Obecné zákony vývoje člověka (Čačka)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2011.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
Vývojová psychologie úvod
Rozdíly mezi osobnostmi
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie koučování
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Řízení a plánování kariéry
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Demografická revoluce Druhý demografický přechod
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zákony vývoje.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie adolescentů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Psychologie koučování
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Obecné zákony vývoje člověka (Čačka)

Obecné zákony vývoje (Čačka) Psychologické zákony vývojových změn představují obecné principy rozvoje psychiky platné pro normální populaci.

Obecné principy vývoje Posloupnosti Nerovnoměrnosti Stupňovitosti Kvantitativně-kvalitativních změn Diferenciace a integrace Dynamické struktury Zpomalování Individuálního průběhu vývoje

V průběhu duševního vývoje existuje u všech jedinců a ve všech kulturách totožná a nezvratná shoda časové posloupnosti nástupu jednotlivých vývojových změn. Žádné dítě nemůže dosáhnout pokročilejšího stádia, dokud neovládlo činnosti na úrovni předcházejícího vývojového stupně. Nemůže např. tvořit obecné kategorie, nemá-li rozvinutou schopnost analýzy a dostatečnou zásobu konkrétních zkušeností atp. Charakteristiky jednotlivých vývojových stadií tak na sebe zákonitě navazují.

2. Jednotlivé složky duševního dění se nerozvíjejí rovnoměrně, duševní dění nevykazuje souběžnost rozvoje všech funkcí. Dítě není „miniaturou dospělého“, ale každé vývojové stadium představuje svébytnou bytost s určitou obecně typickou strukturu vývojových kvalit fyzických i psychických funkcí a projevů. Nejdříve dozrávají procesy nejpotřebnější pro přežití, které jsou zároveň fylogeneticky starší a teprve pak funkce vyšší a komplexnější. Hmat tak zákonitě předchází funkčnost zraku, senzomotorická manipulace názorné myšlenkové operace atd. V opačném pořadí pak tyto funkce podléhají involučním procesům.

3. Průběh vývoje je také obecně „stupňovitý“, vykazuje pravidelné střídání „vzestupných vývojových skoků“ (např. mezi 1. – 3. a 5. – 7. rokem) s fázemi „mírnějších vývojových změn“ (např. mezi 3. – 5. a 7. – 9. rokem). To přibližně koresponduje nejen s jednotnou charakteristikou dílčích vývojových fází, ale také s periodickými změnami výchovných prostředí a jejich nároků. Namísto lineárnosti vývoje se předpokládají určité periodické vývojové skoky střídající se s následujícími stadii relativní ustálenosti projevů.

4. Každý vývojový stupeň je v dílčích aspektech i v celku, nejen „kvantitativně“, ale především „kvalitativně“ odlišný od předchozího. S věkem např. narůstá nejen počet osvojených slov, ale vlivem celkové vyspělosti duševního dění je i jejich význam chápán přesněji a přiléhavěji. Analogicky jako postupně chládnoucí voda získává přeměnou na led kvalitativně zcela odlišné vlastnosti.

5. Postupně narůstající diferencovanost duševních procesů (rozlišování většího počtu jednotek a zjemňováním jejich funkce) zákonitě vyžaduje také vyšší integritu (jednota a soulad) a relativní stabilitu řídících útvarů osobnosti (například duševní vývoj citových reakcí postupuje od počáteční důfuznosti ke stále bohatějšímu rozsahu těchto procesů. To ale musí nezbytně doprovázet i vyšší vzájemná souhra a řád vyplývající z jednotné orientace, hodnocení i zaměření.

6. Vývoj jednotlivých duševních funkcí je vždy nezbytné považovat za součást rozvíjející se osobnosti jako celku. Dílčí složky duševního dění totiž vykazují v každém vývojovém stadiu charakteristický soulad a vzájemnou podporu. Bohatost reálného duševního života osobnosti tvoří vždy (podobně jako melodie) globální dynamickou strukturu.

7. Počáteční vývojová strnulost celkového tempa duševního rozvoje se postupně stále zvolňuje. K nejrozsáhlejším vývojovým změnám dochází zvláště v prvních letech po narození. Uvádí se, že v prvním roce života nastává větší rozsah změn než během celého dalšího života. V každé následující vývojové fázi a po dospělost pak postupně ubývá progresivních vývojových změn a navíc jsou i méně nápadné.

8. Duševní změny mají neopakovatelný a individuální průběh 8. Duševní změny mají neopakovatelný a individuální průběh. Je to důsledek multifaktorové podmíněnosti vývoje každého jedince, značné šíře a rozmanitosti vnitřních i vnějších činitelů. V jedinečné subjekt-objektové interakci je např. dítě se slabší konstitucí neuspokojivými rodinnými poměry neurotizováno, kdežto dítě se silnější konstitucí získává tvrdou a nevlídnou výchovou paradoxně zvýšenou odolnost k zátěžovým situacím, naproti tomu i naprosto příznivé podmínky působí často negativně ve smyslu zchoulostivění, povrchnosti či oslabení vlastní aktivity dítěte. Tuto skutečnost specifické variability vlivů prostředí a individuálních vývojových kvalit je třeba chápat jako obecně zákonitý jev.

Další doplňování a upřesňování obecných principů vývoje lze očekávat nejen od tradičních výzkumů v oblasti genetiky, biologie, biochemie, elektrofyziologie a zkoumání raných zkušeností (imprinting, deprivace aj.), ale i od nově se rozvíjejících oborů jako je etnopsychologie, psychologie prožívání, transkulturní psychologie, psychohistorie, psychologie kultury aj., které by měla společenská praxe stále více využívat.

Senzitivní období Ze srovnávací psychologie i etologie jsou dobře známa „kritická období“ (vylíhnutá káčata například následují první pohybující se předmět v okolí. Raná izolace opičích mláďat některých druhů opic způsobuje, že zůstávají i později handicapována při reagování na partnera a své vlastní poromky, pokud nedošlo k úpravě dalšími přirozenými kontakty s vrstevníky atp.

Také ve vývoji lidské psychiky byla prokázána určitá „senzitivní (citlivá) období“ vyznačující se fázově zvýšenou vnímavostí k některým vnějším podnětům a snadnějším rozvojem určitých kompetencí. (např. Probuzení vztahu vzájemnosti bezprostředním fyzickým kontaktem s matkou těsně po porodu, intenzivní rozvoj citové vazby k matce v prvníchd vou letech života, optimální období pro snědnější porozumění některým kategoriím jako je váha objem atp.)

V určitém časovém úseku je jedinec nejlépe disponován k rozvoji některých vlastností a schopností nezbytných jak v dané vývojové etapě, tak pro další rozvoj. V dětství i dospívání lez proto pozorovat specifickou senzitivnost k některým druhům vnějších situací, okolností, problémů atp., kdežto v jiných obdobích jsou naopak tyto podněty mnohdy přecházeny téměř bez povšimnutí. Ve 4. a 5. roce života jsou děti podstatně intenzivněji vnímavé na vlivy narušující rodinné soužití v harmonii domova, kdežto ve 13. a 15. roce jsou zase dospívající výrazně citliví na nespravedlivé a nečestné jednání ze strany dospělých atd.). Charakter této citlivosti koresponduje s tzv. „sociálními hodinami“, které „ukazují“, že na některé struktury „vývojových úkolů“ je „ještě čas“ a na jiné „již pozdě“. Každé stadim je tedy obecně spojeno s určitými chrakteristickými biosociálně determinovanými podněty.

Deprivace a supersaturace Nežádoucí vliv blokování (ať při frustraci či deprivaci) nebo kvalitativní či kvantitativní nepřiměřenosti podnětů (supersaturace) v různém věku potvrzují i neuropsychologové:

Např. do 18 měsíce věku vytváří zrání neurálních struktur optimální základnu jak pro rozvoj senzoriky, tak emoční připoutání k druhým. Deprivace senzorické stimulace se pak projeví deficitem dovednosti efektivně vnímat, nevšímavostí, povrchností vnímání atp., kdežto nenasycení potřeby sociální kontaktu citovou plochostí, narušením interpersonální citlivosti a chudobou repertoáru sociálního chování. Supersaturace psychických potřeb může vyústit v hypersenzitivitu či abnormální sociální závislost atd.

U dětí je největší závislost na rozvoji biogenetických dispozic a charakteru vnějších činitelů, včetně „socializačních programů“. Během dospívání postupně vzrůstá schopnost samostatného výběru podnětů v závislosti na míře vyspělosti vnitřních kritérií. Biologické a sociální faktory jsou tak do jisté míry překrývány nastupujícími sebevýchovnými a autokultivačními hledisky i projekty. Dospělí pak již sami přímo zasahují do formování vlastních životních okolností. Vyspělost subjektivních východisek autonomie tvoří stále významnější součást činitelů rozvoje osobnosti.

Psychický vývoj, jeho podmínky, determinanty a zákonitosti (Kuric, 2001) Při studiu dějin ontogenetické psychologie je možné se přesvědčit, že bylo postupně vysloveno vícero názorů na podmínky a činitele psychického vývoje. Preferovaly se myšlenky nativistické,(za hybnou sílu považuje vrozené faktory a téměř nebere v úvahu exogenní, vnější vlivy prostředí a výchovu) behavioristické (behaviorismus je myšlenkový směr, v jehož centru zájmu stojí chování, jeho pozorování a analýza. Psychologie je podle pojetí behaviorismu čistě objektivní, experimentální přírodní věda. Jejím cílem je předvídání a ovládání chování.) , konvergence a edukační, resp. jejich odstíny a proměnny v psychické ontogenezi.

Bádání v oblasti podmínek a determinant které určují vývojový směr, dosud nebylo ukončeno. Jako pseudoproblém se jeví i problém, zda je hlavním faktorem vývoje pouze dědičnost anebo pouze prostředí, protože tyto představují jen aspekty jednoho a toho samého procesu vývoje a žádný organismus bez prostředí nemůže existovat.

Psychický vývoj se uskutečňuje jako souhrn vnitřních podmínek, kterými se modifikují všechny vnější vlivy. Při vnějších vlivech vyvíjející se jedinec nikdy nebývá jen pasivním činitelem, ale při vytváření podmínek pro svůj život mění nejen vnější podmínky, ale i sám sebe. Změny sama sebe, své individuality se ještě zvyšují při zvnitřňování (interiorizaci) vnějších výchovných zásahů, kdy se vlastní aktivita později, zejména v pubertě a adolescenci, transformuje do seberegulačních snah při formování vlastní osobnosti.