Hudební výrazové prostředky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

Profesionální notační program nejen pro profesionály
Hudba 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
I.HUDBA ARTIFICIÁLNÍ A NONARTIFICIÁLNÍ
Název Dynamika a tempo Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
HV-1 Hudební výchova DUM č. 8 Prima – kvarta osmiletého studia
Hudebně výrazové prostředky
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Hudební výrazové prostředky
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_416_LAN AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
přehled – hudební pojmy, osobnosti apod.
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Renesance – 2. pol. 15. stol. Mgr. Jakub Tomala.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
Wolfgang Amadeus Mozart
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
2.1 Hudební vyjadřovací prostředky
Hudební výrazové prostředky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
HudebnÍ KoŘENÍ.
ZVUKY A TÓNY VLASTNOSTI TÓNŮ.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv41/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Hudební nauka na 1. stupni ZŠ Autor:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Sci-fi Berenika Králíková.
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Co je to akord? Hudební výchova
OP-ART Jana Bobčíková.
Geometrická abstrakce
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Stehlíková Název materiálu: VY_12_INOVACE_EVH.4.Ste.02_Dynamická_označení.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_10_SVO_Soudobá.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_HUDEBNÍ VÝCHOVA_Z ČEHO SE SKLÁDÁ HUDBA? Název: Z.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
POP Ventrubová Eva Kvarta.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudební výrazové prostředky
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
TÉMA: Délky not, rytmus a takt ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Název školy: Základní škola Netvořice
Italské hudební názvosloví
HUDEBNÍ VÝCHOVA DYNAMIKA
TÉMA: rytmus a melodie ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Hudební výrazové prostředky Mgr. Jakub Tomala

Obsah Úvod Melodie Rytmus Harmonie Dynamika Barva Další prostředky

úvod hudbu můžeme analyzovat pomocí jednotlivých složek, z nichž se skládá autor hudby má určitý záměr a může na konkrétní složky hudby klást větší důraz – určující může být již samotný druh hudby hudba artificiální (umělecká) využívá hojně všech výrazových prostředků – tím má větší nároky na posluchače hudba nonartificiální (neumělecká, populární, módní) může využít pouze jedné dominantní složky hudby – např. v popu užije chytlavé melodie a rytmu, avšak jednoduché harmonie, stejnou dynamiku…

melodie sled tónů uspořádaných dle hudebního nápadu tvoří určitý obsahový celek, hudební myšlenku, nápěv „horizontální“ aspekt hudby

rytmus časová složka hudby střídání různých délek not střídání těžkých (přízvučných) a lehkých dob

harmonie kombinace tónů různých výšek hraných současně vytváření akordů „vertikální“ aspekt hudby

dynamika zvuková intenzita hudební skladby dynamické značky pianissimo (pp) – velmi slabě piano (p) – slabě mezzopiano (mp) – poloslabě mezzoforte (mƒ) – polosilně forte (ƒ) – silně fortissimo (ƒƒ) – velmi silně crescendo (cresc.) – zesilovat decrescendo (decresc.) – zeslabovat

barva hudební barvu vytváříme a ovlivňujeme výběrem hudebních nástrojů či pěveckých hlasů (SATB) Partitura ke Smetanově Vltavě; v partituře je zaznamenáno, které nástroje, příp. hlasy, v danou chvíli hrají či zpívají…

další prostředky kontrast gradace protiklady v hudbě, nejen v dynamice, tempu, ale také v hudebním tématu, měnění tónin (dur – moll) atd. gradace stupňování, narůstání intenzity – v dynamice, tempu, zapojováním všech nástrojů (tutti), napětí atd.

Seznam použitých zdrojů Obrázky: File:Ly au clair de la lune melodie accords.png. In: [online]. [cit. 2012-12-12]. Dostupné z: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Ly_au_clair_de_la_lune_melodie_ac cords.png Partitura. In: [online]. [cit. 2012-12-12]. Dostupné z public domain: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Partitura,_Vltava.jpg Literatura: Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 879 s. ISBN 80-200-1351-2. AINSLEY, Robert. Klasická hudba. Editor John Burrows, Charles Wiffen. V Praze: Slovart, 2008, 528 s. Velký ilustrovaný průvodce. ISBN 978-80-7391-060-0.