Acidobazické indikátory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Metody dělení složek směsí
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Kyseliny a zásady.
Chemické výpočty – část 2
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Typy chemických reakcí
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Acidobazické indikátory
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Vlastnosti a reakce kyselin
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Chemické výpočty II Vladimíra Kvasnicová.
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
PH.
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Acidobazické indikátory ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Acidobazické indikátory Aktivita č.5: Tajemství chemie Prezentace č. 10 Autor: Jana Horáková

Osnova Acidobazický indikátor pH roztoku pH přírodních látek stupnice pH univerzální pH papírek lakmus fenolftalein přírodní indikátor pH přírodních látek ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Acidobazický indikátor Acidobazický indikátor=indikátor látka, která na základě změny svého zbarvení určuje kyselé nebo zásadité prostředí příklad: lakmus - červená barva v prostředí kyseliny fenolftalein - růžovofialová barva v prostředí zásady univerzální pH papírek - různé barvení v oblasti kyselé a zásadité obrázek: pH papírky (1) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

pH roztoku pH=vodíkový exponent číslo, která udává koncentraci vodíkových kationtů(H+) v roztoku roku 1909 zavedl SØren Peter Lauritz SØrensen platí: vodíkový kation reaguje s vodou za vzniku oxoniového kationtu (H3O+) H+ + H2O → H3O+ výpočet: pH= -log c(H3O+) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Stupnice pH hodnota pH 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 kyselá oblast zásaditá oblast neutrální oblast (1) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Stupnice pH čím vyšší je hodnota pH, tím je roztok zásaditější rozsah stupnice: 0-14 hodnota pH 0-7: kyselá oblast čím nižší je hodnota pH, tím je roztok kyselejší hodnota pH 7-14: zásaditá oblast čím vyšší je hodnota pH, tím je roztok zásaditější hodnota pH 7: neutrální oblast ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Acidobazický indikátor ①univerzální pH papírek změna zbarvení na základě pH prostředí barevně pokrývá celou stupnici pH pH silně kyselé: červená barva pH neutrální: zelená barva pH silně zásadité: modrá barva Obrázek: Indikátorové papírky (2) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Zbarvení pH papírku prostředí HCl (silná kyselina) prostředí H3BO3 (slabá kyselina) prostředí H2O (neutrální látka) prostředí NH4OH (slabá zásada) prostředí NaOH (silná zásada) (3) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Acidobazický indikátor ② Lakmus nejstarší přírodní barvivo, získává se z lišejníků rodu Rocella (Roccella montagnei ) barvivem napuštěný filtrační papír slouží jako nejstarší indikátor pH barevného přechodu: 4,5-8,3 pH kyselé: červená barva pH zásadité: modrá barva Obrázek: lakmus červený a lakmus modrý (4) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Acidobazický indikátor ③ Fenolftalein indikátor připravil v roce 1871 Adolf von Baeyer pH barevného přechodu: 8,2-9,8 pH kyselé: bezbarvý roztok pH zásadité: růžovofialová barva Obrázek: Fenolftalein bezbarvý a fialový (5) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

Přírodní indikátor barvivo v červeném zelí při okyselení roztoku změní barvu z původní tmavě červené na světle červenou po přidání zásady změní barvu z původní tmavě červené na tmavě modrou (barevný přechod přes tmavě zelenou). (6) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293

pH přírodních látek LÁTKA Hodnota pH Citronová šťáva 2,4 Ocet 2,9 Jablečná, pomerančová šťáva 3,5 Pivo 4,5 Káva 5,0 Čaj 5,5 Mléko 6,5 Čistá voda 7,0 Sliny zdravého člověka 6,5 - 7,4 Krev 7,34 - 7,45 Mořská voda 8,0 Mýdlo 9,0 - 10,0 Hašené vápno 12,5 ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 (7)

Zdroje Kniha: Obrázky: Beneš, Pavel, Pumpr, Václav, Banýr, Jiří. Základy chemie 1 pro 2.stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha : FORTUNA, 1993. ISBN 80-7168-720-0. 7: wikipedia.org. wikipedia.org. [Online] 20. 10. 2013. [Citace: 04. 11. 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/PH. Obrázky: 1,2,3,4,5,6: vlastní tvorba ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293