Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu
Priority ministra zemědělství Ochrana půdy před erozí, povodněmi a zastavováním Zvýšení konkurenceschopnosti českých zemědělců Spravedlivé podmínky pro podnikání v zemědělství Úspory v chodu resortu, poctivá správa majetku státu Dokončení majetkového vypořádání
Prosazování národní pozice v rámci Společné zemědělské politiky Základní mezníky Diskuse o společné národní pozici Historická dohoda o společném postupu vlády a nevládních organizací Společné prohlášení k budoucí podobě SZP (Bulharsko, ČR, Polsko, Rumunsko a Slovenská republika) k finální deklaraci přistoupila i Litva, Švédsko a Portugalsko ČR jako aktivní hráč při vytvoření koalice odmítající zastropování plateb (ČR, Německo, Rumunsko, Slovensko, Itálie, Spojené království) Garance (státu, MZe) pro menší farmy i velké podniky - soutěž za rovných podmínek
Prosazování národní pozice v rámci Společné zemědělské politiky Rozšíření pomoci citlivým komoditám - do 10 % přímých plateb (čl. 68) Zemědělské dotace jen pro aktivní farmáře, žádná podpora golfových hřišť Přímé platby pouze z rozpočtu EU - omezení financování z nár. rozpočtu Dotace pro zemědělce jen při šetrném hospodaření vytvářejícím veřejné statky Zemědělská výroba jen při zachovávání biodiverzity krajiny Podpora živočišné produkce jako součást péče o krajinu Zdrženlivost k produkci obnovitelných zdrojů a zvyšování biosložek v pohonných hmotách Naopak zelená pro výrobu energie prostřednictvím bioplynových stanic Postoje ČR vůči hlavním trendům SZP
Prosazování národní pozice v rámci Společné zemědělské politiky Spolu rozhodovací role evropského parlamentu při SZP – nutná součinnost s českými europoslanci při prosazovaní národní pozice Klíčová dohoda o budoucnosti SZP mezi Radou EU a parlamentem na přelomu 2012/13 Při vyjednávání bude ČR aktivně prosazovat naše pozice pro dosažení maximálně úspěšného výsledku Prvotní je efektivní přístup farmářů ke svým aktivitám – nelze spoléhat jen na pomoc institucí ČR, EU Bez efektivnosti není konkurenceschopnost a bez ní nemá naše zemědělství budoucnost. Další postup při prosazování pozice ČR vůči SZP
Transformace organizací v působnosti MZe Modernizace MZe jako komplexní změna systému a řízení Zvýšení účinnosti státních kontrol a odstranění zbytečných duplicit Snížení nákladů na výkon státní správy Konečný termín institucionálních změn: září 2012 Fungování nového systému od 2013 Hlavní cíle Postup: Zajištění efektivnější kontroly s menším množstvím byrokratického obtěžování Zjednodušení zemědělské legislativy a snížení počtu zákonů Zásadní redukce současného počtu 23 organizací + 7 výzkumných institucí
Děkuji Vám za pozornost Ivan Fuksa ministr zemědělství