidí disponuje obecnou schopností pracovat a jsou proto vlastníky VF práce.

Podstata výrobních faktorů Příjmy každého z nás tedy pocházejí z toho, co vlastníme. Na trhu VF se tedy setkáváme jak s poptávkou po VF tak s jejich nabídkou

Podstata výrobních faktorů Tradičně se výrobní faktory dělí na: práci; půdu; kapitál

Výrobní faktory lze dělit na: prvotní výrobní faktory dané přírodou, kterými jsou půda a práce (zde schopnost pracovat). druhotné výrobní faktory, kterými je fyzický kapitál a lidský kapitál.

Fyzický kapitál Fyzickým kapitálem se rozumí nejrůznější kapitálové statky v podobě budov, strojů, technologií apod. Kapitálové statky je třeba nejprve vyprodukovat, teprve potom mohou sloužit k produkci dalších statků, jedná se tedy o druhotný VF.

Práce je tedy obecným VF, lidský kapitál je speciální VF. Lidský kapitál je označení pro schopnosti, znalosti, dovednosti lidí využívat VF. Práce je tedy obecným VF, lidský kapitál je speciální VF. Díky vzdělání, schopnostem a dovednostem, jsou lidé schopni vykonávat nejrůznější kvalifikované činnosti.

Lidský a sociální kapitál Sociální kapitál je schopnost uplatnit jednotlivé schopnosti člověka ve společnosti. V praxi si lze sociální kapitál představit jako sociální kontakty, vztahy i prostředí, které obklopují jednotlivé lidi. Lidský i sociální kapitál musí jejich nositelé nejprve získat, opět se tedy jedná o druhotný VF.

Směna výrobních faktorů Aby mohlo dojít k výrobnímu procesu produkujícímu nějaké statky, musejí se jednotlivé VF spojit. V tržním prostředí k tomuto spojení dochází prostřednictvím tržního mechanismu.

Poptávka po výrobních faktorech Platí, že VF poptává ten, kdo jej nevlastní. Např. práci poptávají firmy (zaměstnavatelé), protože firmy nejsou vlastníkem VF práce.

Zvláštnosti při určení ceny VF Výrobní faktory jsou vzácné. V každé situaci existuje určitá celková zásoba každého z VF. Zásoba VF se obvykle mění pomalu např. zásoba zemědělské půdy je vždy omezená, zásoba práce souvisí s populačním vývojem, v krátkém období nelze výrazně zvýšit ani zásobu kapitálových statků. Nabídka řady VF je v krátkém období neelastická. Každý VF vytváří příležitost pro použití jiného VF. Poptávka po VF je vyvolána potřebou kombinovat různé VF.

Základní schéma rozdělování, příjmů jednotlivým vlastníkům VF, je dáno Clarkovým grafem P0 = cena, za kterou budou všechny jednotky druhého výrobního faktoru poptávány, důchod I = důchod majitele prvního výrobního faktoru, důchod II = důchod majitele druhého výrobního faktoru

Clarkův graf. Klíčovým předpokladem je, že jednotlivé jednotky poptávaného VF jsou homogenní – čili jsou všechny stejné, respektive vzájemně zaměnitelné. Proto je jedno, v jakém pořadí budou tyto VF využity (zaměstnány). Ocenění bude odpovídat meznímu.

Specializované faktory. S rostoucí specializací roste potřeba specifických VF (např. lidé se specifickými schopnostmi). V takovém případě mohou být relativně podobné VF používány (zaměstnávány) k rozdílným účelům, a tedy i za rozdílné ceny.

Mezní produkt výrobního faktoru Příjem z mezního produktu VF MRPVF říká, o kolik se firmě změní příjem, zvýší-li množství nějakého VF o jednotku. Toto zvýšení VF vede ke změně celkového produktu.

Mezní produkt výrobního faktoru MRPVF = MQ´* P kde: MRPVF je příjem z mezního produktu dodatečné jednotky VF, MQ´ je mezní produkt, P je cena, za kterou je statek prodáván.

Mezní produkt výrobního faktoru Počet zemědělských dělníků L Celkový produkt (tun obilí) Q´ Mezní produkt práce MQ´L Cena za tunu P Celkový příjem TR Příjem z mezního produktu výrobního faktoru MRPVF (= MQ´*P) Mzda MC 1 50 5 000 250 000 80 000 2 80 30 400 000 150 000 3 100 20 500 000 100 000 4 110 10 550 000 50 000 5 115 575 000 25 000

Mezní produkt výrobního faktoru Firma rozšiřuje produkci, pokud příjem z mezního produktu dodatečné jednotky VF je vyšší než mezní náklady spojené s použitím této dodatečné jednotky. MRPVF = MCVF MRPVF je příjem z mezního produktu dodatečné jednotky VF, MCVF jsou mezní náklady spojené s použitím (např. zaměstnáním) VF.

Ocenění výrobních faktorů Pokud jsou všechny jednotky VF používány za stejnou cenu, a pokud s použitím dodatečné jednotky VF nejsou spojeny další náklady, jsou mezní náklady s použitím dodatečné jednotky rovny ceně tohoto VF: MCVF = PVF PVF je cena za jednotku VF, MCVF jsou mezní náklady spojené s použitím VF Pokud mezní náklady spojené s dodatečnou jednotkou VF zahrnují i další náklady než je cena VF platí: MCVF = PVF + OMCVF OMCVF jsou ostatní mezní náklady spojené se zaměstnáním dodatečné jednotky VF.

Ocenění výrobních faktorů I pro nedokonalou konkurenci platí, že bude použito maximálně tolik jednotek VF, pro něž platí: MRPVF = MCVF MRPVF je příjem z mezního produktu dodatečné jednotky VF, MCVF jsou mezní náklady spojené s použitím (např. zaměstnáním) VF.

Ocenění výrobních faktorů V nedokonalé konkurenci je příjem z mezního produktu VF klesající ze dvou důvodů: jednak klesá samotný mezní produkt z dodatečné jednotky VF; jednak firmy, chtějí-li vyprodukovat více, a chtějí-li použít více VF, musí snížit cenu produkovaného statku.

Ocenění výrobních faktorů VF poptávají ti, kdo jej nevlastní. Daná jednotka VF bude poptávána tehdy, pokud mezní náklady spojené s jejím použitím (ve výši ceny za danou jednotku a ostatních mezních nákladů) budou nižší nebo rovny příjmu (případně užitku) z mezního produktu této jednotky.

Individuální poptávková křivka po výrobním faktoru

Posuny tržní poptávkové křivky po výrobním faktoru

Ocenění výrobních faktorů Křivka poptávky po VF je klesající. Pokud je cena za jednotku VF vysoká, tak jen málo jednotek ze svého mezního produktu zajistí tak vysoký příjem, aby poptávající mohli danou cenu zaplatit.

Ocenění výrobních faktorů Tržní poptávkovou křivku po VF dostaneme jako součet jednotlivých individuálních poptávkových křivek. Při dané ceně VF sčítáme individuální poptávaná množství. Pro individuální i tržní poptávkovou křivku po VF platí: Pokud se mění cena VF, pohybujeme se po poptávkové křivce. Mění-li se jiný faktor, posouvá se celá poptávková křivka.

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.