Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Autor má problém Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti Sebral k němu nějaké.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zlepšování jakosti.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Textová média v DV AR 2013/2014.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Kvalitativní výzkum.
Regresní analýza a korelační analýza
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Sociologický výzkum.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu. Situace autora textu Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti - předporozumění.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Koncipování empirického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Lineární regresní analýza
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Zadání srovnávací studie. Postup srovnávací studie  Vybereme si téma  Formulujeme si cíl – cílovou otázku  Vyhledáme literaturu – dvě odborné knihy.
Skupinové interview (Focus group)
Definování cíle a hypotézy
Systemický přístup v SP
Absolventská práce.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme na základě.
Základy pedagogické metodologie
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Definiční obor a obor hodnot
Induktivní statistika
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Školní vědecký projekt
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Anatomie textu Jednotlivé prvky odborného textu

Autor má problém Disponuje určitým poznáním k tématu Má s ním nějaké zkušenosti Sebral k němu nějaké dokumenty Učinil si vlastní výzkum A nyní musí toto všechno převést do podoby lineárního textu, který bude srozumitelný souvislý a soudržný bude odpovídat danému žánru K tomu potřebuje znát a rozvíjet jednotlivé prvky, které utvářejí anatomii textu. Poznání Informace Rozhovory Pozorování Dotazniky Zkušenosti

Cíl Text potřebuje centrální bod, ohnisko, kolem něhož se vše "točí". Tím ohniskem je přesně formulovaný cíl práce. Je to základní konkrétně formulovaný záměr, s kterým potom promýšlíme, kombinujeme a upravujeme všechny ostatní prvky. Cíl určuje obsah všech části textu a je v nich výslovně uváděn. Cíl musíme před začátkem práce konkrétně stanovit v průběhu si jej jasně uvědomovat všechny části práce k němu výslovně vztahovat Jakkoliv složité členění má text, sleduje vždy jen jeden cíl.

Téma a réma Ke stanovenému cíli postupujeme rozvíjením dvou základních prvků v textu téma-réma. Téma je tím, z čeho vycházíme. Východisko pro stanovení cíle, pro hledání pramenů. Réma je nový prvek. Nová informace a nové zjištění, ke kterému na základě stanoveného cíle a s ním souvisejících otázek a hypotéz docházíme. Réma je jádrem sdělení.

Model textu Téma a réma je uvnitř textu různě zpracováváno a lze identifikovat jeho jednotlivé části. Téma může být rozpracováváno v textu v této podobě T1 Formulace cíle TR2 Co už se o tématu ví (z literatury a dokumentů) TR3 Jak bude v práci zkoumáno (popis vlastního přístupu, výzkumu, pozorování) Réma bývá zpracováváno také postupně R1 Formulace otázek a hypotéz (jaká možnost řešení se nabízí) RR2 Výsledky výzkumu RR3 Formulace závěrů Antitéma AT Zde autor předkládá problémy, které jsou vzhledem k probíranému tématu vhodné k dalšímu zpracování. Autoři mohou zvolit jinou kombinaci v závislosti na potřebách textu. Strukturní vzorce textu mohou sloužit jako mapa pro čtenáře i autory.

Příklad vztahu cíl – téma - réma T1 Formulace cíle Stanovit kriteria pro dobrý výběr zájmového kroužku pro dítě mladšího školního věku. R1 Formulace hypotézy Domníváme se, že kriteria, která by měli rodiče při výběru zájmového kroužku pro dítě brát v úvahu, lze stanovit, i když jejich uplatnění bude zřejmě závislé na řadě dalších okolností. TR2 Co je k tématu známo. Podle názoru učitelů, uveřejněného v časopisu Rodina a škola, se mnoho rodičů organizací volného času svých dětí příliš nezabývá. RR2 Podle uskutečněného výzkumu se 50% rodičů spoléhá na nabídky zájmových kroužků ve škole.

Tvrzení a argumenty Hypotézu či tvrzení je třeba v průběhu práce dokazovat – formulujeme argumenty, abychom nějakou skutečnost potvrdili jako správnou, nebo vyvrátili jako chybnou. Argumenty můžeme rozdělit na dva základní typy: Vnější argumenty - zákon - úsudek odborníků - tvrzení věrohodných osob (svědků) - fakta poznání (obecná zkušenost, měření) - historická fakta Vnitřní argumenty - definování dané věci - přímé souvislosti Vnější argumentace induktivní (zdůvodňujeme) Paní XY je závislá na alkoholu, protože to v plné míře potvrdil odborný test, kterému se podrobila v protialkoholní poradně PL Bohnice v březnu t.r. Vnitřní argumentace deduktivní (uzuzujeme) Paní XY nemůže ráno začít s jakoukoliv činností, aniž by si dala svou skleničku vodky, stavy opilosti jí znemožňují získat práci a udržet si, aby získala svou denní dávku alkoholu, manipuluje s lidmi ve svém okolí a ztrácí důvěru nejbližších lidí. Z těchto skutečností lze usuzovat, že je již na alkoholu zcela závislá.

Předpoklady úspěšné argumentace Tvrzení či hypotézy, které chceme dokázat, musí být správně formulovány. (Není možné například dokazovat tvrzení, že pedagogové mají lepší vztah k dětem než pediatři.) Argument musí pocházet z věrohodného zdroje. Věrohodné argumenty jsou vystavěny: na základě citací z literatury s uvedením bibliografie. na základě výzkumu s konkrétními výsledky na základě systematického pozorování na základě statistik podle obecně přijímaných metod v daném oboru

Nevhodná argumentace Základní chyba Dochází k ní tehdy, když při svém dokazování vycházíme z nesprávného tvrzení, z informace, která je jednostranná, zkreslená nebo neúplná. Mimoběžné zacílení V argumentaci je důležité učit se rozpoznávat podstatné od nepodstatného vzhledem k tomu, co chceme dokázat. Hovořit jen o tom, co je podstatné vzhledem k cíli, k hypotéze či tvrzení, které chceme dokázat. (Nehovoříme o historii šikany ve světových organizacích, když máme zkoumat možné příčiny šikany na konkrétní škole.) Generalizace Malý počet jevů neumožňuje správné zobecnění. Pokud někde něco platí, nemůžeme z toho šmahem vyvodit, že to platí všude. (Tato generace je generací narkomanů.) Výpovědi je tedy třeba upřesňovat, odstupňovávat, podmiňovat. Nevhodná analogie Každé přirovnání pokulhává. Shodují-li se nějaké jevy v jistých znacích, neznamená to, že se shodují v ostatních. To je třeba při užívání příkladů a analogii odlišovat. (Protože je to přirozené v přírodě, je to přirozené pro člověka.) Emocionální argumentace Vychází z autorových pocitů, z vlastní zkušenosti. Pro větší působivost se užívají příběhy, analogie. Tento způsob argumentace narušuje věrohodnost práce. (Vegetariánství je jediný přijatelný způsob života, při kterém nejsou tak krutě zabíjena nevinná zvířata.)

Přehled anatomických prvků textu Antitéma Tvrzení Réma Argument Hypotéza Cíl Téma