AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
Advertisements

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální spravedlnost,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Sociální politika,
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Efektivní učení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jak se učím Pavel Šuranský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vůle.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
VY_32_INOVACE_PSYM22360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Didaktické prostředky
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Psychologie učení.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Sociální psychologie.
Pedagogická psychologie
Jak na jazyky.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková PSYCHOLOGIE UČENÍ VY-32-INOVACE-OSZ-109 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Fáze učení, podmiňování, zpevnění, trest, transfer učení, útlum, efektivní učení

Vymezení pojmu učení Širší vymezení: Učení je každé obohacování individuální zkušenosti v průběhu vývoje jednotlivce (vše, co člověk získává po narození ve styku s prostředím, a co vyvolává trvalejší změny v jeho chování) Užší vymezení: Učení je záměrné , cílevědomé a systematické získávání vědomostí, dovedností a návyků, ale i forem chování a osobních vlastností Takové učení je vlastní pouze člověku

Úkol: Pokuste se správně seřadit jednotlivé fáze učení a stručně je charakterizujte: Výkonná Motivační Kontrolní Poznávací

Fáze učení Motivační fáze – slabá motivace vede k tendenci vyhnout se úkolu Poznávací fáze – pronikání do nějakého úkolu či problému na základě minulých zkušeností (podstatou je tápání a hledání) Výkonná fáze – pochopení a vyřešení dané úlohy nebo úkolu, naučení učebního materiálu Kontrolní fáze – prověření správnosti řešení, reprodukce a aplikace osvojených úkolů a pravidel

Teorie učení 1) Klasické podmiňování – koncept podmíněného reflexu (I.P.Pavlov) Je omezeno pouze na: vegetativně řízené vitální funkce – nejsou vrozené (např. polknutí při zmínce o určitém jídle….) emocionální projevy – sympatie, antipatie, důvěra, děs… dochází ke generalizaci podnětu

Učení na základě úspěchu Instrumentální podmiňování (E.L.Thorndike) – princip pokusu a omylu, vybíráme si a pamatujeme si jednání, po kterém následují kýžené cíle ( zákon efektu ) Operační podmiňování (B.F.Skinner) – princip zpětné vazby, zpětná vazba může být spojena s pozitivním nebo negativním zpevněním z prostředí. Jestliže tomu tak není, okamžitě se ztrácí jako nedůležitá.

Učení na základě odměny a trestu dochází k tzv. sekundárnímu zpevnění a) pozitivní zpevnění – (odměna)u každého žádoucího chování posílením zvyšujeme pravděpodobnost dalšího výskytu tohoto chování b) negativní zpevnění – ( trest ) u každého nežádoucího chování vede k tomu, že se v budoucnu určitého chování vyvarujeme nebo jeho průběhu zabráníme

Úkol: Charakterizujte správný a špatný trest, uveďte příklady

Správný a špatný trest: Je nasměrován vždy proti určitému chybnému chování (toto opomenutí teď) x Je nasměrován vždy obecně proti nějaké osobě (ty jsi lajdák) Nastává ihned a v každém případě x Nastává kdykoliv a libovolně podle nálady Je věcný a přiměřený chybě x Je afektivně přehnaný a podbarvený Vyplývá ze sociálního kontextu x Je demonstrací moci a je ponižující

4) Učení pozorováním a nápodobou především sociální učení je součástí socializačního procesu jde o záměrné vytváření a osvojování dovedností, vědomostí a návyků člověka ve společnosti ? Uveďte příklady sociálního učení

Formy učení osvojování vědomostí senzorimotorické učení – dovednosti intelektové učení – způsoby řešení problémů sociální učení – začlenění do společnosti ? Uveďte příklady u jednotlivých kategorií

Úkol: Vysvětlete, jaký vliv má na učení: Motivace Inteligence Únava Úspěšnost Informovanost o výsledcích Metoda učení

Transfer učení Negativní transfer – může učení v určitých případech utlumovat, a to tehdy, když něco ovládáme a najednou se máme naučit chování nebo poznatek tomu odporující. ( rušivý vliv dříve naučeného na nové učivo ) Pozitivní transfer – hodnota naučené informace spočívá v tom, že ji lze využít i jinde než jen v jedné odpovídající oblasti. Naučené můžeme použít i v jiných situacích.

Interference v učení Interference = rušení 1)Retroaktivní útlum – bezprostředně následující proces učení ovlivňuje proces předchozí. Příklad - všechny zkoušky skládat v co nejbližším termínu s co největším úsilím – vede to k lepší konfuzi (zmatení) Praktické rady - po každé naučené části si udělat pauzu, alespoň pět minut! Termíny zkoušek si pečlivě naplánovat! Obměňovat předměty!

2) Ekforický útlum – ( útlum paměti ) doznívající procesy vzrušení utlumují nejen procesy učení, ale i reprodukční schopnosti Příklad – těsně před zkouškou ( hodinu před ní, nebo o pauze ) se ještě co nejusilovněji učit – to může špatně dopadnout! Praktické rady - před zkouškou se učit lehce a povrchně, jen prolistovat nebo osvěžit, ale neučit se nic nového!

3) Afektivní útlum – ( způsobený prudkými a intenzivními prožitky ) obecně zvyšuje úroveň aktivace a tím klesá schopnost reprodukce Příklad – učení se ve strachu a v panice, s agresí, v jakémkoliv rozčílení – nemá velký význam. Praktické rady - klid, chladná hlava, rozvaha! ? Popište vlastní zkušenost s některými interferencemi

Metoda efektivního učení Rozpoznat vlastní problém – pochopit to, čemu se učíme Plánovat – co se naučit, do kdy se to naučit, jak si rozdělit práci Pracovat soustředěně Zapojit vědomě motivy učení – zájem, zvědavost, seberozvoj apod. Cílená příprava na zkoušky - „ zažít “ si látku, simulovat situaci zkoušky, nenechávat si trému pro sebe !

Techniky a triky: získání přehledu – co, kolik, jak obtížné? seřazení, členění – co k sobě patří využití asociací – hledání souvislostí vštípení jednotlivých úseků – odlišit hlavní teze od okrajových informací mnemotechnické pomůcky - „ šetři se osle “ 6378 – poloměr zeměkoule využívání smyslových kanálů – vizuální typy malují apod. správné opakování - co nejdříve, opakování rozvrhnout, opakovat diferencovaně

POUŽITÉ ZDROJE: BENDL, Stanislav: Maturita ze společenských věd. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2001. 56 s. ISBN 80-86493-02-4. HLADÍK, Jaroslav: Společenské vědy v kostce. 3. vydání. Praha: Fragment, 2004. 108 s. ISBN 80-7200966-4 DRÁBOVÁ, R. a ZUBÍKOVÁ, Z.: Společenské vědy. 1. vydání. Praha: Fragment, 2007. 104 s. ISBN 978-80-253-0050-3 EMMERT, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. 1. vydání. Praha: Didaktis, 2004. 224 s. ISBN 80-86285-68-5 Obrazová galerie Microsoft Office PowerPoint 2007 www.glassschool.cz